E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 04:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Exportera data för vidare bearbetning  (läst 7371 gånger)
Roland
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2010-03-07 13:53 »

Jag såg någonstans här på forumet vid ett tidigare tillfälle, hittar nu inte var, att det inte är möjligt (om jag kommer ihåg rätt) att exportera loggerdata till exempelvis Excel. Kommer det att förbli omöjligt?

Anledningen till frågan är att jag skulle vilja kunna beräkna hur mycket värme pumpen producerar vilket tillsammans med elförbrukningen ger möjlighet att beräkna COP över tiden. Jag hade tänkt att göra det på följande sätt. Skillnaden mellan in- och utgående värmebärartemperatur ger tillsammans med en omvandlingsfaktor pumpens effekt i kW. Omvandlingsfaktorn får man genom att mäta vad elpatronerna drar och vilken temperaturskillnad det då blir. Det är en konstant som man bestämmer en gång för alla.

Loggar man värden några gånger per timme blir det några tusen värden per månad och det borde vara tillräckligt många värden för att osäkerheten i resultatet skall bli acceptabelt låg. Utan att behöva installera en värmemängdsmätare skulle man från värmebärartemperaturerna kunna mäta antal kWh värme och avgiven effekt.

För att kunna göra det här skulle man behöva föra över mätvärdena till ett kalkylprogram för beräkning av differenser och omräkning till kW osv.

Jag har ingen logger och har inte känt behov av att skaffa en bara för att kunna följa temperaturerna men skulle det vara möjligt att kunna "vidareförädla" temperaturdata, då hamnar saken i ett annat läge.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-03-07 17:54 »

Är det från pc-programmet LoggerSoft eller från webbtjänsten E-logger du vill exportera?

LoggerSoft har ingen exportfunktion men det är fullt möjligt att klippa och klistra mätvärden från givarfilerna som lagras på pc:ns hårddisk även om det är lite meckigt.

Anvisningar för export av mätdata från E-logger hittar du här: 
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Export_av_m.C3.A4tdata
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_E-logger#Automatisk_export_av_m.C3.A4tdata

För övrigt är det inte alls otroligt att det kommer en integrerad energiberäkningsfunktion på lite sikt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Roland
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-03-08 13:33 »

Från pc-programmet.

Vad kan på lite sikt tänkas vara?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-03-11 09:57 »

Från pc-programmet.

Om du är någorlunda hemma på excel/openoffice calc, eller känner nån som är, borde det inte vara speciellt svårt att skriva ett makro för sammanställa och importera data från LoggerSofts datafiler.

Vad kan på lite sikt tänkas vara?

Har tittat närmare på detta ordentligt och att ordna det i webbtjänsten verkar någorlunda överkomligt, där kan det, om inte alltför mycket annat strular, finnas något inom några veckor. LoggerSoft är betydligt svårare så där törs jag inte säga nånting alls.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!