E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 18:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skapa dagsrapport med ackumulerad förbrukning  (läst 10797 gånger)
Oskar Jakobsson
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« skrivet: 2014-09-16 13:03 »

Hej, Har kopplat upp en Logger 2020 med ett antal tempgivare och en elmätare. Förväntade mej att Loggersoft skulle erbjuda lite mer funktioner som att en gång per dygn skriva ner max/medel/min i textfil samt ackumulerad förbrukning för elmätare. Nu loggar den bara effekten så blir det en hel del handpåläggning för att få nåt vettigt ur det hela. Jag förstår att webtjänsten har mer funktionalitet men jag vill inte använda någon webtjänst.

Jag hade planer på att använda fler 2020 i andra byggnader och bygga upp ett system som loggar allt jag önskar men utan dygnsrapporter, beräkningskanaler och ackumulerad förbrukning är det inte så stor idé. Någon som kan tipsa om hur jag kan lösa det utan att använda webtjänst eller bli programmerare?

Nästa steg vore att få data från värmepumpen via husdata in i samma system (dygnsrapport) med minimal handpåläggning...

Mvh / Oskar Jakobsson, Sundsvall
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-09-16 14:22 »

Tråkigt att dina förväntningar inte uppfylldes. Men så vitt jag vet har det inte någonstans sagts att LoggerSoft skulle ha funktioner det inte har. Det syns dessutom tydligt när man klickar sig in i online-manualen hur enkelt program det är. Så riktigt var dina förväntningar kommer ifrån vet jag inte.

Det kostar mycket pengar att utveckla mjukvara och om du tänker på vad en logger kostar och beaktar att den är utvecklad och tillverkas i Sverige så inser du att det inte är stora marginaler på dem. Vid några tillfällen har frågan ställts till användarna om de är beredda att betala för en bättre mjukvara, men få har svarat ja. Det finns dock planer på att förbättra LoggerSoft på vissa punkter men för närvarande är mycket annat i pipelinen.

Jag tror du får svårt att lösa det du vill utan egen programmering eller att du hittar nån som gör det åt dig, speciellt då du även vill koppla in Husdata.

Vad har du emot webbtjänster, är det kostnaden eller något annat?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-09-16 21:54 »

Vi har satt kostnaden för webbtjänsten så låg att det i princip inte skall kosta mer än att ha en dator igång 365 dagar/år bara för att logga.
I ditt fall, med flera fastigheter blir det dessutom rätt dyrt/besvärligt att sätta in en dator i varje fastighet som står på dygnet runt med allt vad det innebär av uppdateringar, hängningar, strömavbrott och liknande.
Webbtjänsten är helt enkelt bra och prisvärd, men jag har trots det förståelse för att många har en "misstänksam inställning" till webbtjänster, att de skall bli dyrare t.ex.
Vi bygger långsiktigt upp både hårdvara, mjukvara och webbtjänst på ett sätt som gör att vi tjänar ganska lite nu, men om/när försäljningen tar fart så tjänar vi mer, tanken är att detta system även långsiktigt skall vara flexibel, heltäckande och prisvärt, både i inköp och i "drift".
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-09-17 07:23 »

Sen kan man väl tillägga att allt fler som erbjuder liknande tjänster helt går ifrån plattformsberoende gränssnitt som PC, MAC, Android och liknande till förmån för tjänster som är tillgängliga oavsett plattform och var i världen man befinner sig.
Vi har ännu inte valt att ta det steget, just för att det finns användare som känner sig osäkra över denna typ av upplägg, men som sagt, skall man erbjuda program för Windows och IOS samt appar för Andoid och IOS så blir det både tidskrävande och dyrt, och det gör att vi varken kan vara billiga eller satsa lika mycket på utveckling av hårdvara och webbtjänst, som vi bedömer är de viktigaste delarna för de flesta användarna.
Jag/vi har absolut förståelse för att vissa kan bli besvikna på PC-programmet, men samtidigt är det som Andreas säger, vi marknadsför inte LoggerSoft som ett heltäckande program, och vi har inte heller fått signaler som säger att just någon skulle vara beredd att betala t.ex 500 kr för ett bättre program.
Loggat

Oskar Jakobsson
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-09-18 09:24 »

Hej och tack för snabba svar. Jag menar inte att någon falsk marknadsföring målat upp förväntningar utan jag har relativt bred erfarenhet av olika loggersystem i mitt yrke och alla jag varit i kontakt med erbjuder en rad "grundfunktioner" varpå det är för mej en självklarhet.

