E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 06:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kvalitet internetförbindelse  (läst 7418 gånger)
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2014-11-28 07:30 »

Det vore väldigt informativt att kunna logga kvaliteten på internetförbindelsen (e-logger), det skulle räcka med en enkel notering om när den är uppe (1) resp. nere (0). Utebliven förväntad rapport skulle kunna sätta status till 0 och mottagen rapport skulle sätta den till 1. Skulle kunna ge fin statistik över tid med lite sammanställning, t.ex. % uteblivna rapporter per timme eller dygn.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-12-01 12:45 »

Ja att hålla koll på antal uteblivna dataöverföringar mellan logger och webbtjänst kan vara intressant. Så det är något som kanske skulle kunna komma på sikt.

Har du nån idé om var en sån funktion skulle finnas i gränssnittet i webbtjänsten? Jag tänker att det kanske är något som kunde passa under inställningar->konto->klient. Och att det där då visas siffror % per dygn och vecka.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-12-01 14:04 »

Det har jag inte tänkt på men jag föreställde mig en graf med valbar tidsskala ungefär som övriga grafer. Jag inser att minsta tid måste bli en annan än dom normala graferna (minst ca en timme för att samla nån statistik) och det är ju ett lite speciellt mått så den kanske även därför inte passar tillsammans med övriga grafer. Men det vore bra att få historiken. Den plats du anger verkar logisk.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-12-05 12:47 »

Att stoppa in en graf med fält för val av tidsskala osv. bland kontoinställningarna blir besvärligt/avigt, helst vill man undvika den typen av specialfall. Så i så fall bör nog grafen visas bland övriga grafer i det vanliga grafgränsnittet. Grafgränssnittet bygger på att man väljer en definierad kanal eller kanalgrupp. Så då är frågan hur man skulle referera till en sån här typ av graf?

Och samtidigt ville du ha numerisk statistik i procent också, var skulle den då visas om det skall ske bland vanliga grafer?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pererik_2002
Medlem

Antal inlägg: 3


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-12-05 17:50 »

Om den läggs bland de övriga graferna får den väl definieras som en (valbar) kanal (?) med ett fördefinierat eller valbart namn. Det är ett tag sen jag gjorde det så jag vet inte om jag använder rätt begrepp här. Nån separat numerisk statistik behövs i så fall inte, man får ju värden under grafen för vilken tidsperiod som helst (min, max, medel). Om jag inte minns fel kan man väl exportera rådata också, men det brukar jag inte göra.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-12-08 10:06 »

Hmm ja det tål att tänka på om denna typ av information i så fall bör se ut som en kanal och visas i kanallistan eller ej. Valbart namn ska i så fall kunna göras någonstans det också, så det är enklare om det är fördefinierat. Någon idé om vad kanalen skulle kallas, som både är kort och begripligt?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014-12-12 18:14 »

I mitt jobb möter jag också namngivningsproblem. Jag brukar passa, det är väldigt svårt att få till nåt som alla tycker är bra. Men det finns ju en funktion för att själv ange namn på kanaler. Den tycker jag kan användas.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!