E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 08:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: HT Sensor fel  (läst 48562 gånger)
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #30 skrivet: 2014-12-13 21:36 »

Hej,

Har tyvärr inte kommit tillrätta med problemet, loggern larmar fel i samtliga HT-sensorerna.
Om jag drar ut nätadaptern så funkar loggern/HT modulen en tid till, den kan gå 10min eller i 2dagar sedan kommer felet igen.
Som sagt har jag bytt HT-modulen, bytt kabeln mellan HT och min sunlogger. Felen kommer sporadiskt.

Börjar misstänka att det kan vara fel i loggern, har ni haft problem med glapp kontakt i lödningarna till plintarna?

Nu är det inte direkt soligt, kan jag skicka upp loggern till er för felsökning?
//Greger

Min HT logger beter sig på samma vis.
Den fungerar några dagar och sedan helt plötsligt så larmar den på fel på alla givare.

Givaren och loggern är kollad av webbiq.

Tröttsamt
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2014-12-15 06:43 »

Ni som har detta problem: E-posta mig problembilden, och er adress så skickar jag ned en ny modul + nya motstånd.
Loggat

Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #32 skrivet: 2014-12-15 19:24 »

Så här kan det se ut hos mig.

Mig gör det inte så mycket. Jag mäter ju bara temperaturen för skoj  skull.
Hade jag den kopplat till en solfångar styrning eller dylikt skulle jag vara lite brydd.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #33 skrivet: 2014-12-16 07:37 »

Ja så skall det givetvis inte se ut. Är det en slump just på den här bilden att det alltid blir glapp på sjunkande temperatur, eller ser det alltid ut så?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #34 skrivet: 2014-12-23 13:23 »

Nej det kan komma lite hursomhelst.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #35 skrivet: 2014-12-23 15:55 »

Tycker inte det här låter som samma typ av problem som avhandlas här tidigare i tråden. För i det fallet låser sig modulen helt och blinkar märkligt. Men i ditt fall kommer alltid igång av sig själv utan att du behöver starta om den om jag förstår rätt?

Har du noterat hur statusdioden på modulen blinkar vid fel?

Har du mer än en pt1000-givare ansluten till modulen, är det något problem med dem?

Och hur ser övriga givare ut som är anslutna till loggern, finns några glapp i data där?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #36 skrivet: 2014-12-23 16:39 »

Har ingen mer pt1000 givare ansluten.
Har en fukt modul. Är det en pt1000 givare?

Har inte noterat att någon annan givare får glapp.

HT modulen blinkar 3 snabba och logger larmar på givar fel på alla 3 ingångarna.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #37 skrivet: 2014-12-29 09:21 »

Nej, fuktmodulen är ingen pt1000-givare. Pt1000-givare går enbart att ansluta till högtempmodulen. Pt1000-givare är ett slags temperaturgivare som ändrar resistans beroende på temperaturen. Pt står för platina och 1000 för att resistansen är 1000 ohm vid noll grader.

Högtempmodulen är känslig för kabelglapp. Om det är dålig kontakt i någon av plintarna polkruv 4-7 för anslutning av pt1000-givare (eller motstånd om givare saknas), så blir effekten precis så som du upplever, glapp i data som kommer och går. Alla fyra polskruvar 4-7 måste ha god kontakt, det räcker inte med att bara den polskruv där givaren sitter har god kontakt, om någon av de fyra polskruvarna glappar tappas alla tre givare. Det är förstås också viktigt att eventuella skarvar på kablarna till pt1000-givarna inte glappar.

Vet inte vad du har för avstånd mellan pt1000 och högtempmodul, men ju kortare kabel desto bättre. Så om du har möjlighet att placera högtempmodulen närmare givaren så skulle du kunna prova det.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #38 skrivet: 2014-12-29 10:34 »

Ht modulen sitter ca 30-40cm från mätstället.
Jag har kollat alla plintar och efterdragit.

Jag testade att ta bort givaren och sätta dit ett motstånd istället.

Då får jag inga felmeddelanden.

Det borde väl betyda att det är nåt knas med givaren?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #39 skrivet: 2014-12-30 08:21 »

Den där typen av givare är väldigt enkel i sin uppbyggnad så det är högst osannolikt. Hur ser kabeln från givaren ut i änden? Kan det vara en dålig förtenning eller dålig anläggningsyta? Har du provat skala om kabeln?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #40 skrivet: 2015-01-30 13:00 »

Har nu bytt Nätaggregat till en 12V/1000mA från Kjell & Co med art nr 44718.
Nu har anläggningen gått i 24 timmar utan några driftproblem. Ni verkar ha problem med er Nätaggregat, ska inte ropa hej riktigt ännu. Återkommer om någon vecka med mer info
Loggat
Hansson
Medlem

Antal inlägg: 84


Visa profil
« Svara #41 skrivet: 2015-02-01 12:11 »

Funkar det fortfarande?
Vore bra om Rickard eller Andreas bekräftade om man behöver en större nätdel när man kör med högtempmodulen?
Jag har denna. Behöver jag en kraftigare?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #42 skrivet: 2015-02-02 07:31 »

Nej, det behövs inte större nätdel för högtempmodulen än den som normalt följer med Logger 2020 på 0,33A (din är på 0,5A i 12-voltsläget som skall användas). Men som Rickard skriver i svar #1 i denna tråd så har det förekommit att den nätdel som följer med Logger 2020 gått sönder på ett sådant sätt att utspänningen blir risig/brusig/spikig. Och med risig spänning kan alla möjliga symtom inträffa, allt från att loggern inte kan koppla upp mot internet till att givare slutar fungera. Vid byte till hel nätdel försvinner problemen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2015-02-02 07:36 »

Nätdelar som levereras från och med nu är inte samma som vi haft tidigare.
Dock är det ju som alltid svårt att veta säkert hur många år en sådan produkt håller.
Anledningen är enkel, vi köper in nätdelen och det är mer eller mindre omöjligt att veta hur de håller över tid.
Loggat

Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #44 skrivet: 2015-02-02 11:43 »

Körde typ 2dygn sen kommer det fortfarande fel på Hightemp modulen, samtliga sensorer är fel enligt displayen på loggern. Så en omstart på loggern så går den igen, nu har den snart gått ett dygn utan fel.

Ni skulle inte kunna göra en fw uppdatering i loggern?, om det blir fel på HT modueln så gör loggern en reset?
Det blir problem när vårsolen tittar fram och börjar värma på solfångarna, vill ju undvika kokning i systemet.

Eller vad ska jag test nu?

//Greger
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!