E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 20:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan jag logga flödet från Actaris?  (läst 28665 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2017-03-02 20:32 »

Vet inte heller, gamla termostater, plan är att köpa nya, så det tar ett tag. Men jag ska kolla, har dock sett att det varierar mellan 5-10%, mer om jag ställer pumpen i Auto.

Det med jord igen, om jag matar från samma 12VDC skulle det eliminera problemet tror du. har köpt en 12VDC switchande "trafo" för jag hade lite annat 12V också. Jag kan ju dra en 12V (50M) och mata från samma källa. Sen förstår jag inte varför jag skulle få olika jord, allt är ju isolerat från jord och har sin egen, mer än intern-jord i 2020 och 3030 skulle kunna diffa, men om jag skulle jorda "jord" på ena (tex plint 10 var det väl) mot motsvarande jord på 3030, minskar dina farhågor då? mao, samma strömkälla, och jordad via tex framledning?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2017-03-02 21:57 »

Om du mäter mellan jorden på olika elektriska utrustningar och nätjord så kommer du att se att spänningen är olika på olika utrustningar. Inte ens jordad utrustning har exakt samma potentialskillnad mot jord pga att jordledaren har olika längd (resistans). Och kopplar du ihop jordarna får du urladdningar/jordströmmar.

Jag avråder från att mata två loggrar med 50 meters avstånd från samma nätaggregat. För det första får du spänningsfall på flera volt i en 50 meter lång ledning. För det andra bör du undvika att koppla ihop saker i långa ledningsnät pga ökad åskkänslighet. För det tredje riskerar loggrarna att störa varandra.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2017-03-05 16:55 »

Nu har jag fått pris på nätdelen till Actaris/itrons mätare, och den var inte så dyr som jag hade för mig, den kommer jag kunna sälja för 495 kr inkl moms.
Som det nu ser ut så skulle jag kunna sälja en Actaris värmemätare med 230 V + modbuskort för drygt 3000 kr inkl moms.
Avvaktar exakta priser och besked om de kan modifiera momentanvärdet som man läser ut så det visar högre upplösning än idag (100W är minsta steg på förändringen idag, jag vill ha ned till enstaka Watt)

Det blir troligen ungefär lika dyrt att byta ut Puls/M-buskortet mot en 230V modul + modbuskort som det blir att köpa bara konvertern, så troligen är det en bättre lösning.

hej, kommer du lägga ut dess prylar på butiken, i så fall vore jag intresserad av ett Modbuskort till Actaris och kanske senare ett 230V kort till Actaris.
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2017-03-05 17:36 »

Håller på med slutförhandlingar om priserna, så det kommer nog inom någon vecka.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2017-03-07 15:16 »

Jag avvaktar, vet du vad det är för utspänning från 230V kortet till Actaris, stod inget i manualen?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2017-03-08 06:33 »

Nej, ingen aning, men grejen med de där korten är att de har en inbyggd batteribackup som hoppar in om det blir strömavbrott, det är väl därför de kostar en slant.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2017-03-08 19:35 »

Batteriversionen verkar vara 3,6V matning. Vad är skillnaden mellan RS 232 och RS 485?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2017-03-09 09:06 »

Olika signalnivåer samt att rs485 är balanserad (mindre störkänslig) och rs232 är obalanserad.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2017-03-09 18:15 »

Försöker förstå detta med data com. Antag att jag har en EastronSDM630Modbus elmätare och en Actaris värme mätare med Mbus och en konverter. Läser att Eastron har rs485 men vilket protokoll har konvertern rs232 eller rs485?

Alternativet med Modbus kort till Actaris som jag färstår har rs232 skulle begränsa en hel del eller kräva en rs232 till rs485 omvandlare, riktigt?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2017-03-09 18:40 »

Jo det är mycket att sätta sig in i. Modbus är aldrig RS232, Modbus är alltid RS485 (eller tcp/ip). Modbus-kortet till energimätaren Actaris/Itron CF echo II är alltså RS485. Samma med M-bus-till-Modbuskonvertern, den är också RS485 på Modbus-sidan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2017-03-09 21:24 »

hej, läste på bi packsedeln till Pulskortet jag köpte av Rickard och där erbjöd Actaris förutom andra varianter på inkoppling av vatten mätare också rs232, därav frågan.

Googlade lite och ser att Actaris har rs485.

Vad är dominerande på marknaden, är det värt en Modbus konverter för att ta ev framtida loggningsobjekt eller renodla Modbus, i detta fall Actaris med ett Modbus kort?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2017-03-10 06:55 »

För elmätare är modbus vanligt, för vattenmätare och värmemätare är M-bus vanligast.
Vi kommer troligen inte att göra loggern kompatibel med så många olika M-busprylar, men för de som vill ha både värmemätare och vattenmätare anslutna via RS485 kommer det troligen att vara lönsamt att köpa en konverter.
Det finns även en möjlighet att köpa vattenmätare med pulsutgång, som kopplas till en värmemätare som har M-bus med två pulsingångar för vattenmätare (varmt och kallt vatten), jag kollar nu på om det blir avgjort billigare än att köpa vattenmätare med M-bus (som ju är säkrare då man läser av det interna räkneverket i mätaren)
Loggat

Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!