E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 04:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: "A monitor program has been found running in your system."  (läst 6734 gånger)
svartöra
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2014-11-04 14:19 »

Vad betyder följande medddelande och hur hittar jag vilket "monitorprogram" det är fråga om?

Kör en logger 2020 + loggersoft för att logga miljön i serverrummet. Det har fungerat i flera år, men nu har tydligen något hänt.

---------------------------
WinLicense
---------------------------
A monitor program has been found running in your system.

Please, unload it from memory and restart your program.
---------------------------
OK   
---------------------------
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-11-04 18:56 »

Ajdå ja det låter inte bra.

Det betyder att LoggerSoft tycker att servern innehåller någon form av mjukvara som kan användas för att kringå kopieringsskydd. Det kanske kan vara någon typ av disassembler eller minnesdumpsprogram eller något annat åt det hållet som uppfattas så. Vilken tidpunkt slutade LoggerSoft fungera? Vad kan ha installerats/uppdaterats då? Framgår kanske något i serverns system/installations/uppdateringsloggar kring det datumet?

Om det inte ger nån ledtråd är en variant att starta task manager och stänga ner en process i taget tills att LoggerSoft startar för att på så sätt identifiera vad som orsakar det hela. Är det någon form av lömskt virus/rootkit är det dock inte säkert att det går utifall det rör sig om en dold process. Men då finns det specialverktyg för sånt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
svartöra
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-11-04 20:07 »

Det är nog inget rootkit utan backupmjukvaran i så fall, för den installerade jag ungefär vid den tiden då loggersoft lade av.

http://www.acronis.com/en-eu/business/backup-advanced/

Det är ju synd om loggersoft tycker att den är någon spionprogramvara. Det bästa vore en uppdaterad loggersoft utan "kopieringsskydd" som jag kan tycka är ganska onödigt i den produkten.

Jag är av naturliga skäl inte så sugen på att plocka ner processer en i sänder på en av företagets domänkontrollanter bara för att felsöka detta, så finns ingen ytterligare information att tillgå (t ex en lista på exakt vad kopieringsskyddet larmar på) får jag hitta en annan loggerlösning.

Hur är det, loggersoft lär väl fungera osupportat med Wine på Linux? En flytt till en virtuell linuxmaskin vore ju en lösning.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-11-05 10:09 »

Har dessvärre inget annat tips för att utreda vad som försiggår i servern.

Ja, har för mig att det sagts att wine kan fungera.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!