E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2018-12-17 11:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger  (läst 8988 gånger)
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2014-11-24 15:35 »

En av mina loggrar dog i fredags kl. 19.30, inga mätvärden loggades i e-logger (larm kom 20.30) och den kom heller inte igång på hela helgen så jag trodde den hade gått sönder. Den är på annan ort så jag kan inte kolla nånting fysiskt. Det var iallafall inte fel på internet den här gången kunde jag konstatera eftersom jag hela tiden hade kontakt med annan utrustning via samma internet-förbindelse. 

Nu på e.m. kollade jag igen och då var den till min förvåning igång igen, efter åtminstone två helt döda dygn. Och alla mätvärden hade dessutom kommit in under tiden, alltså kan inte nätaggregatet ha varit trasigt. Och inte resten av loggern heller såvitt jag kan förstå.

Vad kan ha hänt?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1451



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-11-25 04:03 »

Om alla mätvärden kommit in så har loggern loggat hela tiden, det kan alltså ha varit problem med internetuppkopplingen ändå, eller så har det varit nåt problem i webbtjänstens server (inte vad jag vet, men det kanske Andreas kan svara på) som gjort att din logger inte kunnat ansluta.
Troligaste är det nåt i din internetuppkoppling som spökat på något sätt.
Har du loggern kopplad direkt till en router, eller har du switch eller accesspunkt emellan?
Något i ditt hus eller nätverk som är satt att starta om sig med någon intervall?
Loggat

pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-11-25 09:30 »

Nu på morgonen kl 7.30 la den av att logga igen. Loggern är direkt kopplad till en ADSL-router. Det andra systemet som är kopplat till samma router fungerar fortfarande. Via det andra systemet läser jag också av fukt och temperatur och kan styra utrustning och detta har inte förändrats på länge. Det andra systemet rapporterar mer oregelbundet men har rapporterat nyligen, (dvs efter 7.30) och säger sig vara online.
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-11-25 09:47 »

Utrustning som omstartas: Vis av erfarenheten har jag ett annat loggersystem i huset som backup, helt separat och kopplat till egen mobil internetförbindelse. Denna förbindelse är mer skakig och larmar då och då  (även i natt) men brukar alltid komma igång. Denna förbindelse startar jag om en gång per dygn via timer men utrustningen är placerad i ett annat rum och har varit igång ett drygt år nu och jag ser inte att systemen skulle kunna påverka varandra.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1451



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014-11-25 09:49 »

Känns som att det kanske är dags för en omstart av ADSL-routern?
Kanske nåt som leverantören kan fjärrstyra om du ringer dem?
Loggat

pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-11-25 16:14 »

Det är möjligt att linjen är skakig och att den andra utrustningen är mer tolerant.

Det påminner mig om en funktion som jag länge har saknat i e-logger. Det vore väldigt informativt att kunna logga kvaliteten på själva förbindelsen, det skulle räcka med en enkel notering om när den är uppe (1) resp. nere (0). Utebliven förväntad rapport skulle kunna sätta status till 0 och mottagen rapport skulle sätta den till 1. Skulle ge fin statistik över tid.

Den andra loggern, som går via mobilt internet ger ofta luckor i loggningen, senaste timmarna har det varit väldigt skakigt tex. Så det förvånar mig lite att den här inte kommer igång, förutsatt att det inte är nåt (intermittent) HW-fel trots allt.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 2886


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-11-26 10:42 »

Nu på e.m. kollade jag igen och då var den till min förvåning igång igen, efter åtminstone två helt döda dygn. Och alla mätvärden hade dessutom kommit in under tiden, alltså kan inte nätaggregatet ha varit trasigt. Och inte resten av loggern heller såvitt jag kan förstå.

Vad kan ha hänt?

Eftersom loggern loggat värden så har den gått hela tiden. Problemet är att mätvärden från loggern periodvis av någon anledning inte kommer fram på internetförbindelsen.

Det är möjligt att linjen är skakig och att den andra utrustningen är mer tolerant.

Ja eller att adsl-routern av nån anledning ibland inte släpper igenom trafiken från Logger 2020. Som Rickard är inne på kan det lösa sig med en omstart. För det satt väl ingen omstartstimer på själva adsl-modemet?

Det påminner mig om en funktion som jag länge har saknat i e-logger. Det vore väldigt informativt att kunna logga kvaliteten på själva förbindelsen, det skulle räcka med en enkel notering om när den är uppe (1) resp. nere (0). Utebliven förväntad rapport skulle kunna sätta status till 0 och mottagen rapport skulle sätta den till 1. Skulle ge fin statistik över tid.

Är detta något du postat i avdelningen önskemål?

[Flyttade ovanstående inlägg från tråden "Logger 2020 startar inte upp" till tråd med mer rättvisande rubrik.]
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014-11-27 10:50 »

Tyvärr har jag inte någon omstart på ADSL-modemet. Men om det är något fel på det så gäller det bara porten där e-logger sitter...

Jag har ytterligare en observation, som även gäller förra uppehållet.

I natt kom ett larm igen, e-logger säger att den har tagit emot data senast 3:44:32 men det tycks bara finnas en uppsättning data. Det tycks tyda på att EN rapport har kommit fram...som har återställt larmet och sen larmar det efter en timme igen.

