E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 21:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inkoppling av givare (nya)  (läst 42247 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2015-07-06 06:19 »

SÅ nu har jag loggat med LoggerSoft i 2 dygn där får jag en obruten graf med undantag av några få spikar och dippar(ca 5/dygn), tittar jag i grupp fönstret så försvinner och och återkommer värden inget som påverkar grafen tydligen.
Igår kväll kopplade jag upp loggern mot e-logger och graferna ser ut som morsekod, inga spikar eller dippar, bara utebliven data  

Till loggern är tre pulsgivare (var ena är Actaris) och en A/DMIQ inkopplad (tom än så länge) de pulsgivarna funkar klockrent

Krånglande logger version 150219
Icke krånglande version 131213
« Senast ändrad: 2015-07-06 06:28 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2015-07-06 13:42 »

Besvärligt, men vi ska nog få rätsida på detta också, gäller bara att komma på vad som är fel.

LoggerSoft tappar givarna var 10:e sekund ca, kommer tillbaka efter 2 sek

Hur ser du att LoggerSoft tappar givarna var 10:e sekund?

Igår kväll kopplade jag upp loggern mot e-logger och graferna ser ut som morsekod, inga spikar eller dippar, bara utebliven data 

Till loggern är tre pulsgivare (var ena är Actaris) och en A/DMIQ inkopplad (tom än så länge) de pulsgivarna funkar klockrent

Så alltså, graferna för pulsgivare i E-logger ser ut som de skall utan glapp, men i graferna för temperaturgivarna så är det glapp?

Krånglande logger version 150219
Icke krånglande version 131213

Du kör alltså två loggrar varav den ena fungerar och den andra inte?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2015-07-06 15:10 »

Jag utgår från gruppen T i LS och ser att värdet för givaren blir ------- för att sedan komma tillbaka och detta händer för båda temp givarna i oregelbundna intervaller.
Nu när jag funderar lite, så är grafen ripplig i LoggerSoft (LS) då bortfallalet syns i e-logger. Se bif.
Pulsgivarna har inga glapp i grafer för Loggersoft eller e-logger

Ja, jag har två loggrar den med v150219 är den som strular.
Den som har äldre prog versionen har kommando-knappen gått sönder så jag vill ogärna fippla runt med den (skicka någon spik/dip då och det kan jag leva med)

(Jag funderar på att skaffa ett nätagg till båda loggrarna är det något som kan rekommenderas?)
« Senast ändrad: 2015-07-06 15:17 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2015-07-06 15:32 »

Pulsgivarna har inga glapp i grafer för Loggersoft eller e-logger

Då har problemet med största sannolikhet med givarbussen eller med nätagget/matningen att göra. Du hade provat med annat nätagg, vad var det för slags nätagg du provade med?

(Jag funderar på att skaffa ett nätagg till båda loggrarna är det något som kan rekommenderas?)

Du menar ett gemensamt? Det skulle jag inte rekommendera, ju mer man kopplar ihop desto känsligare blir det hela för åska och överspänningar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2015-07-06 15:42 »

Jag provade med det som kom med, det strulade en tag med den 1:a logger, till den använder jag i dag en 12V/1000 mA agg. den till logger 2 blev kvar i kartongen. (330mA)

Givarbuss problem = prova 2-tråds nät?
Ja, jag menade en gemensam strömförsörjning
« Senast ändrad: 2015-07-06 15:45 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2015-07-06 18:55 »

Två åtgärder:

1. Bytt till en (ny) 1000mA agg.... fortfarande, inte lika ofta, tapp av givare.
2. RF-pärla och tre varv med kabeln, inget tapp av givare än.......peppar, peppar
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2015-07-07 07:41 »

Det låter ju helt otroligt att loggern skall vara såååå känslig för matningen om det inte är nåt fel på själva loggern.
OK att ett nätaggregat efter ett antal månader eller år kan ge upp och ge störningar, men att de inte skulle fungera direkt ur kartong har jag nog aldrig varit med om.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2015-07-07 07:45 »

Någon gång skall vara den första... Cool
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2015-07-07 07:54 »

Ja, men jag vill absolut inte hålla med om att Loggern i sig skulle vara så känslig för olika typer och storlekar av nätaggregat som du vill det att framstå som.
Antingen har du ett problem i ditt nätverk som ger onormal belastning, t.ex. jordströmmar, inducerade störningar som slår ut ingången, resistans eller impedansproblem, eller så har du ett fel i loggern, om det krävs att du provar en handfull olika nätdelar och RF-pärlor för att få anläggningen att fungera.
Det är i alla fall min teori.

