E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 18:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Regnmätare  (läst 8503 gånger)
Andreas Ekbom
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« skrivet: 2014-08-13 12:43 »

Jag undrar om inte denna 1-wire regnmätare borde fungera ihop med logger 2020?
https://www.m.nu/regnmatare-rainew-111-p-125.html

Det borde väl fungera att koppla in den på räknaringången?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-08-13 14:35 »

Det skulle kunna fungera, men mm regn finns inte som en definierad funktion/enhet i LoggerSoft eller e-logger, så det skulle visa kW i grafer och tabeller.
om jag tolkar det som skrivs rätt skulle 5 pulser vara = 1 mm regn.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-08-14 22:30 »

Intressant mätare faktiskt.
Frågan är om nån tänker köpa denna och testa?
Om loggern visar kW är det nog mer en kosmetisk fråga, viktigast är att kunna mäta nederbörd tycker jag.
I en snar framtid kanske Andreas kan lägga till ett namn.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-08-15 07:01 »

Det man kan vända sig emot är väl kanske främst priset.
Känns dyrt för att få in enbart regn.
Andreas får kommentera huruvida det kommer möjlighet att visa regn, vind o.s.v. framöver.
Loggat

Lyckebo
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-08-26 11:20 »

En regnmätare till Logger2020 har länge varit på önskelistan. Även att kunna styra ex. en fläkt med hjälp av temperatur/RH ligger högt upp på önskelistan.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-09-01 11:55 »

Vad gäller regnmätare arbetar vi för att kunna erbjuda en komplett lösning första kvartalet 2015. Tyvärr kan jag inte säga mer i detalj vad det är för slags lösning.

Styrning är inte ämnet för den här tråden, men vi vet att det är många som önskar det och om allt går enligt planerna kommer det också, men jag kan inte ge nån tidsplan eftersom det är för många oklarheter kvar.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-09-02 11:11 »

Strålande!
Då har vi i alla fall en tidsplan att gå efter som lutar mot ett halvår innan vi kan mäta nederbörd i våra loggrar, och ev. lite annat.
Tack Rickard och Andreas!

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2018-09-16 13:47 »

Hej igen!

Nu var det väl 4 år sen detta diskuterades och enligt Andreas och Rickard skulle nåt vara på gång med nån regnmätare.

Själv har jag gått och funderat på nån regnmätarlösning under några år men inte kommit på nån lösning så frågan ställer jag nu igen:
Kommer det någon regnmätare som man kan köpa av er?
Skulle vara käckt om det även fanns till min sommarstuga som ligger 55 mil från mitt hem att sätta upp en regnätare där också.
Berätta gärna vad som kan vara på gång !

Hälsar Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2018-09-16 15:31 »

Hej hej!

Logger 3030 stöder två typer av väderstationer med regnmätare
¤ Via den interna radiomodulen Oregon Scientific med protokoll 3
¤ Via http (dvs via internetkabeln) Renkforce WH2600.

Se jämförelse här:
http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_3030#J.C3.A4mf.C3.B6relse_v.C3.A4derstationer
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2018-09-18 14:15 »

Bra, tackar för detta.
Finns det även stöd för 2020?
Och i så fall för vilken då?
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2018-09-18 15:20 »

Nej dessvärre. Logger 2020 har ingen inbyggd radiomottagare så då är Oregon Scientific utesluten. Och stöd för Renkforce kräver mycket plats i programminnet, plats som inte finns i Logger 2020.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!