E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 11:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inkoppling av givare (nya)  (läst 43465 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2015-07-09 06:53 »

Om du har garanti (1 år) så åtgärdar jag/byter ut den gratis.
I övrigt har jag inga större teletekniska kunskaper så att jag kan garantera en lyckad felsökning/åtgärd.
Under "Om oss" i webbshoppen finns adressen.
http://www.energibutiken.se/sv/content/4-om-oss
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2015-07-09 07:28 »

Tack
Då skickar jag upp den
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2015-07-11 20:24 »

En nyfiken fråga, efter att ha tappat sensorerna lite random så där, kommer en kod upp vad betyder det här?

69021468
76F1FF28
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2015-07-13 11:05 »

Knepigt! Men hade du provat köra det givarnät som inte funkar på logger 2 på logger 1 istället? Funkar det på den andra loggern så är det ju något med loggern (och då bör den skickas in). Annars givarnätet. Tänkbart fel på loggern skulle kunna vara nån kallödning på en plint.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2015-07-13 18:17 »

Försent... den är på väg Cool
Nätet, vet jag inte, bytt kablaget 2 gånger, puttar jag in givarna tappar jag allt alt så har jag 255 givare..... Rullande ögon (ironi)
Förresten, hur kan man ha sönder Dallas givarna? och hur märks det?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2015-07-13 19:02 »

Ja då får vi hoppas att det fungerar bättre med den nya loggern. Men om nätet från logger 2 inte funkar på logger 1 lär det dessvärre inte funka med den nya loggern heller.

Det skall mycket till för att ha sönder dallasgivare, det vanliga är åsknedslag. Och i så fall fungerar de knappast alls, inte halvfungerar som för dig. Antar man också kan steka dem genom att köra dem länge på 12V, det finns ju en 12v-plint som det är lätt att av misstag ansluta dem till. De brukar klara ett tag på 12V och bli varma, men till sist går de sönder.

Missade frågan om koden, men det ser ut som ett givar-id, har för mig att det finns en kombination (minns inte vad) för att visa givar-id på displayen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2015-07-13 20:55 »

Hursomhaver, har beställt 3 nya givare
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2015-07-16 17:11 »

Hoppas det går bra. Berätta gärna hur det går!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2015-07-23 13:08 »

Rickard, tack för hjälpen med loggern och Andreas för tips och råd

Det hela slutade med att jag fick dra om och byta kabel och leda ner den till källaren.
Kablen kunde av någon outgrundlig anledning inte fungera där jag tänkt lägga den. Va?

För mig fungerade verken Modular eller 1x4 kabel.
Så mitt råd är att skaffa 2x2 x0,5 kabel och dra GND & +5V i samma par när det gäller tempgivare.

Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2015-07-26 22:14 »

Ha trodde jag ja.....Nu jävlas båda loggrarana. Har jag bara otur?

Nu har varje tempgivare fått spunk, trodde först att det var den trådlösa routern bytte till trådbundet....

Logger 1 började strula efter att jag tog bort en givare (6m kabel) där jag jag bara tre tempgivare med +5V de andra tre är HTIQ fungerar klockrent.

Jag behöver göra en omstart minst 4ggr innan givarna hittas, kom ej ihåg, det är ett ställe, vid uppstart där loggern räknar ned ibland rusar den förbi när den räknar ner 5-10 sek då hittas alla givare, fungerar ett stund sen bir graferna som morsekod,

LS tappar olika med alltid +5V givarna men graferna är spik och dip fria...
LS började blanda ihop givare från bägge loggrana, kasta om namn, RF% kan bli kW..... nu börjar det bli väldigt tröttsam.


Nu har varje tempgivare fått spunk, trodde först att det var den trådlösa routern bytte till trådbundet....

