E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-30 11:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Error S11 E1  (läst 17481 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2015-02-16 10:19 »

Fick meddelande S11 E1 på min Logger display i helgen som blinkar rött. Samtidigt ser jag på min P3IQ expansion att den ger omväxlande gröna och röda blinkningar där min extra elmätare är inkopplad. Har startat om min Logger2020 ett antal ggr med samma resultat.
Den elmätare som mäts via P3IQ visar nu ett extremt högt värde på 65,53 Kw och det har den visat hela helgen. Alla de andra tempmätarna visar ingenting, blanka värden. Så jag misstänker att hela slingan som mäter alla temperaturer har pajat ihop eller är kortis på nåt vis.
Misstänker att den givaren som ligger i poolen har frusit sönder men ska koppla loss hela slingan från Loggern och se om nåt ändras.

Men kärnfrågan är vad ERROR S11 E1 betyder? Finns inget nämnt i manualen om detta.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-02-16 10:26 »

Sensor 11 ingång 1 hittas inte.

Det kan vara fel på en givare eller trasig nätadapter.
Att pulsmodulen krånglar indikerar att det är nätadaptern som spökar, kolla det först, helst genom att byta, det är svårt/omöjligt att mäta upp nätdelen om du inte använder oscilloskop.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-02-16 10:37 »

Ok, jo jag hittade sen vad S11 betyder, sensor 11 alltså vilket är garaget i mitt fall. Inte pooltemperaturen vilket jag misstänkte först utan att kolla upp.
Men nätdelen har jag redan bytt som är från Telia som jag har bytt för över ett år sen. Hade en till i reserv som jag bytte igår kväll utan nån skillnad. Men har haft i minnet att inhandla en ny nätdel men ska köpa en ny idag. Återkommer om det.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2015-02-16 12:23 »

Nej S11 E1 betyder inte att det är fel på sensor 11 på ingång 1.

Sx Ex är "Givar- och modulfelslarm vid start" (står om det under startsekvens i Logger 2020-manualen, sektion 3.6.1). Det som står efter bokstaven "S" är antal givare som inte svarar då loggern startar och det som står efter bokstaven "E" är antal expansioner som inte svarar då loggern startar. S11 E1 betyder alltså att 11 givare och 1 modul inte svarar. Med stor sannolikhet rör det sig om kortis eller glapp på ena givaringången eller så är det nätagget.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2015-02-16 13:48 »

Tackar för info, jag ska mäta upp hela paketet med givare och samtidigt inköpa ett nytt nätagg.
Återkommer med status.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015-02-16 14:24 »

Givarna går inte mäta upp, det är ju IC-kretsar, inte resistiva givare.
Allt tyder på att det är nätdelen, och inte på router eller modem utan på nätdelen som matar Loggern.
Ofta har man någon liknande som ligger och skräpar hemma från någon gammal router, accesspunkt, eller liknande apparatur, men annars finns det ju att beställa i webbshoppen.
http://www.energibutiken.se/sv/loggertillbehor/90-nataggregat-till-logger-2020.html
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2015-02-16 14:52 »

Jag har börjat kolla lite nu. Det är 2 kablar som är parallellkopplade till plint 1,2 och 3. På en kabel sitter det endast en tempsensor på, den andra kabeln sitter det 10 tempsensorer på. När jag kopplade ur +5v kabeln för de 10 tempsensorerna och slog på strömmen igen vaknade Loggern till liv utan nån röd LED som blinkade. På  nätet ser jag nu en tempsensor som fungerar samt 3 elmätare.
Märkliga var att P3IQ modulen blinkade varannan gång rött och grönt men efter att kopplat ur de andra kablarna enligt ovan som blinkar P3IQ med endast grön LED och på webben presenteras elmätarna nu korrekt.
Nätagget tror jag inte har nåt med äpple att göra utan en tempgivare är det nån kortis i. Gissningsvis den som ligger fastfrusen i poolen och det är den sista på slingan med 10 tempsensorer. Ska leta fram skarven på vinden och kooppla ur den och se om den löser problemet.
Återkommer som sagt.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2015-03-03 17:21 »

