E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 13:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Manuell inmatning av vattenförbrukning  (läst 7221 gånger)
Patrik481
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« skrivet: 2014-07-09 18:35 »

Önskar kunna rapportera in månadsavläsningen manuellt från vattenmätaren. När jag byter beredare och gör om i tvättstugan om några år, kommer jag att montera in en pulsvattenmätare/pulsflödesmätare.
Men tills dess hade det varit praktiskt om det gick att manuellt mata in värden. Antingen varje månad eller vecka eller så som man önskar. Nu får jag ha dessa i en excelfil. Är detta komplicerat att implementera?
Gissar att många saknar pulsflödesmätare, så detta förslag borde uppskattas av många användare.
Saknar också att få in en regnmätare, men det finns i andra trådar...
Loggat

Mitsubishi FH25 (VEHZ QHeat 635) & ESIM364 & Raspberry 2 med RfxTrx433E & Domoticz
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-09-01 11:37 »

Samma frågeställning tas upp i den här tråden: Logga en manuell kanal. Fast då gäller det vattenmätare. Och min tanke är fortfarande att ordna detta i samband med en mer generell importfunktion. Något sådant lär dock inte komma närmaste månderna eftersom det är fullt upp med annat.

Vad gäller regnmätare jobbar vi aktivt på en lösning med mål att den skall vara klar första kvartalet 2015. Tyvärr kan jag inte säga mer i detalj vad det är för slags lösning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Patrik481
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-10-02 22:24 »

Hej, jättebra om det kan komma en sådan möjlighet i framtiden att t ex mata in sin vattenmätares förbrukning.
Det med regnmätare låter superbra! Jag saknar en sådan. Tar ni med en möjlighet att koppla in ett effektmotstånd, lampa etc, också, så den kan användas även på vintern, eller iallafall före vintern/våren, när det är runt nollan eller nån minusgrad? Det är ju en ganska lång period det är så, t ex i Gbg-området.
Sedan har jag några önskemål till; dagsljusmätare, soltimmemätare, uv-mätare. Även vindmätare.
Även om det ligger många år fram i tiden, skulle det vara väldigt intressant.
Då börjar det väl likna en kraftfull väderstation, men ja... Mycket intressant.
Loggat

Mitsubishi FH25 (VEHZ QHeat 635) & ESIM364 & Raspberry 2 med RfxTrx433E & Domoticz
Patrik481
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2015-05-23 22:20 »

Finns det någon mer information om den eventuella regnmätaren som utvecklas?
Är den på gång? Skulle vara bra nu innan sommaren.
Loggat

Mitsubishi FH25 (VEHZ QHeat 635) & ESIM364 & Raspberry 2 med RfxTrx433E & Domoticz
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015-06-02 04:14 »

Ser tyvärr inte ut att bli klart före sommaren.
Loggat

Patrik481
Medlem

Antal inlägg: 21


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2017-01-17 22:24 »

Hej, hur går det med manuell kanalinmatning, som t ex månadsvis manuell inmatning av vattenmätarens värde?
Tror många kan ha nytta av detta. Det finns ju excel, men bättre att samla allt här.
Det är 2,5 år sedan mitt önskemål...  Går det att lösa?
Loggat

Mitsubishi FH25 (VEHZ QHeat 635) & ESIM364 & Raspberry 2 med RfxTrx433E & Domoticz
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2017-01-18 10:02 »

Jodå det går att lösa, men så länge Logger 3030 inte är helt klar för försäljning (vilket den är väldigt snart) så finns det tyvärr inte tid för utveckling av annat.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!