E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 16:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: HT Sensor fel  (läst 48161 gånger)
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2014-06-05 16:46 »

Hej,

Spänningen är ca 11.04V Mellan polskruv 1 & 3
Som elektriker är jag van att dra alla skruvar och känna på kablaget. Så det tror jag ej är felorsaken.

Jag skulle nog vilja påstå att de kommer 1 blinkning sedan 2 blinkningar och 3st blinkningar....

Graferna har jag svårt att se när det gick fel, kan ju inte zooma mm i dom

Provade att flytta till plint 4 5 6 på loggern efter tips från Rickard, fick fel igen
//Greger
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2014-06-08 12:11 »

Om du flyttar givare eller moduler mellan ingångarna måste du nollställa minnet för att den skall hitta den flyttade enheten.

http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Nollst.C3.A4ll_logger_.E2.80.93_radera_alla_inst.C3.A4llningar
Loggat

Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2014-06-08 22:27 »

Hej,
Jo jag raderade minnet, hjälper ej, får fel igen.
 Får ett, två och tre blink.

Ska jag anmäla den via din reklamationshantering/blanket?

Känns som jag inte kommer vidare efter alla test/försök,

//Greger
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2014-06-09 05:10 »

Skicka bara upp den till mig, skriv en lapp med felorsak och returadress.

WebIQ AB
Skidvägen 13
94493 Hemmingsmark
Loggat

Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2014-06-09 08:17 »

Hej,

Problemet är ju att den styr solfångarstyrningen dvs den startar/stoppar(när det inte är larm) skickar jag upp den så har jag ju ingen styrning alls.
Är det möjligt för dig/er att skicka ner en ny så skickar jag upp den jag har för felsökning/reperation?
//Greger
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2014-06-09 10:25 »

Som elektriker är jag van att dra alla skruvar och känna på kablaget. Så det tror jag ej är felorsaken.

Jag förstår. Dock är just den här modulen väldigt känslig för kabelglapp, det har hänt mer än en gång att oförklarliga problem löst sig av att alla kablar demonterats för att sen direkt återmonteras.

Graferna har jag svårt att se när det gick fel, kan ju inte zooma mm i dom

Zoomar gör du genom att ange kortare och kortare tidsrymd i fälet "tidsrymd". 15 minuter är max inzoomning. Det vore bra om du tog en titt på detta, ty skulle det visa sig att det finns ett samband som är mjukvarurelaterat så blir det inte bättre av att byta modul.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2014-06-09 12:51 »

Hej,

Problemet är ju att den styr solfångarstyrningen dvs den startar/stoppar(när det inte är larm) skickar jag upp den så har jag ju ingen styrning alls.
Är det möjligt för dig/er att skicka ner en ny så skickar jag upp den jag har för felsökning/reperation?
//Greger

Håller med Andreas, tyvärr är det inte världens bästa plintar på modulerna, har man klen kabel (0.25 mm2 eller mindre) så är det inte säkert att det blir bra kontakt i plinten även om man drar gängpaj på skruven...

Men OM du nu konstaterat att det är bra kontakt i plintarna så är det lika bra att jag skickar en ny modul, även om det inte är något som man som kund normalt kan begära.

E-posta mig din adress så skickar jag en ny modul.
Om det löser problemet kan du kasta den gamla.
rickard@webiq.se
« Senast ändrad: 2014-06-09 12:55 av Rickard » Loggat

Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2014-12-04 10:42 »

Hej,

Har tyvärr inte kommit tillrätta med problemet, loggern larmar fel i samtliga HT-sensorerna.
Om jag drar ut nätadaptern så funkar loggern/HT modulen en tid till, den kan gå 10min eller i 2dagar sedan kommer felet igen.
Som sagt har jag bytt HT-modulen, bytt kabeln mellan HT och min sunlogger. Felen kommer sporadiskt.

Börjar misstänka att det kan vara fel i loggern, har ni haft problem med glapp kontakt i lödningarna till plintarna?

Nu är det inte direkt soligt, kan jag skicka upp loggern till er för felsökning?
//Greger
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2014-12-04 12:29 »

Det var tråkigt att höra att det fortfarande är problem.

Så vitt jag vet har de förekommit glapp i lödningarna i skruvplintarna på loggern nån enstaka gång. Men det kan du enkelt själv utesluta genom att flytta modulen från sensor ingång 1 till sensoringång 2 eller vice versa beroende på hur den är ansluten idag. Att det skulle vara glapp i lödningarna till bägge sensoringångarna är osannolikt. I vilket fall är det inte troligt att problemet sitter i loggern om modulen indikerar fel, modulen är ett autonomt system.

