E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 01:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan jag logga flödet från Actaris?  (läst 29708 gånger)
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« skrivet: 2015-03-02 18:27 »

NT
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2015-03-03 08:20 »

Vilket slags Actaris är det du menar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-03-03 12:36 »

CF ECHO II m pulskort
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-03-03 20:37 »

Ja, du kan ansluta den till antingen loggerns pulsingångar eller till en P3IQ (om du redan  nyttjar båda pulsingångarna på loggern)
Notera dock att det bara är en puls/kWh så det blir rätt långt mellan pulserna.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-03-04 09:03 »

Osäker på vad som egentligen efterfrågas här, i rubriken står det flöde. Går det flöde som energimätaren Actaris CF ECHO II mäter att få ut via pulskortet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015-03-04 10:02 »

OK, missade det.
Men ja, det finns pulsutgång både för kWh och Flöde.
Om jag inte missminner mig så skickas en puls när sista siffran i flödesdisplayen (volym) ändras och det skulle innebära en puls/10 liter vatten.
Visningen är i m3 med två decimaler, och när sista decimalen i displayen ändras så skickas en puls.
Då logger/webbtjänst inte är anpassad för detta så kommer rapporter och grafer att visa energi istället för flöde eller volym.
Det är också därför som jag inte marknadsför värmemätarnas pulsutgångskort som en "flödesmätare"  man kan logga.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-02-22 22:37 »

Funderar på en sak, tänkte skaffa en 3030 och sätta i pannrummet där jag också har en Actaris och mäter avgiven värme till min kulvert. Nu tänkte jag att sätta min gamla 2020 I huset med två Dallas givare, framledning och retur och då behöver jag ett flöde för att se vad jag får in efter kulverten, kan jag (koppla upp) logga Actaris flöde och koppla detta med min 2020 I en beräknande kanal?

Frågan kanske är indirect ställd tidigare, men sen också om jag kör Modbus, vilka möjligheter har jag då. Är data ur Modbus möjliga att koppla till en beräknande kanal?

MVH Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2017-02-23 12:55 »

Funderar på en sak, tänkte skaffa en 3030 och sätta i pannrummet där jag också har en Actaris och mäter avgiven värme till min kulvert. Nu tänkte jag att sätta min gamla 2020 I huset med två Dallas givare, framledning och retur och då behöver jag ett flöde för att se vad jag får in efter kulverten, kan jag (koppla upp) logga Actaris flöde och koppla detta med min 2020 I en beräknande kanal?

Är osäker på om jag förstår frågan. Men om du menar att du hade tänkt logga uteffekten från ena pulsutgången på CF echo II med Logger 3030 och flödet från andra pulsutgången på samma energimätare med Logger 2020 så tror jag kanske att det kan bli problem med jordslingor.

sen också om jag kör Modbus, vilka möjligheter har jag då. Är data ur Modbus möjliga att koppla till en beräknande kanal?

Antar du med Modbus menar M-bus via M-bus-till-Modbus-adapter. Ja det går att skapa beräkande kanaler från M-bus och Modbus-kanaler också. Men det går än så länge inte att skapa beräknade kanaler från kanaler i två olika loggrar. Sen är jag osäker på hur ofta Itron CF echo II uppdaterar sitt flödesvärde via M-bus. Plus att om du har en batteridriven M-bus-enhet kan du inte läsa ut så ofta om du vill slippa täta batteribyten.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2017-02-23 20:54 »

Du säger att om man kör M-bus äter det batteri. Rickard kan du sälja nätenheter till Actaris?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2017-02-23 21:02 »

Andreas, M-bus via adapter till en 3030 och mäta flöde med en Actaris, alt att ta pulsutgången till en 3030. Till detta en 2020 som mäter fram och returledn temp (50 m bort), det går det att kombinera i en beräknande kanal från 3030 0ch 2020 I elogger. Vill minnas att du sagt att det går tidigare?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2017-02-24 06:08 »

Du säger att om man kör M-bus äter det batteri. Rickard kan du sälja nätenheter till Actaris?

Ja, det går, men de kostar rätt mycket, har för mig att det rör sig om 799-800 kr.

Det jag arbetar på är att hitta en värmemätare med 230 V och modbus så man slipper konvertern.
Med dagens krav på MID-certifiering så innebär det dock att det inte är så enkelt att hitta de mätare jag söker, men det är på gång.
Det jag hoppas få fram är alltså värmemätare med 230 V, MID-certifierad, Modbus och med en upplösning på momentaneffkten ned till enstaka Watt, inte som på Actaris, 100 W steg på momentaneffekten.
Pris ut till kund vill jag skall hamna på mindre än 3000 kr.

Jag kan återkomma med info om det är möjligt att byta ut batteridriften till nätdel utan att samma konfigureringen av värmemätaren, är lite osäker på det.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2017-02-24 08:54 »

Andreas, M-bus via adapter till en 3030 och mäta flöde med en Actaris, alt att ta pulsutgången till en 3030. Till detta en 2020 som mäter fram och returledn temp (50 m bort), det går det att kombinera i en beräknande kanal från 3030 0ch 2020 I elogger. Vill minnas att du sagt att det går tidigare?

Nej, det går tyvärr inte att skapa beräknade kanaler från kanaler i olika loggrar. Det kan nog bli möjligt i framtiden, men vi har mycket kvar att göra på Logger 3030 innan det kan bli aktuellt. Men varierar egentligen flödet i ditt system? Om det inte gör det kan du skapa en beräknad energikanal utifrån fast flöde utifrån det flöde du mätt upp en gång med energimätaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2017-02-27 06:39 »

Nu har jag fått pris på nätdelen till Actaris/itrons mätare, och den var inte så dyr som jag hade för mig, den kommer jag kunna sälja för 495 kr inkl moms.
Som det nu ser ut så skulle jag kunna sälja en Actaris värmemätare med 230 V + modbuskort för drygt 3000 kr inkl moms.
Avvaktar exakta priser och besked om de kan modifiera momentanvärdet som man läser ut så det visar högre upplösning än idag (100W är minsta steg på förändringen idag, jag vill ha ned till enstaka Watt)

Det blir troligen ungefär lika dyrt att byta ut Puls/M-buskortet mot en 230V modul + modbuskort som det blir att köpa bara konvertern, så troligen är det en bättre lösning.
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2017-03-01 18:59 »

Men varierar egentligen flödet i ditt system?

Just nu kör jag med helt öppna radiator termostater, antar att om termostaterna börjar Stänga/Öppna så kommer flödet variera något.

I vilket läge ser du ett jordproblem?
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2017-03-02 09:52 »

Ja det är kanske svårt att sia om hur mkt det kan variera. Men kan du inte helt enkelt prova med flödesmätaren i energimätaren och aktivera termostaterna och se hur mycket det varierar.

Jordproblem; Om jordarna från två olika loggrar med olika jordpotential kopplas ihop så börjar det gå strömmar mellan dem som kan ge störningar och i värsta fall skada dem. Du får dessutom ett system som blir känsligare för åska.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!