Rickard och Andreas nu vet jag inte vad jag kan göra mer, jo en sak, hur olika långa bör kabeln vara mellan givare och nod i ett "träd"?
Hur känsligt är nätet för yttre störning som magnetfält, kraftledningar, radiotrafik placering nära undercentralen osv osv.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2015-07-27 08:09 »

Det enda jag kan tänka mig är att det är kablarna du använder som spökar.
Har aldrig själv provat med annan kabel än de treledare jag säljer, men de fel du beskriver är extremt sällsynta.
Att LoggerSoft blandar ihop givare mellan olika loggrar måste bero på att du flyttat givare mellan ingångar och loggrar så till den grad att registret är fullt med identiska namn på olika givar-ID?
Att det skulle vara fel på 2 olika loggrar, ett fel som vi inte känner igen sedan tidigare, och inte kan reproducera i våra tester känns väldigt långsökt.

Hur du skall städa upp i registret kan jag inte svara på, det är nog Andreas mer lämpad att göra, men min magkänsla säger mig att det troliga ändå är ett problem med de kablar du använder.
Fungerar de tre givarna som de ska om du ansluter dem direkt till loggerplinten, eller blir det samma visa då - jag, då har det ju INTE med kablarna att göra.

Min erfarenhet är att det är väldigt stabila nätverk, mest störkänsliga är pulsingångarna, att man har problem med nätverk p.g.a. kabellängder kanske gäller en på hundra kunder, och då talar vi i regel om nätverk med tiotals givare/moduler och över 100 meter kabel i nätverket.
En enda gång i mina tester har jag haft problem med tempgivarna, då hade jag 10 stycken dallasgivare med 10 meter kabel vardera, loggern hittade inga givare.
Efter att ha satt in ett 100 ohms motstånd i serie med dataledaren så hittades alla givare.
« Senast ändrad: 2015-07-27 08:11 av Rickard » Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2015-07-27 11:03 »

Jag vill börja med en 100% avinstallation av LS!

Startar en ny tråd ang detta...

Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2015-07-27 12:29 »

I inställningsmenyn i LoggerSoft om du markerar texten "Sensorer" i hierarkin finns en knapp "Radera alla sensorer och grupper". Det är bara att klicka den så är allt givarrelaterat rensat från registret.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #43 skrivet: 2015-07-28 23:05 »

Nu undrar jag vad det är för troll som jag har i ledningarna
Har byggt upp två stjärnnät med olika längd .
1. med 4-givare fungerar, 1 nät med 3-givare fungerar
Lägger jag i hop den så......då händer det Glad
Internet error£2
omstart.
error S7
Omstart
Tar bort ena nätet
Allt ok, aktoverar e-logger
Internet error #2
Omstart
Error S1
Omstart
Error S4
Omstart (Raderat minnet ett antal gånger)
Ok
Aktiverar e-logger
Ok
Uppdaterar givare
Hittar ej givare (samatliga)
Uppdaterar....
OK
Låter det gå en stund.....
Åh den där morsekoden känner jag igen fast nu har den flyttat till det andra nätet som tidigare var stabilt
Kopplar jag (spelar ingen roll vilket) på kanal 2 slås alla pulsgivare ut.

Så jag vill nu påstå att näten är extremt känsliga för något men jag vet inte vad. Kan de inte sitta bredvid varandra? Kopparrör? Värme?
Magnetfält?

Jag vågar mig inte på att börja med den andra logger som började bete sig på samma sätt när jag flyttade på en givare.... 
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2015-07-29 07:16 »

Det blir svårt att felsöka om du inte svarar på de frågor vi ger dig.
Får du samma problem om du ansluter givarna direkt till loggerns plint?
Om du kan testa detta så kan vi i vart fall utesluta eller bekräfta om det har med din 2 X 2-ledarkabel att göra eller ej (Eller någon störning i kabelnätet).
Sitter loggern eller någon del av nätverket nära en inverter (Typ luftvärmepump eller frekvensstyrd bergvärmepump).
Sitter loggern eller någon del av nätverket nära en lågenergilampa?

I så fall, kan du prova stänga av/koppla ur dessa saker som kan ge högfrekventa störningar.
Loggat

Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!