E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 17:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: Actaris värmemätare hur kopplar jag in den...  (läst 59602 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2014-10-20 19:56 »

Jag har monterat den enl tillverkarens instruktioner, dvs du kommer att ha (16-17) plinten på vänster sida.
jag har 11.4V över plint 16-17
Ok, 16-17->  3-4 P3IQ->1,2,3 -> loggern

Är det någonting här i inkopplingen som jag missat kanske?

Pulsmodulen har jag använt tidigare från S0 (golvvärmen) fungerade då, har raderat minnet innan jag ändrat funktion och efter

1-2-3 på P3IQ skall kopplas till plint 4-5-6 på loggern...
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #31 skrivet: 2014-10-20 22:48 »

Nej det verkar inte komma något från kortet...

inlägg #1 "Det är ingen polaritet på Actarsimätarens pulsutgång."
Så hur kan jag ha kopplat fel om jag använder 16-17, och dioden blinkar vid kortslutning?
Under hela kvällen har jag kört ut mellan 330-460W momentant. så någonting borde ha blivit registrerat
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2014-10-21 03:44 »

Plint 1 på modulen till plint 5 på loggern
Plint 2 på modulen till plint 6 på loggern
Plint 3 på modulen till plint 4 på loggern

Med den effekten så tar det ju ca 3 timmar mellan pulserna.

Om du kopplat in modulen fel så att du kastat om matningen vet jag inte vad som händer.
Har du av misstag satt matningen på "data" på loggern kan modulen ha gått sönder, men det är ju rimligen inte så svårt att kolla om den fungerar.
(Kortslut med något över plint 16-17 på pulskortet i värmemätaren)

När jag frågade om du monterat kortet rätt tänkte jag på att det kanske går få fast den i kontakten med ett av "pinn-paren" utanför själva kontakten som sitter på värmemätarens "moderkort", inte att du satt det fel väg.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2014-10-21 06:10 »

Godmorgon
Jag antar att jag ska låta kablarna till pulsmodulen sitta kvar och sedan kortsluta, för det är precis vad jag gjorde skickar med en bild som visar hur grafen ser ut.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2014-10-21 14:17 »

OK, då verkar ju pulsmodulen fungera.
Är du riktigt säker på att du inte missat plintarna när du satt i kortet i mätaren, så att det inte sitter som det ska i kontakten?
Jag har aldrig ännu varit med om ett defekt pulsutgångskort, och det är en isolerad optoutgång som borde vara svår att knäcka ens om man kopplar nåt fel, tål dessutom upp till 40 Volt.
Det känns väldigt otroligt att det skulle vara fel på kortet i värmemätaren.
Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2014-10-21 14:42 »

Prova ansluta värmemätaren till en pulsingång på loggern istället, då får vi ju direkt se om DET fungerar.
Registreras pulser då så är värmemätaren och pulsutgångskortet OK.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2014-10-21 18:45 »

Uäh, hoppas det är i sin ordning...
Nu tittade jag till pulsmätaren och den blinkar stadigt med en blink/sek !?
Omstart, tagit bort A/DMIQ (loggersoft blandade ihop sensor ID´n en analog ingång blev fukt även om den inte existerar överhuvud taget 1 Digital ingång försvann...nä nu slutade att blinka...och en jätte puls i Loggersoft och en blink.... JA JAG HAR RADERAT MINNET ETT ANTAL GÅNGER, jag känner att mitt tålamod är på gränsen den tappar tempgivare lite nu och då= byt strömförsörjning är gjort...
Hur hög är pulsen in till loggersoft från pulsmodulen 1-10
« Senast ändrad: 2014-10-21 21:58 av Kjell » Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2014-10-22 06:54 »

Ett blink/sekund betyder att du inte angett pulstal och sparat det i webbtjänsten eller PC-programmet.
Pulsmodulen fungerar då inte.

Du har inte berättat för oss om du tidigare kopplat fel, typ om du kopplat modulen till plint 1,2,3 på loggern.
OM man flyttar givare eller moduler mellan ingångarna så måste man radera minnet i loggern och starta om den så att den får göra en ny definition av var givarna är anslutna.

På något sätt känns det inte som att du läst manualen ordentligt, och om du då inte är tydlig med allt du gör, och berättar om eventuella felkopplingar som du gjort blir det väldigt svårt att hjälpa dig.

Men jag gör ett försök till.

Börja med att radera minnet på loggern: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Nollst.C3.A4ll_logger_.E2.80.93_radera_alla_inst.C3.A4llningar

När det står "tryck på knappen" skall du istället dra ur nätdelen ur väggen.

Kontrollera så att du har modulen inkopplad rätt.

Plint 1 på modulen till plint 5 på loggern
Plint 2 på modulen till plint 6 på loggern
Plint 3 på modulen till plint 4 på loggern
Plint 3 på modulen till plint 16 på värmemätaren
Plint 4 på modulen till plint 17 på värmemätaren

Allt annat som du har inkopplat kan få sitta kvar (om det fungerat, annars kan du ju om du vill prova köra med enbart pulsmodulen och värmemätaren för att göra denna kontroll så enkel som möjligt)

Starta om loggern Anslut nätdel, vänta tills det står "tryck på knappen", Tryck på knappen.
När loggern snurrar på som den ska, ställ loggern i läge E-logger: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Visa_eller_.C3.A4ndra_Internet-ID
Logga in i webbtjänsten och ange ID:t som visas i displayen i ditt konto.

