E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 15:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Problem med anslutning till dator.  (läst 11850 gånger)
SEVET
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« skrivet: 2015-02-03 22:20 »

Har startat upp loggern o kopplat den till routern. Laddat upp loggerprogrammet i datorn och anslutit datorn till samma router. När jag skall söka loggern får jag ett meddelande att enheterna skall vara anslutna till samma router.
Något jag missat?
Provat att starta om routern, resetat den och skiftat nätverkskablarna. Kan det vara skillnad på kablarna?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-02-04 07:04 »

Installerade du loggersoft genom att högerklicka på filen och välja "kör som administratör"?

När du startar om Loggern, får du upp en IP-adress i displayen under uppstartsfasen?

Har du ställt routern i läge "DHCP server"

OM allt ovan stämmer så borde det fungera.
Loggat

SEVET
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2015-02-04 08:57 »

Ok, tack
Skall testa senare idag.
Loggat
SEVET
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2015-02-04 21:16 »

De här verkar vara över min förmåga. Funkar fortfarande inte. Har även provat med en annan dator.
I loggerns nätverkskontakt finns en grön fast lampa och en blinkande gul.
I datorns nätverkskontakt finns en grön fast lampa men ingen blinkande gul.
När jag startar loggern kommer en IP adress i displayen.
Vet inte hur jag ställer routern i DHCP läge.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015-02-05 06:02 »

Normalt sett loggar du in på din router med att skriva in 192.168.0.1 i adressfältet.
Användarnamn och lösenord bör du ha uppskrivet eller minnas, annars är default värden ofta: admin/admin
Gå till "Setup"
Sedan "Network settings"
Markera rutan "Enable DHCP Server".
Spara.

Det finns hundratals olika routrar och nätverksinställningar, så att det skulle vara exakt så hör för just dig är inte säkert, men något liknande är det på de flesta routrar.
Jag har själv en Dlink.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2015-02-05 07:56 »

Tilläggas kan att då Logger 2020 i LoggerSoftläge INTE får svar via DHCP (dvs inte tilldelas någon ip-adress från routern) så visas den förvalda adressen 192.168.1.14 i teckenfönstret.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SEVET
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2015-02-05 08:55 »

Den adress som kommer upp i fönstret är just 192.168.1.14
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2015-02-05 09:07 »

Vad är det för fabrikat och typbeteckning på din router? Om du ger oss den informationen kan vi försöka leta fram manualen på nätet och sen guida dig rätt i dhcp-inställningarna.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
SEVET
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2015-02-05 14:09 »

Hej,
Har fått igång routern nu (en TP link wireless TL-WR841ND)
Hittar loggern och ID= YKRN613Z med IP- adress 192.168.1.102. (Samma nummer kommer upp nu när jag startar Loggern.
Däremot får jag inte upp någonting för sensorer och därmed inga grupper heller.
Vid uppstart visar loggern att 13 sensorer är anslutna. Inga elmätare, där står 0 i de 2 första raderna vilket är rätt. Skall koppla in elmätaren senare.

Till saken hör att jag nu använder min desktop i stället för laptopen som inte funkade.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015-02-05 15:38 »

Du måste göra inställningarna för varje enskild givare innan du får upp något i loggerns display.
Grupperna skapar du sedan själv.
Läs gärna manualen: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_LoggerSoft

Ännu bättre, om du har ett konto i webbtjänsten, är att göra all setup därifrån.

Varför det fungerar på din desktop men inte på bärbara kan jag inte svara på.
Olika programversioner?
Antivirusprogram som blockerat delar av installationen på den bärbara men inte på din stationära?
Loggat

SEVET
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2015-02-05 19:30 »

Nu så fick jag igång mitt projekt. Håller på att skriva första kurvan. Fan va glad jag blir.
Vill tacka Rickard och Andreas för hjälpen. (Så länge).
Detta var bra o nu kan jag i lugn o ro installera mina andra givare. Vet inte om jag får nytta av alla, men när fantasin skenar iväg så .............
Tack än en gång
Med vänlig hälsning,
Eve

Nu får jag ta tag i laptoppen o se varför den inte fungerar.
« Senast ändrad: 2015-02-05 19:32 av SEVET » Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!