E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 01:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Koppla HTIQ på en tretråds Dallas DS18S20 utegivare?  (läst 4546 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2015-02-05 12:02 »

Jag har en Dallas 1-wire PRO utegivare på kattvinden och på andra sidan väggen så har vi badrummet. Jag vill placera en HTIQ i badrummet och undrar om det bara är att förlänga med en 3-tråd från Dallas PRO utegivaren till min HTIQ?

Annars så har jag en annan HTIQ en bit bort, men det är besvärligare att dra kabel från den.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2015-02-05 13:53 »

Problemet är spänningen, Dallas 1-wire PRO utegivare i tretrådsläge går på +5V och HTIQ behöver +12V. Vad du skulle kunna göra om du håller tungan rätt i mun är följande: Koppla om dallasgivaren i tvåtrådsläge genom att flytta +5V-anslutningen till den till jord. Sen kopplar du om den ledare som tidigare var 5V till dallasgivaren i loggeränden till 12V och slutligen tempfuktgivaren i andra änden av kabeln till data, jord och +12V. Allt detta förutsatt att det inte sitter ytterligare dallasgivare på samma slinga i tretrådsläge, gör det det så behöver dessa också kopplas om till tvåtrådsläge.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-02-05 14:23 »

Tack för snabbt svar.

Vet inte om jag törs ge mig på detta. Tror det är enklare att dra en lite längre kabel från min andra HTIQ.  Leende (smiley)
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!