Ladda ned alla givardefinitioner från webbtjänsten via guiden som visas i webbtjänsten.

Gå in på den givare som P3IQ:modulen har i ditt konto, klicka på "ändra".
Markera "visa loggerdisplay"
Ange pulstal 1.
Klicka på "Ändra".

Gå in på kanaler.
Välj den kanal som din givare har. (Om den itne har en definierad kanal, skapa en ny kanal som du kallar värmemät eller nåt sånt.
Ange kanaltyp "ingen" och gör i övrigt de val du vill ha för grafer, färger och liknande.
Klicka på ändra.

Nu bör det fungera.
Alla mätvärden skall visas på loggern och du skall så småningom se att du får mätvärden på värmeenergin.

Pulsmodulen skall inte blinka alls (bara när pulser kommer, typ en gång varannan timma).

Om Andreas ser nåt fel i denna guide så får han gärna komplettera.

Och som sagt, det är viktigt att du delger oss all information om eventuella fel du gjort så att vi lättare kan förstå vad som kan ha gått fel, och om någon av dina eventuella felkopplingar kan ha orsakat nåt fel på hårdvaran.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2014-10-22 08:10 »

Godmorgon igen ursäkta om jag skrev stort igår ...sova är bra!

Jag har ändrat id 2 gånger igår det gick bra. Jag har nollställt räknaren och den förflutitltat 3 pulser under natten med en höjd av 0,01 (500-650W ut)
tittar jag på stapeldiagramt /tim säger den 0.2kW medans samma stapel för VV 0.7kW
Det enda jag inte gjort efter nollställning är att bryta strömen efter byte av id utan knappat vidare.skall provas.
Efter första id bytet slutade p3iq blinka andra id bytet var när jag tog bort A/DMIQ.
Jo jag tycker nog att jag beskrivit hur jag kopplat P3IQ till logger resp mätare det är gjort enligt er beskrivning.
Raderat pulsmodulen har jag även gjort och stoppat tillbaka den med en 1 puls per kW i loggersoft.
Det därför jag efterlyser hur pulsen från värmemätaren ser ut (höjd och längd) så jag vet vad ska titta efter.lägger upp en bild när 12 timmar har förflutit.
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2014-10-22 09:04 »

Jag vet itne hur Andreas filtrerar pulserna från värmemätarna då de ofta kommer med långa mellanrum.
Det borde bli ett "steg" i grafen som motsvarar tiden som förflutit sedan pulsen innan.
Om det kommer en puls klockan 13.00 (den första pulsen efter aktivering av modul) så måste man vänta till nästa innan det visar något, och då borde den alltså räkna tiden som förflutit sedan den senaste pulsen, en puls klockan 15.00 skulle alltså göra att grafen hoppar upp från 0 till 0.5 kW (eller 500W) kl 15.00 och att räkneverket går från 0 till 1 kW.
Men som sagt, jag vet inte hur Andreas har byggt upp den där funktionen.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #40 skrivet: 2014-10-22 10:57 »

Så: 5 pulser registrerade av räknare, pulsernas utseende se bifogad:
Säg att allt ser ok ut Cheesy
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2014-10-22 11:05 »

Ja, det ser OK ut, men om du haft samma energimängd hela tiden tyder det på att värdet filtreras (först efter 5 pulser visar det faktiskt värde), vilket kanske inte är bra/nödvändigt på en mätning med så långt mellan pulserna.
Då du har 2 timmar mellan pulserna tycker jag att just när det gäller värmemätare att värdet omedelbart borde visa det faktiska momentanvärdet som beräkningen ger vid hand. (0.5 kW)

Men det där måste Andreas kommentera, hur han tänkt.
« Senast ändrad: 2014-10-22 11:07 av Rickard » Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2014-10-22 11:13 »

Härligt tack för svar, det kändes riktigt på något vis
Summerar: det var nog avinstallationen av A/DMIQ som satte loggern på rätt spår Glad
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #43 skrivet: 2014-10-22 12:18 »

Bra det fungerar!

Utifrån det du skrev tror jag inte att det var avinstallationen av A/DMIQ satte loggern på rätt spår. att LoggerSoft beter sig underligt betyder inte att loggern beter sig underligt. Det skulle möjligtvis vara om det var såpass mycket anslutet på 12V-utgången på loggern (>50mA) att överströmsskyddet aktiverats.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #44 skrivet: 2014-10-22 12:20 »

Ja, det ser OK ut, men om du haft samma energimängd hela tiden tyder det på att värdet filtreras (först efter 5 pulser visar det faktiskt värde), vilket kanske inte är bra/nödvändigt på en mätning med så långt mellan pulserna.
Då du har 2 timmar mellan pulserna tycker jag att just när det gäller värmemätare att värdet omedelbart borde visa det faktiska momentanvärdet som beräkningen ger vid hand. (0.5 kW)

Men det där måste Andreas kommentera, hur han tänkt.

Tror inte det gjorts nån speciell anpassning för värmemätaren i fråga utan den har nog samma filtrering som allt annat. Så det skulle kanske gå få den reagera fortare i en framtida uppdatering av mjukvaran i Logger 2020.

Men grundproblemet i fall som detta när det blir inkopplingsproblem är att värmemätaren ger så få pulser per kWh, att behöva vänta flera timmar mellan att det över huvud taget kommer pulser/uppdateringar vid låg effekt gör det svårt/långdraget att veta när det fungerar och inte.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!