Här kan man läsa på om nätverkets inverkan på funktionen: http://pdfserv.maximintegrated.com/en/an/AN148.pdf

Men samtidigt så skall det ju ALDRIG vara några problem med en eller ett par givar ansluten på kort ledning - det skall bara inte hända, men det verkar ju inträffa för dig?
« Senast ändrad: 2015-07-07 07:58 av Rickard » Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2015-07-07 08:05 »

Ja, men jag vill absolut inte hålla med om att Loggern i sig skulle vara så känslig för olika typer och storlekar av nätaggregat som du vill det att framstå som.

Jag hävder ingenting, kan bara konstatera att det blev bra efter dessa två åtgärder.
Tack för länken den skall läsas.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2015-07-07 08:10 »

Visst, förstår dig helt och hållet, men än en gång, det är absolut inget som i normalfallet skall behövas, utan tvärt om tyder det på att du har något annat grundläggande problem som gör datatrafiken på dina ingångar svårläst, eller att loggern i sig har en defekt som gör att den är "kinkigare" än den i normalfallet är.
Det är MYCKET ovanligt att loggrarna i sig har några fel.
Just därför misstänker jag att du har ett grundläggande problem i din logger som för tillfället verkar kunna lösas via större nätaggregat och filtrering av datatrafiken, men det är alltså något som vi inte varit med om tidigare annat än i mycket stora nätverk med över 200 meter kabel i stjärnnät.
Men någon gång skall ju vara första gången.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2015-07-07 09:30 »

Tack för länken igen, en del matnyttigt att prova... som du säger kabel missmatchning och städning i lödningarna kan kanske vara något, kan även vara att grannen har något bakom väggen som stör...
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2015-07-07 16:41 »

Fast givarnätet är verkligen inte alls störkänsligt heller, så såvida din granne inte har en neutronkanon i vardagsrummet så faller den teorin.  Med glimten i ögat (blinkande)

Du har inget annat anslutet till loggern som kan dra ström eller ge jordproblem än temperaturgivarna?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2015-07-08 20:55 »

Det ända som just nu är anslutet till Logger 2 är A/D modul, 3 pulsgivare (Actarisen var lite grinig att få igång, så där sitter ett 470 Ohm)
Det är bara 3 tempgivare som sitter på 1-2-3 (krångelgivarna)

Om det vore så att grannen spelar någon roll borde den andra (logger 1) få spunk den sitter bara 5 cm ifrån med 8 givare på den utan att använda div motstånd
Läste lite i pappret an impedans problem (provade lite motstånd , i LS blev grafen rak och fin, men i e-logger så grafen ut som en morsekod...

I all desperation så tog jag bort den givare som sitter längst bort på nätet, raderar minnet, fungerar i ca 10min för att sedan tappa den som nu är den sista givaren på nätet, inga larm i loggern överhuvudtaget. Nu finns det bara en sak att prova kvar, varje givare kopplas med en egen separat kabel till loggern, fungerar inte behöver nog loggern åka till sjukhuset
« Senast ändrad: 2015-07-08 21:24 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 441


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2015-07-08 22:00 »

Tog bort ADMQ raderade minne.
Startade om indikerar 2 connected sensors 3-puls helt ok, bra...
 
Det här ju f-n helt otroligt, fungerade i LS i 40 sek sen dog givarna, inga larm från logger2020

Till vilken adress skickar jag denna patient nu har jag ledsnat
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Sidor: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!