E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 01:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skulle starta om loggern. Nu har jag 3553.60 i luftfukt och 65535 i EL TOTAL  (läst 5732 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2015-06-01 22:27 »

Dessutom så står det på loggerdisplayen när jag startar upp att jag har 254 anslutna givare.

Jag hade tillfälligt kopplat ur en av mina elmätare som jag loggar luftvärmepumpen på och när jag kopplade på igen och startade loggern så får jag dessa meddelanden/värden. Det spelar ingen roll om jag kopplar bort elmätaren igen och startar om. Jag får samma meddelanden/värden.

Loggern blinkar ändå grönt!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-06-02 04:10 »

Om jag får gissa så kan det vara ett problem med nätdelen.
Det du kan göra innan du gör något annat är att prova radera minnet, då får du i alla fall bort alla eventuellt felaktigt sparade givarregistreringar.

Påminner lite om det problem som fanns här: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1166.0
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-06-02 08:43 »

Du tror alltså att det vara nätdelen som är trasig trots att mina temperaturgivare fungerar? Dock så fungerar inte temperaturen som mina HTIQ mäter. Nätdelen lyser röd som den alltid gjort.
För ett par år sedan så gick min nätdel sönder, men då så blinkade loggern rött. Nu blinkar den grönt.

Det blir inte några värden för min vattenförbrukning heller ser jag nu.

Vad händer om jag raderar minnet? Försvinner alla mina historiska data då? Måste jag namnge alla givare igen och ge de nya färger?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-06-02 08:59 »

Nollställning: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Nollst.C3.A4ll_logger_.E2.80.93_radera_alla_inst.C3.A4llningar
Kör du mot webbtjänsten så kan du ladda ned alla inställningar.
Efter nollställning av minnet måste du åter lägga loggern i läge "e-logger":
http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Driftl.C3.A4ge_E-logger

Därefter skall du skriva in det nya ID som visas i ditt webbtjänstkonto.
Klicka sedan på översikt så ser du en länk som du skall klicka på för att skicka ned alla namn till loggern.
När det är klart, klicka åter på översikt för att ladda ned ytterligare information.
(Gör samma sak ytterligare 1-2 gånger beroende på de inställningar och funktioner du använder i webbtjänsten.)
När den vanliga översikten visas är alla data nedladdade till loggern.

Har du en solfångarlogger måste du åter konfigurera de inställningarna.

Kör du enbart mot LoggerSoft så måste du namnge givarna igen, gör en lista på exakt vad du kallat de olika givarna och grupperna så kommer de gamla mätvärdena att plockas upp från registret igen efter nollställningen.
Det kan vara bra att göra en lista över givarnas unika idnummer och namn för att slippa detektera vilken givare som sitter var efter nollställningen.

En nollställning av minnet behöver inte ta mer än ca 10 minuter inklusive nedladdningen av data till loggern om du kör mot webbtjänsten.
Kör du enbart mot LoggerSoft så är det lite mer tidskrävande.
Loggat

Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-06-02 21:40 »

Tack, nu fungerar det igen. Jag var dock tvungen att nollställa minnet två gånger. Efter första gången så fungerade allt förutom en HTIQ (luftfukt och temp). Efter en andra nollställning så fungerar allt nu.
Jag har även redigerat data från igår kväll så jag slipper ha världens högsta elförbrukning under dessa timmar! Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!