E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 16:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Strulande högtemperatur modul  (läst 7861 gånger)
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« skrivet: 2014-11-23 19:56 »

Jag har en högtemperatur modul som inte vill fungera.
Jag har haft den på genomgång hos energibutiken och där fungerar den med min givare. Programvaran är uppdaterad tror jag.

Är temp givarna känsliga för långa kablar? Jag har ca 6-7 m kabel til pt1000 givaren. Då larmar den för givar fel direkt. Har jag 1m kabel så fungerar den.

Och är det obra och dra givar kabeln i en kabelstam med 240v?

Är det bättre att sätta modulen när mät stället och sedan dra långa kablar till loggern?
« Senast ändrad: 2014-11-23 20:23 av Hansson » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-11-24 12:55 »

Kabellängden borde inte ha nån betydelse för funktionen så. Det borde inte vara problem att dra givarkablen i en kabelstam, vi har testat med alla möjliga störningar utan påverkan. Men säkrast är förstås att utesluta kabelstammen den genom att provköra samma kabel utanför kabelstammen och se om det blir nån skillnad.

Det finns fördelar med att ha modulen närmare mätplatsen. Kablar mellan givare och högtempmodul är analoga och därför teoretiskt sett mer störkänsliga än kabeln mellan högtempmodul och logger som är digital. Dessutom spelar kabelresistansen (ohm/meter) mellan givare och modul mindre roll med kortare kabel, man får mindre offsetfel. Största nackdelen med långa kablar när det gäller pt1000 som är resistansmätning är att kabelns resistans adderas på givarens resistans så att givaren kräver en offsetjustering för att visa rätt.

Olika resultat med 6-7 meter och 1 meter, betyder det att det då sitter en skarv på kabeln när den är 6-7 meter? Skarvar är mycket känsligt, skarvar är den överlägset största felkällan när det gäller högtempmodulen.


Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-11-24 13:40 »

Ja det sitter en lödd skarv på kabeln.
Jag testar att flytta högtemp modulen till mätstället istället.
Loggat
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-11-24 21:11 »

Nu verkar det faktiskt fungera. Peppar Peppar, ta i trä...
Satt högtempmodulen vid mät stället och drog en längre kabel mellan logger och modulen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-11-26 10:45 »

Hoppas det håller i sig!

Hur lång är kabeln mellan givare och modul nu?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-11-27 23:57 »

Ca 5m.
Kollar man på modulen så kan man se att den blinkar rött 3 eller 2 gånger jätte fort ibland.
Fast loggern har inte larmat för nått ännu och den får mät värden från den.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-12-01 12:17 »

Det är normalt att den kort blinkar rött ibland, kan ske vid nån liten störning på kabeln mellan modul och logger eller om loggern råkar kommunicera när modulen tycker den är upptagen med annat. Inget att bry sig om.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!