Men vi får helt enkelt försöka reda ut vad som kan vara fel, och för att kunna göra det behöver jag få svar på några frågor:

1) Du har alltså bytt ut högtempmodulen mot en helt ny men problemen kvarstår?

2) Exakt hur blinkar dioden på högtemp-modulen när loggern larmar fel i samtliga HT-sensorerna? Är det fortfarande "1 blinkning sedan 2 blinkningar och 3st blinkningar"?

3) Om du tittar på grafen över pt-1000-givarna, går det att se något samband mellan kurvan och då det blir fel? Exempel: felet inträffar oftare vid nån viss temperatur eller oftare när temperaturen stiger än sjunker, eller oftare när temperaturen stiger kraftigt.

4) Beskriv kabeln mellan logger och högtempmodul
 a) Längd?
 b) Typ av kabel?
 c) Finns skarvar på kabeln? Hur många? Hur är de utförda (plintar eller lödningar)?
 d) Delas kabeln med någon annan typ av signal?

5) Beskriv kabeln högtempmodul och pt1000-givare
 a) Längd?
 b) Typ av kabel?
 c) Finns skarvar på kabeln? Hur många? Hur är de utförda (plintar eller lödningar)?
 d) Delas kabeln med någon annan typ av signal?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2014-12-04 18:21 »

Hej,

Kollade idag. Det är oftast 3st blinkningar, men ibland så kommer det 2st lite långsammare
japp har bytt HT modulen. Bytt kabeln i mellan logger och HT modulen

Använder en kabel stump från tempgivare(Dallas givare) från Rickard kabeln är ca 1m lång, den är inte skarvad.

Och det är alla 3 givaringångar som krånglar(har 2st givare i modulen)
Har inte kunnat se när felen kommer, är när som helst...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2014-12-05 12:30 »

Kan tyvärr inte tyda ut hur ditt kablage ser ut mellan logger-modul-givare utifrån ditt svar, kan du vara snäll och svara på fråga 4 och 5 i detalj.

Vad är det för värde på motståndet som sitter på den oanvända ingången? Har du provat justera upp/ner värdet på motståndet en smula? Alternativt om du har en temperaturgivare över att koppla in där.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #26 skrivet: 2014-12-05 17:21 »

Vet ej exakt vad kabeln heter men det är en 3trådskabel från en 5meterskabel från en tempgivare från Rickads webshop som jag har klippt av så kabelen är ca 1m lång. satt på ändhylsor i ena änden. Kabel delas ej med något annat

Har 2st Pt1000 givare, den första jag satte in är till rökgaserna, det börja strula redan då.
'Den andra är till solfångarna, är en skarv på ca 50cm på en plint så den kabeln är ca 5,5m lång



Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #27 skrivet: 2014-12-08 10:03 »

Sitter alltså både loggern och modul i samma utrymme? Vad är det för temperatur ungefär där logger/modul sitter?

Vad exakt är det för pt1000-givare du använder till rökas respektive solfångare?

Fick aldrig svar på det här: Vad är det för värde på motståndet som sitter på den oanvända ingången? Har du provat justera upp/ner värdet på motståndet en smula? Alternativt om du har en temperaturgivare över att koppla in där.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2014-12-08 12:44 »

Japp båda sitter i samma utrymme, max 1m ifrån varandra.
Givarna är Rickards

För Solfångarna sitter det 1st:
PT1000 Universalgivare 6 mm 200°C
Modell  PT1000 200°C

För Rökgaserna sitter det 1st:
PT1000 Universalgivare 6 mm 400°C
Temperaturgivare PT 1000 max 400°C.
Tvåtråds universal temperaturgivare passande till Logger 2020:s högtempmodul HTMIQ (Kan inte anslutas direkt till Logger 2020)

Sedan blinkningarna, det är mest 3st blinkningar men ibland kommer det 2st blinkningar....

Jag har ingen annan tempgivare att koppla in, skicka ner en så kan jag prova för felsökningen skull.

Temperaturen är kanske mellan 15 till 25 grader, är i ett pannrum som är lite dåligt isolerat, endast spillvärme från panna och tankar som värmer utrymmet.

Jag vet inte vilket värde det är motståndet, kan kolla ikväll, men det är motstånden som levererades med HTMIQ modulen när jag köpte den.
//Greger
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2014-12-08 17:20 »

Maila din adress så skickar jag ned ett nytt motstånd med bättre tolerans, och en pt1000-givare.

De där ändhylsorna du talar om skulle kunna vara boven...
Loggat

Sidor: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!