E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 12:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Intermittenta kommunikationsproblem mot E-logger  (läst 23007 gånger)
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2014-12-12 21:10 »

Hej,
För min del är det bara roligt om nån intresserar sig...

Avståndet (kabellängden) mellan loggern och ADSL-modemet är kanske 2-3 meter, det är ingen trådlös förbindelse inblandad.

Jag har ingen dator igång, där på plats så jag kan inte pinga enligt din instruktion. Och jag vet inte hur det skulle gå till heller, jag är ju inte på plats.

Eftersom jag hela tiden har kontakt med annan utrustning via samma internetförbindelse och samma router, dock annan port på routern, så tror jag också att felet ligger inte ligger i internetförbindelsen utan i loggern. I andra hand routern.

Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2014-12-13 19:04 »

Ok, den andra utrustningen du kommer åt "remote" från där du befinner dig, kan du från den göra ping kommandon mot logger2020? Förutsatt att du har tagit reda på vilken IP adress den här i ADSL-modemet. Jag tror mycket är vunnit om du kan börja med att försöka pinga logger2020 och jämföra pingresultatet med din andra logfunktion du har där du ser "Förbindelsen borta 1-3..."

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2014-12-14 15:14 »

Det är en dator-oberoende utrustning ungefär som logger2020 så några ping-möjligheter finns inte. Det är också lite över min kompetensnivå.

Men jag kan med 100% säkerhet verifiera att jag har kontakt med den andra utrustningen i båda riktningarna via samma ADSL-modem och internetförbindelse, även när e-logger säger att det inte finns någon kontakt.

Det är väl troligt att en återstart av ADSL-modemet skulle kunna lösa problemet som Andreas säger. Men det tyder ju på något logiskt fel i så fall och det felet borde ha med kommunikationen mellan modem och logger2020 att göra. Detta fel påverkar ju inte den andra utrustningen. Återstår frågan varför det fungerar ibland, utan återstart.

Men nu låter jag det här bero så länge.
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2014-12-14 15:39 »

Jag förstår. Märkligt när den andra utrustningen fungerar ok när du parallellt ser problem med logger2020.
(Med ping var tanken att du även skulle göra det från utrustningen du sitter bredvid hemma)
Den enda kvarvarande faktorn i mina ögon är då nätaggregatet till loggern som kan bytas med det har du ju redan testat med en annan och felet kvarstår.
Men vi ska nog låta Andreas fortsätta med sina planer.
« Senast ändrad: 2014-12-14 15:41 av Morby » Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2014-12-15 08:47 »

Nej, jag har inte bytt nätaggregatet och loggern tuffar ju på trots allt, frågan är hur länge. Det är förstås möjligt att det är något intermittent hårdvarufel också, som endast påverkar kommunikationen.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2014-12-16 09:51 »

Ja det hade varit intressant att veta vad du har för pingtider.

Hur långt är det mellan adsl-modem och telefonstationen? Vad kommer du upp i för hastigheter på förbindelsen? Om förbindelsen är väldigt väldigt seg kan det bli problem med Logger 2020, det är känt.

Ligger ip-adressen stadigt eller byts den relativt ofta?

Det är väl troligt att en återstart av ADSL-modemet skulle kunna lösa problemet som Andreas säger. Men det tyder ju på något logiskt fel i så fall och det felet borde ha med kommunikationen mellan modem och logger2020 att göra. Detta fel påverkar ju inte den andra utrustningen.

All trafik fungerar/hanteras inte likadant så det är fullt logiskt att en sak kan fungera men inte en annan genom samma router.

Återstår frågan varför det fungerar ibland, utan återstart.

Att fel kommer och går är inget ovanligt när det gäller programvara, om det till exempel uppstår ett programvarufel så att en minnesadress skrivs över med något felaktigt så kan samma adress lika gärna skrivas över med något som är rätt efter en tid.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
pererik_2000
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2014-12-16 13:56 »

Det är ca 3km tror jag. Jag har formellt 8 Mbit/s och brukar få ca 7 Mbit/s i nerlänk och 0,9 Mbit/s i upplänk, det kan variera något. Jag har i undantagsfall varit med om att det har gått ner mot 2-3 Mbit/s men inte lägre. Jag har fast IP-adress.

Kan inte ni pinga på något sätt som har kontakt med utrustningen och vet IP-adress? Själv vet jag inte hur det skulle gå till.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2014-12-17 08:14 »

Med det avståndet och den hastigheten borde det verkligen inte vara några som helst problem.

Om du loggar in i E-logger och sen klickar Inställningar->Konto och tittar under rubriken "Klient" så finns en rad "Senaste IP" på formatet xxx.xxx.xxx.xxx. Det är då adressen till ditt adsl-modem. Sen skriver du "ping xxx.xxx.xxx.xxx -t" vid kommandoraden. Dock är det inte all nätverksutrustning som svarar på ping, ibland behöver ping aktiveras i en inställningsmeny, och ibland går ping inte att aktivera beroende på hur operatören spärrat utrustningen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!