Om man säljer en logger med tydlig inriktning för att logga elförbrukning och temperaturer i värmesystem samt skickar med en mjukvara för detta finner jag det bristfälligt att den inte kan lagra ackumulerad förbrukning per dygn exempelvis.

Jag har inte direkt planer på att använda loggrar i olika fastigheter så var du fick det ifrån Rickard vet jag inte. Jag har samma nätverk på hela fastigheten varpå jag inte ser några problem att köra flera loggrar i olika byggnader på samma dator. Jag tror många med mej har datorer igång dygnet runt ändå. Kostnaden för att ha en dator igång varierar stort och i de flesta fall tillkommer den värmen en byggnad...

Ingen av de loggersystem jag träffat i mitt yrke bygger på en webbtjänst utan man brukar försöka spara data så lokalt som möjligt för att vara oberoende av internet. Jag bryr mej inte om vad webbtjänsten kostar då jag inte vill använda den, dels för att inte vara beroende av att internet finns/funkar och dels för att jag vill sköta detta själv, det är en del av tjusningen.

Jag förstår nu att ni prissätter systemen för att tjäna pengar på webbtjänsten i stället för på hårdvaran. Jag får acceptera detta och leta ett system som passar mej. Ni har säkert koll på vad kunderna vill ha och kan betala för men personligen hade jag nog spenderat betydligt mer pengar i er webbshop om mjukvaran imponerat...

Mvh / Oskar
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-09-18 11:35 »

Tack för dina synpunkter!

De flesta som använder LoggerSoft är just sådana som likt du vill uppleva tjusningen i att bygga upp ett eget frigående system med data från andra källor. Och ska du ändå ha in data i ett eget system är det busenkelt att summera den lagrade momentaneffekten från LoggerSoft och få fram just ackumulerad effekt per dygn eller per vad som helst.

Vad gäller internetberoende så har internet i regel högre tillgänglighet än en egen dator. Du får dessutom högre säkerhet i och med att data inte lagras lokalt utan på en säkrare plats och med backup. Plus att du kan komma åt data på distans i din webbläsare. Det är många fördelar med en server.

Vad gäller "tjäna pengar på webbtjänsten i stället för på hårdvaran" så nej, bägge skall bära sina egna kostnader, det är två olika verksamheter. Hade det funnits större intresse för att betala för LoggerSoft hade det också varit mer välutvecklat vid det här laget.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Oskar Jakobsson
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-09-18 13:49 »

Jo, jag har lite idéer på lösningar... Får se vart vi landar ;-)

Tack så länge.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014-09-18 14:06 »

Jag kan tillägga att jag gärna distribuerar "tillägg" till Loggersoft om någon utvecklar sådana åt sig själv, men kan tänka sig att dela med sig gratis av dessa.
Tillägg skulle kunna vara excelmacron som plockar data från den mapp som loggersoft sparar data i och presenterar statistik/rapporter, eller liknande programsnuttar som kan göra det.
Alla måste vara medvetna om att de pengar jag satsar på utveckling av mjukvara (programmerar inte själv) hamnar på kostnader för hårdvaran, så man kan inte tänka att det är "gratis" att få en mer utvecklad mjukvara.
Men som sagt, om någon annan ändå har gjort någon applikation, eller kan tänka sig att göra det så distribuerar jag den gärna vidare till andra, allt för att kunna erbjuda så prisvärd hårdvara som bara möjligt.

Tänker man helt tvärt om skulle man kunna tänka sig att jag initialt satsar 100 - 200 000 kr på att utveckla mjukvaran + vad det därefter kostar att hålla den uppdaterad, och istället höjer priset på hårdvaran med runt 1000 kr, men min bedömning är att det skulle kosta i minskad försäljning.
Men framförallt är det ju de skäl vi gemensamt förklarat, det finns många olika plattformar som folk vill eller förväntar sig att man skall ha stöd för, så det är både tidskrävande och dyrt att göra alla till lags när det gäller mjukvara och appar.

När man som jag är insatt i problematiken kan man också se att andra som satsat på att erbjuda "allt" som regel har en dålig ekonomi i företaget.
Vårt mål är att kunna erbjuda unika, prisvärda, flexibla produkter och gå i vinst samtidigt - det vinner alla på i längden.
Loggat

Oskar Jakobsson
Medlem

Antal inlägg: 11


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-09-18 15:06 »

Helt rätt. Det vore ju perfekt om vi kunde dela med oss av goda lösningar så du slipper lägga mer pengar på mjukvaran.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!