E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 06:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inga givare hittas  (läst 9246 gånger)
Bengt99
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2015-06-29 17:16 »

Jag har haft en logger 2020 ansluten med 5 st 3-tråds tempgivare under många år. Nu gick den sönder och jag beställde en ny och anluter den på exakt samma sätt som den gamla på givaringång 1 med plint1 = gnd , plint 2 = data och plint 3=+5 V. När jag startar upp min logger så hittas inga givare. Har testat att ansluta endast en givare eftersom alla ligger parallellt men den hittas inte. Har mätt spänning mellan plint 1 och plint 3 och den är 4,94 V (billigt instrument). Jag har kontrollerat anslutningarna flera ggr utan resultat. Vad kan vara fel?
Loggat
Bengt99
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2015-06-30 09:09 »

Har nu testat att lägga ihop gnd och 5V och anslöt till plint 5 och data till plint 6 och endast en givare men den hittas inte heller. Loggern är ju helt ny med ny nätdel så det borde inte vara något fel på den (rimligtvis).
Någon som har några bra tips?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-06-30 15:02 »

Vad knepigt, men det skall vi lösa.

Hur gick den gamla loggern sönder? Säker på att givarna inte gick sönder samtidigt då loggern gick sönder?

Säker på att den enda givare du provar ansluta är hel? Provat med någon annan givare?

Du har inget annat förutom den enda givaren och nätagget anslutet, eller finns fler kablar anslutna till någon plint? I så fall, koppla ur precis allt annat förutom nätagget och den enda givaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bengt99
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2015-06-30 17:55 »

Totalt har jag 5 st tempgivare anslutna varav 2 st för innetemp, 1 st för utetemp och 2 st andra. Jag vet inte vad som hände när den gamla gick sönder men nätdelen formligen "exploderade". Trodde det skulle räcka byta den men även logger var trasig.
Har testat att ansluta antingen alla eller bara den för utetemp eller bara de övriga fyra. Resultatet blir det samma att inga givare hittades. Det känns ju lite konstigt om alla 5 givarna går sönder samtidigt. Tyvärr har jag ingen ny givare att testa mot.
Det finns inget annat anslutet till loggern. Kanske måste köpa en ny givare för att testa mot eller så kanske det är fel på den nya loggern.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-06-30 18:53 »

På vilket sätt var den gamla loggern trasig när du provade med ny nätdel? Startade den inte alls?

Det är inte så konstigt om alla fem givare skulle gå sönder samtidigt. Sitter de alla på samma ledning och den ledningen utsätts för en överspänning så stor att den passerar gränsen för vad givarna tål så kan alla givare ryka.

Om du ringer eller mejlar Energibutiken/Rickard kanske han med lite tur har en begagnad givare du kan få prova med.

Att det skulle vara fel på den nya loggern håller jag för otroligt, de funktionstestas på fabriken och det är ju dessutom två helt olika givaringångar du provat med (varje givaringång har helt separat elektronik).
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Bengt99
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2015-07-06 15:00 »

Nu har jag fått en ny givare av Rickard och installerat den som enda givare. Tyvärr är resultatet detsamma nämligen att logger säger att inga givare hittas. Vad ska jag testa med nu?
Loggat
Bengt99
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2015-07-06 16:51 »

Svarar själv som hjälp till andra med liknande problem. Det verkar som om minst 3 kanske alla 5 tempgivare har gått sönder också. Dessutom har en kabel från en utomhusgivare också gått sönder på något sätt och det var just den kabeln jag testade att ansluta ny givare mot. När jag anslöt den nya givaren med en ny kort kabel fungerade det och nu har jag flyttat runt och testat på 2 andra inomhusgivare och där verkar kabel vara hel men givare trasiga. Återstår att testa ytterligare 2 givare och kabel men de sitter utomhus och det regnar så det får bero.
Summering: Det var inget fel på den nya logger 2020 utan både på alla givare samt en del av kabel. Förmodligen var det åska som gått in. Kretskortet i den gamla logger är bränt på flera ställen.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015-07-07 07:50 »

Du måste haft en riktigt nära upplevelse med Åskan... det är faktiskt riktigt ovanligt att loggrar inte klarar även tuffa åskväder.
Jag har sett ett antal vittnesmål om att loggern klarat sig när annan elektronik i huset tagit skada av åskan...

Har du på något sätt jordat din logger via t.ex. ett jordat nätaggregat eller liknande, eller har du eventuellt jordat "GND-plinten" på loggern i akt och mening att skydda anläggningen?

Bäst skyddas loggern genom att inte jordas på något sätt.
Eftersom nätdelen som levereras är ojordad så har loggern inte någon fast jordpotential utan hela loggeranläggningen för en "flytande jordpunkt" som gör anläggningen tålig mot inducerade spänningar på grund av åska.
Att jorda GND-plinten via t.ex. en givare som ansluts till de analoga ingångarna på ADMIQ kan göra hela loggeranläggningen mycket känslig för jordströmmar eller åska som kan knäcka elektroniken.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!