Hittade felet nu efter att ha funderat lite.
Inget fel på nätagget för det kollade jag först.
En tempgivare som sitter nedsänkt i poolen var den felande faktorn som idag är hårt djupfryst 40 cm ned i isen.
Misstänkte den från första början.
Tempgivaren är ingjuten i en stor klump av grå Plastic Padding. Trodde den skulle överleva vinterns kärnis i poolen men nu får den ligga kvar där infrusen tills poolvattnet smälter i vår.
Kabeln till givaren går under ett altandeck och vidare på husgaveln upp till vinden där den är skarvad med resten av temp-bussen i kåken. Klippte av de 3 tåtarna där för att slippa en ny skarvning vid poolen och under altandecket.
Men lämnade loggern utan att nollställa den då en tempgivare nu saknas för den men klickade på logger/enter-knappen så blinkar den grönt igen.
Fortsättning följer när poolen har tinat upp så får vi se om jag lägger en order på en ny givare.

/Lars
« Senast ändrad: 2015-03-03 17:25 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015-03-03 20:35 »

OK, bra att det löste sig.
Att täta en tempgivare helt mot vatten är enormt svårt, men trycket kan ju i och för sig ha orsakat en kortslutning också.

Jag har löst den där problematiken genom att sätta min tempgivare utvändigt på cirkulationen, det visar ju bara "rätt" när jag kör cirkulationen, men jag riskerar inte givarfel eller att hela loggern dyker...
Dessutom har jag satt in en mindre cirkpump som får gå dygnet runt istället, så i princip har jag ju rätt tempindikering hela säsongen.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2015-03-04 09:14 »

Tempgivaren är ingjuten i en stor klump av grå Plastic Padding. Trodde den skulle överleva vinterns kärnis i poolen men nu får den ligga kvar där infrusen tills poolvattnet smälter i vår.

Har du inget silikon där kabeln går ut genom paddingklumpen? Tänker annars att problemet kanske är att plastic padding är hårt och oflexibelt samtidigt som temperaturutvidgningen i plastic padding och kabel är olika. Fast iofs kanske plastic padding ändå har små porer i vilka vatten tränger in och expanderar vid frysning och orsakar större och större sprickor?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2015-03-04 10:10 »

Tyvärr hade jag ingen silikon i klumpen och plastic paddingen har nog porer som läcker in vatten som du skriver.
Men ska göra en ny "tempklump" i vår när isen har smält och allt kan lyftas upp. På nåt vis ska detta nog lösas inför nästa vinter med silikon som sen får en ny klump av plastic padding.

Rickards förslag med hans lösning med tempgivare utvändigt på cirkulationen är ok också men jag vill ha tempgivaren i poolvattnet. Och det är väl vad jag tänker lägga lite tid på sen men först är jag väldigt spänd på att se hur denna klump ser ut när isen har smält och det går att lyfta upp den ur vattnet.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2015-03-04 10:30 »

Störst chans att lyckas få tätt är nog att sätta givaren i en slang som i sin tur sänks ned i vattnet med "öppningen" ovanför vattenytan.
Eller så köper du en av mina IP68 givare: http://www.energibutiken.se/sv/temperaturgivare/9-1-wire-temperaturgivare-kapslad-6mm.html
Är precis i övergången till att byta tillverkare på dessa givare, så beroende på kabellängd så skickas numera oftast en annan givare som är ännu bättre tätad med tvåkomponentslim helt upp till toppen av den rosfria fickan.
De nya givarna har svart kabel som är lite tunnare och smidigare också, rostfri ficka.
« Senast ändrad: 2015-03-04 10:33 av Rickard » Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2015-03-04 10:39 »

Tack Richard! Smart lösning med den nya givaren. En sån ska ha, frågan är hur lång är anslutningskabeln?
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015-03-04 13:42 »

De finns med upp till 15 meter kabel som längst, men även dessa kan ju skarvas om det krävs.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2015-03-11 11:15 »

Rickard,
jag hittar ingen speciell IP68 givare i webshoppen som du beskriver (den nya svarta) eller kommer den upp i shoppen senare?
Jag tänkte lägga ordern nästa vecka i så fall men det är ingen brådska än för mig.

(Isen i poolen har börjat smälta nu så jag harr fiskat upp tempgivaren i sin Plastic Padding klump men den såg hel ut så antagligen har väl vatten trängt in i den i alla fall)
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!