E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-23 23:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Actaris Qp 2,5  (läst 12754 gånger)
arildgs
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2015-01-08 18:00 »

Hei.

Jeg har logger2020 med flere temperatursensorer (plint 1, 2 og 3)og en elsensor (plint 8 og 10). Nå skal jeg koble inn Actaris Qp 2,5 med pulsutgangskort til logger2020 plint 9 og 10. Dette fungerer helt fint, og den svarer når jeg kortslutter mellom plint 16 og 17 på pulsutgangskortet. Det er også lyd og lyssignal på logger2020 når jeg kjører el-test 2. Problemet er når jeg skal legge inn dette i Loggersoft eller e-logger og skal angi antall pulser/kwh. I spec som følger med Actaris Qp 2,5 og pulsutgangskortet er pulsene 10 kwh pr puls. (På energimåleren som er for mindre anlegg (actaris Qp 1,5) er det 1 kwh pr puls.) Jeg får altså ikke angitt 0,1 pulser pr kwh i loggersoft eller e-logger.

Mitt anlegg er på 35 kw, så jeg får en puls ca hvert 18 minutt. Men i loggersoft og e-logger går det altså 3 timer mellom hver puls.

Kan dette løses?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2015-01-09 12:39 »

Logger 2020/E-logger/LoggerSoft stöder dessvärre bara externa energimätare med 1 puls per kWh. Och det är tyvärr inte alldeles enkelt att få till stöd för 0,1 pulser per kWh så att det blir rätt överallt.

Det går att få rätt nivå i linjegrafer i E-logger genom att ange skalfaktor i graf 10 under kanalinställningarna. Det går förstås också att exportera data till Excel eller Libreoffice/Openoffice calc och skala om data där. Men det är ju varken en praktisk eller heltäckande lösning.

Beroende på vad du önskar kanske det går att ordna något mer på sikt. Var tycker du det är viktigast att rätt värde visas?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!