E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-24 05:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: Actaris värmemätare hur kopplar jag in den...  (läst 59524 gånger)
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2014-10-18 11:51 »

Har du angett 1 puls/enhet i inställningarna?
Om du gjort det redan kan du prova ändra till 2, spara, och sedan ändra tillbaka till 1 och spara.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #16 skrivet: 2014-10-18 12:05 »

Japp, puls kom. Givartypen ändrade sig från energi till flöde och sedan tillbaka
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2014-10-19 06:57 »

Puls kom...
Funkar det nu alltså?
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2014-10-19 08:12 »

Nej tyvärr inte
jag får värde som stämmer med flödet men inte med energin
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2014-10-19 08:18 »

Hur menar du då, har du flyttat kabeln till flödesutgången på pulsutgångskortet eller menar du att det fungerar när du angett 2 pulser/enhet?
Om det fungerar när du angett 2 pulser/enhet så fungerar ju pulsutgången, och pulserna registreras av loggern...
Om du inte får någon visning när du angett 1 puls/enhet så måste det vara någon form av bugg, men samtidigt känns det ju osannorlikt då du inte rimligen inte är den första som loggar en värmemätare.
Kanske nåt för Andreas att kolla på?
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2014-10-19 08:36 »

Kablarna ha jag inte rört,  jag fick puls, utgick från att det fungerar.
jag ändrade till 2 pulser och sedan ändrade jag tillbaks till 1-puls
Nu under kväll och natt så har jag inte registrerat någon puls in i loggern
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #21 skrivet: 2014-10-20 12:19 »

När du hade ställt in 2 pulser inställt, fick du då flera pulser in eller bara en? Jag tänker så att pulsen inte kom bara precis just då du ändrade pulstal.

Kan du utveckla det du skrev i #18 "jag får värde som stämmer med flödet men inte med energin", hur kom du fram till den slutsatsen?

Hur gammal är pulsmodulen? I riktigt gamla pulsmoduler var pulstal ett = flödesmätare.

Har du möjlighet att koppla om så att värmemätaren sitter på någon av loggerns interna el/pulsingångar och prova så istället?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2014-10-20 13:17 »

När jag kopplade om till 2 pulser fick jag en 1 puls in direkt som sedan avtog sakta under, säg, 6 timmar. Jag tyckte att flödet stämde men det var nog bara en förhoppning...den sjönk sakta den me
Mätare och kort är inköpt så sent som i våras i energibutiken.
Jag tittade in på räknaren för kanalen(=Radiatorer)... kan detta vara någon ledtråd?

 
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2014-10-20 13:29 »

Ja det låter ju då som du fick en puls precis när du ställde om pulstalet, mn det betyder inte att pulsen nödvändigtvis kom från värmemätaren utan den kan ha uppstått av själva "omställningen". Har du provat lossa kablarna från värmemätaren och generera pulser manuellt? Blinkar dioden på modulen i takt med pulserna?

Ja då är pulsmodulen inte gammal.

Du svarade aldrig på frågan: Har du möjlighet att koppla om så att värmemätaren sitter på någon av loggerns interna el/pulsingångar och prova så istället?

Nej tyvärr ingen ledtråd.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2014-10-20 14:06 »

Jo, jag har genererat "manuella" pulser (se tidigare inlägg), jag har inte sett om dioden blinkar i takt, då loggern sitter en våning upp.
Om det skulle fungera på de interna pulsingångarna, vad gör jag med den sensorn som tidigare satt där Va?
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2014-10-20 14:48 »

Är du helt säker på att pulskortet har monterats rätt i kontakten?
Har du köpt värmemätare och pulskort av mig?
Då du inte verkar få någon puls alls så känns det som att et felmonterat kort skulle kunna vara orsaken...
Annars är ju ett enkelt felsökningssätt att prova koppla in värmemätaren till en av loggerns pulsingångar istället.

Kolla även så att du har 12V som matning till din P3IQ, det har hänt att kunder har kopplat in 5 V som matning till den.
Inte säkert att pulskortet fungerar med så låg spänning på pulsutgången.
Har du tillgång till en multimeter så skulle det kunna vara bra om du säkerställde 11-12 V på modulen genom att mäta spänningen där.
Loggat

Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2014-10-20 15:36 »

Jag har monterat den enl tillverkarens instruktioner, dvs du kommer att ha (16-17) plinten på vänster sida.
jag har 11.4V över plint 16-17
Ok, 16-17->  3-4 P3IQ->1,2,3 -> loggern

Är det någonting här i inkopplingen som jag missat kanske?

Pulsmodulen har jag använt tidigare från S0 (golvvärmen) fungerade då, har raderat minnet innan jag ändrat funktion och efter
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2014-10-20 15:55 »

Jo, jag har genererat "manuella" pulser (se tidigare inlägg), jag har inte sett om dioden blinkar i takt, då loggern sitter en våning upp.

Fast när jag frågar om dioden blinkar i takt så menar jag lysdioden på själva p3iq-pulsmodulen.

Om det skulle fungera på de interna pulsingångarna, vad gör jag med den sensorn som tidigare satt där Va?

Den flyttar du i så fall till pulsmodulen istället.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Kjell
Medlem

Antal inlägg: 442


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2014-10-20 18:33 »

Andreas du kan ju inte veta hur det ser ut här hos mig... Kyss !

1. jag menade förstås dioden på P3IQ som är placerad vid loggern 1 våning upp.
Dioden blinkar när jag för ihop kablarna manuellt, LoggerSoft reagerar den med

2. Det är ju klart, ibland är det svårt att tänka Rullande ögon (ironi)
Loggat

Parhus 175 m2
Solfångare 6m2 vakuum + 500l Ack 
Solceller 1,6kW
Temp/tryck reglerad frånluft.
Mål 13500 kWh/år
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2014-10-20 19:13 »

Leende (smiley)

Men om nu modulen blinkar när du för ihop kablarna manuellt så tyder väl det på att det inte kommer ut några pulser från värmemätaren? Alternativt att den är felkopplad så att pulserna inte kommer fram.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!