E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 16:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inkoppling av givare (nya)  (läst 42277 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #45 skrivet: 2015-07-29 07:40 »

Jag tycker nog att jag svarat på frågorna, inte tillräckligt tydligt  Rullande ögon (ironi)
Ja jag har kopplat alla sensorer till loggern var och en för sig.
Nej inga pumpar odyl i närheten, halogen lampor endast.
Men jag hade inte tagit loss en givare från mätpunkten  som satt ensam direkt på loggern (fungerade då på 6m kabel) papper,peppar...
Den satt i ett dykrör klippte helt enkelt kabeln...
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2015-07-29 08:16 »

OM du ansluter alla givare från de två stjärnnäten direkt till loggern, fungerar det problemfritt då?
Om du ansluter alla givare i änden av ena stjärnnätets yttersta punkt, fungerar det då? (Utan att ha det andra stjärnnätet inkopplat)
Om du ansluter alla givare i änden av det andra stjärnnätets yttersta punkt, fungerar det då? (Utan att ha det andra stjärnnätet inkopplat)

Ett möjligt fel skulle kunna vara om det finns en kortslutning mellan den rostfria hylsan och någon av givarens "ledare" inuti hylsan, då kan man få jordströmmar mellan logger och tank eller rör som stör ut funktionen, lite långsökt, men ändå.
Jag har inte testmätt alla givare mellan hylsa och de tre ledarna för att utesluta detta.

Jag är väldigt sugen på att skicka ned en ny logger till dig, men samtidigt så tyder ju dina problem med de två loggrar du redan har att problemet finns externt.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #47 skrivet: 2015-07-29 08:29 »

Hoppsan den resterande texten kom ej med (skrev på mobilen eller så var det för mycke text)

Rickard, jag tror jag har hittat den felande givaren.
Det var en som satt i ett dykrör, på en ensam kabel.(satt tidigare i logger 1)
Förmodligen kondens problem.
Ni är det bara att få till ripplet på grenen med 3-givare!
Förslag?
Logger 1 är ur drift tills logger 2 fungerar felfritt!
« Senast ändrad: 2015-07-29 08:35 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2015-07-29 08:33 »

Nja, om det fortsätter krångla så tyder det på fler liknande problem, att något lastar ned nätverket så mycket att ingången inte registrerar ettor/nollor i alla lägen, eller att du har störningar som slår ut datatrafiken.
Kondens skall normalt inte vara ett problem med givarna då de är ingjutna i tvåkomponentlim. (Beroende på modell)
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #49 skrivet: 2015-07-29 08:43 »

Hehe, du kan få skicka en med en fungerande kommando knapp (logger1), lite jobbigt att dubbelklicka med en skruvmejsel
 
Skada/kondens känns inte riktigt relevant just nu iaf  Glad den är borttagen och det verkar var den givaren som gjorde något i kombination med resterande nät inkopplat. Chockad
Återkommer....(helst inte mer i detta ärende)

Ripplet, vad kan orsaka det? (se bif)
« Senast ändrad: 2015-07-29 08:58 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #50 skrivet: 2015-08-06 12:18 »

Det du ser i grafen är stegen när temperaturen pendlar fram och tillbaka bråkdelar av tiondels grader, det är helt normalt och beror på att de digitala givarna inte kan visa mindre steg än så.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!