141127 10:40:58
Det finns nya larm i larmloggen. Senaste: 141127 04:46.
Du har 0 meddelanden, varav 0 är nya.
Tagit emot data senast 141127 03:44:32, nästa uppdatering om 30 s.

Senaste mätvärden
Kanal   Värde      Min      Max      Medel   Kommentar
Central   21.43                     141125 08:36
Hall   17.06                     141125 08:32
Köksskåp   13.37                     141125 08:32
Sov   11.00                     141125 08:32
Tvätt   19.06                     141125 08:32
Ute   -0.12                     141125 08:33
Vägg   17.18                     141125 08:32
El total   1.84                     141125 08:36
P2   0.00                     141125 08:36
Sov Fukt   44.50                     141125 08:32
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014-11-27 11:12 »

Svaret for iväg för tidigt, jag tänkte hyfsa den inklistrade tabellen och tryckte tab, då for det tydligen iväg.

Vid lusläsning av data ser jag att tiderna inte riktigt stämmer. Det första larmet lyder som följer:

Larm: ingen kontakt med logger på över 1 timme 08:30.00 2014-11-25 E-logger konto pererik_2000

Det som kom inatt:
Larm: ingen kontakt med logger på över 1 timme 04:45.40 2014-11-27 E-logger konto pererik_2000

Senast inkomna data enligt e-logger "Tagit emot data senast 141127 03:44:32"

Men efter själva data i tabellen anges tider strax efter första larmet.

Jag tycker det ser motsägelsefullt ut.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 2886


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-11-27 12:44 »

Tyvärr har jag inte någon omstart på ADSL-modemet. Men om det är något fel på det så gäller det bara porten där e-logger sitter...

Menar inte att det är fysiskt fel på just den porten utan att mjukvaran i adsl-modemet inte är helt hundra så att viss trafik inte går igenom. Det har hänt förr, det vill säga att där funnits problem av den här typen som med säkerhet kunnat härledas till routrar/adsl-modem och som lösts genom omstart/uppdatering av nätverksutrustning.

Jag tycker det ser motsägelsefullt ut.

Förstår dessvärre inte hur du menar att det är motsägelsefullt, kan du utveckla en smula?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014-11-27 13:11 »

Det andra larmet som kom och texten under "översikt" indikerar att senaste data tagits emot 141127 03:44:32 men de data som finns i tabellen är alla tidstämplade vid lite varierande tidpunkter strax efter första larmet t.ex. temp. i hallen 141125 08:32, dvs nästan två dygn tidigare.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 2886


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-11-27 13:36 »

Larmet "ingen kontakt med loggern" utlöses utifrån när det sist var kommunikation med loggern.

Vilket klockslag som visas vid "senaste mätvärden" beror på hur mycket data som hunnit skickas över för respektive kanal. All data skickas inte i en enda stor klump utan det styckas upp i små paket. Vid kommunikationsproblem kan ibland bara något/några enstaka paket gå igenom, och då kan mer data komma igenom för nån kanal och mindre för nån annan, och då visas olika klockslag beroende på hur mycket data som gått igenom.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014-11-28 07:08 »

OK, jag tror jag förstår.

Kan meddela att förbindelsen nu är uppe igen, alla data har kommit in och allt ser tills vidare normalt ut. Det tog ungefär lika lång tid som förra gången (2-3 dygn). Och någon modem-återstart har ju inte gjorts.
Loggat
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 36


Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014-12-12 18:23 »

Det här symptomet fortsätter. Förbindelsen borta 1-3 dygn sen uppe och fullt funktionell igen. Och inga data tycks försvinna. Det har nu pågått ca 20 dagar.

141212 08:07:58   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141210 15:37:30   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141207 16:21:51   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141204 04:33:19   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141202 05:58:52   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141130 16:13:15   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141128 19:11:27   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141127 04:46:34   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141125 08:30:26   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141123 17:06:39   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141121 20:30:16   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 222



Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2014-12-12 20:14 »

Det här symptomet fortsätter. Förbindelsen borta 1-3 dygn sen uppe och fullt funktionell igen. Och inga data tycks försvinna. Det har nu pågått ca 20 dagar.

141212 08:07:58   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141210 15:37:30   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141207 16:21:51   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141204 04:33:19   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141202 05:58:52   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141130 16:13:15   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141128 19:11:27   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141127 04:46:34   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141125 08:30:26   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141123 17:06:39   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme      
141121 20:30:16   Special      Ingen kontakt med logger på över 1 timme

Hej,

Jag har följt dina problem ett tag och blir lite nyfiken vad orsaken kan vara och får lite funderingar hur gå vidare;
Du har inte beskrivet hur anslutningen mellan logger2020 och din ADSL router ser ut. Hur lång är RJ45 kabeln mellan dem?
Är den ansluten så eller är den via nån trådlös anslutning? Har du nån funktion/pc som kan pinga loggern från ADSL routern via typ detta kommando:
ping 192.168.X.X -t
-t gör ju att den pingar för allltid. Samtidigt kollar du din log när fel inträffar och jämför händelserna i båda funktionerna/loggrarna.
Om ping svaren går igenom utan problem och din andra loggar fel att den inte har nån kontakt med loggern på över 1 timme så är nog själva ursprungsproblemet i logger2020 själv och inte med internetförbindelsen.

Ursäkta att jag blandade mig in i diskussionerna men blev lite nyfiken bara.

/Lars

Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!