E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 02:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hittar inte flera givare efter omstart  (läst 7097 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2015-06-14 10:37 »

Jag har installerat ytterligare en elmätare och P3IQ. När jag nu ska starta E-logger igen så hittar den inte flera givare. Jag har testat att radera minnet flera gånger och koppla om igen och det bästa jag lyckats åstadkomma är att den hittar alla givare förutom min vattenförbrukning (två flödesmätare Qn 2.5 med P3IQ). När jag kopplar bort dessa två flödesmätare så hittar den alla andra givare, men när jag kopplar in dem till E-logger så hittar den inte andra givare som är kopplade till plint 4, 5 och 6 på loggern.
Dock så blinkar alla givare grönt när jag har allt inkopplat (inkl. P3IQ på flödesmätarna).
Blir inte klok på detta!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-06-15 05:22 »

Klickat på "Uppdatera givarlista"?

Om jag förstår dig rätt så hittar den din nya P3IQ/elmätare om du kopplar bort dina två flödesmätare, stämmer det?
I så fall är det ju i alla fall inte fel på någon hårdvara.
Är det nåt med webbtjänsten som falerar så måste Andreas titta på det.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-06-16 10:38 »

Jag blir inte klok på detta. Det verkar som att jag inte kan ha alla givare på plint 4, 5 och 6 igång samtidigt för då hittar den inte alla (trots att alla blinkar grönt). Jag har testat med bara mina två flödesmätare (och tillhörande P3IQ) och då hittade loggern dessa.

Om det vore glapp eller felkopplat någonstans så skulle väl det inte blinka grönt på den givaren?

Totalt på plint 4, 5 och 6 så har jag 4 st P3IQ och 5 st HTIQ. Jag har dock inte 9 trådar direkt på loggern utan flera är kopplade på plintar (sockerbitar innan loggern).

Jag har raderat minnet massor med gånger och uppdaterat givarna.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-06-16 12:47 »

Provat bryta strömmen till loggern efter att du gjort alla inställningar och laddat ned alla definitioner - och så att säga är klar?

Vi har tidigare haft ett liknande problem där en kund körde med flera temp/fuktmoduler och hade långa kabelsträckor.
Det löste sig när han la om ett par av dessa till ingång 1 (samma som tempgivarna).
Flytta alltså någon/några av modulernas jord och dataledare till jord och dataingången för ingång 1.
Matningen (som sitter på plint 4) måste sitta kvar där för att modulerna skall fungera.
(Loggerns minne måste raderas efter flytt av givare mellan ingångarna)

Har du uppdaterat loggern till senaste mjukvaran?

Det är inte så vanligt förekommande att vi eller några kunder kör med upp till 9 moduler kopplade till loggern.
JAG gör det när jag testar/kalibrerar HTIQ, och jag har gjort det för att testa även P3IQ, så vi vet att det fungerar i vår "labbmiljö".
Dock har jag aldrig kombinerat 5 st HTIQ och 4 stycken P3IQ.

Vi har haft en bugg för räkningen av pulser för flödesmätare i tidigare Loggermjukvaror, så om du inte har senaste mjukvaran, uppdatera loggern.
Du ser om det finns en nyare mjukvara under Inställningar/Konto
Om du inte har senaste mjukvaran, börja med att uppdatera loggern.

Beror problemen på impedans eller resistansproblem i nätet kan även ett 100 ohms motstånd i serie med dataingången lösa vissa av dessa.
Alltså plint 6 kopplad till ett 100 ohms motstånd, och i andra ändan av motståndet ansluts modulerna.

Nätverket fungerar annars bäst om man har så korta stubbar som möjligt, helst av allt skall du ansluta modulerna som följer:
en kabel från loggern till närmaste modul, direkt från denna drar du visare till nästa modul, och så vidare.
Det innebär alltså att du kopplar 2 stycken treledarkablar till varje moduls plint, utom den sista modulen i nätverket som bara har en kabel ansluten.

Ungefär som vi visar i filmen (Fast för tempgivarna): https://www.youtube.com/watch?v=Y7Ys-ES5VUI
« Senast ändrad: 2015-06-16 12:55 av Rickard » Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-06-22 13:22 »

Efter att jag uppdaterat mjukvaran till den senaste så hittade loggern den ena flödesmätaren med tillhörande P3iQ. När jag kopplade in den andra flödesmätaren så tappade loggern alla givare på plint 4, 5 och 6 igen. Jag testade då att sätta brun och vit kabel på plint 1 och 2 istället för plint 5 och 6 som du skrev och då hittade loggern även den andra flödesmätaren. E-logger hittade den under Givare, men värdena uppdaterades inte under Översikt. Jag testade då att radera minnet som du skrev och nu funkar allt igen.  Leende (smiley)
Tack för hjälpen!

Finns det någon nackdel att ha brun och vit kabel på plint 1 och 2 istället för 5 och 6? Blir mätnogrannheten densamma?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015-06-23 02:40 »

Det är ingen skillnad alls, bara köra på.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!