E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 09:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Författare Ämne: HT Sensor fel  (läst 47108 gånger)
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« skrivet: 2014-05-25 12:10 »

Hej,

Får larm på mina PT1000givare i min Sunlogger, står typ HT fel 13,14(kanal 13 och 14)
Har rensat minnet, utan framgång.

Det hjälper att göra en reset/omstart på loggern sen kan loggern kan gå i 1dag eller några timmar sedan kommer larmet igen, samma fel.

Måste ju kunna lita på givarna, vill ju inte att solfångaren går i kok

Några tips?
//Greger
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-05-26 03:27 »

Hej.

Det finns ett par tänkbara fel:

1. Glapp någonstans i kabelanslutningarna, kolla det noga.
2. Trasig nätdel, den nätdel som levereras är en switchad nätdel som är väldigt lätt och effektiv, ett begränsat antal nätdelar på ca 2 år gamla loggrar har sedan säljstarten gått sönder på ett sätt som gör att små "sektioner" av spänningen försvinner, det går inte mäta upp felet med en multimeter, men det kan störa processorn på ett sätt som gör att loggern börjar krångla. Prova gärna en annan nätdel - ofta har man någon annan 12 V nätdel liggande hemma som man kan testa med.
3. Beroende på hur mycket du har anslutet till loggern kan det vara ett problem som går lösa genom att omfördela anslutna enheter mellan ingång 1 och 2 Du kan alltså flytta högtempmodulens GND och Dataledare från ingång 2 till GND och Data på ingång 1. (Om du gör det krävs att du raderar minnet på loggern för att den skall hitta enheten på ingång 1.
4. Det kan vara en defekt högtempmodul, vi har haft ett fåtal moduler där kommunikationschippet har börjat krångla.
Loggat

Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-05-26 07:25 »

Tog en video på blinkningarna och skickade på mail till dig.

Ska prova med en annan AC/DC omvandlare

//Greger
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-05-26 07:35 »

Felfrekvensen, och kontrollerna som du bör göra är prioriterade uppifrån och ned.
Loggat

Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-05-26 10:07 »

Hej,

HT-Modulen brukar hänga sig 1-3ggr/dygn, en reset och sedan går den igen. Det värsta är ju om den Sunloggern inte skulle starta på morgonen när sol börja värma.
//Greger
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-05-26 20:45 »

Jag förstår absolut dina farhågor, men jag kan ju inte skicka ut nya prylar innan du felsökt efter glappkontakt som är rätt vanligt.
Om du inte hellre skickar upp modulen till mig för felsökning, bäst är om du gör felsökningen i ditt eget system, då är det mycket enklare att utesluta eventuella problem i ditt nät/system.
Hur gammal är modulen?
Loggat

Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-06-03 20:36 »

Hej,

Har kollat anslutningarna, kan inte se/känna något konstigt.
Bytte 12V:s adaptern, gick ca ett dygn fick HT fel igen.

Jag köpte HT modulen den 20 Jan 2014.

Har 10st DS1820 givare och 2st HT givare anslutna till loggern.

Något mer tips?

//Greger
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-06-04 08:56 »

Du har efterdragit alla skruvar på alla plintar, både på logger och modul samt ryckt hårt i det som är anslutet på plintarna för att säkerställa att det verkligen sitter? Finns några skarvar på kablarna, och har du ryckt i dem med?

Kan du beskriva hur modulen blinkar då det blir fel? Exempel: 3 snabba röda blinkningar.

Om du tittar på grafen över pt-1000-givarna, går det att se något samband mellan kurvan och då det blir fel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014-06-04 09:10 »

Om du och Andreas inte kan komma fram till vad som är problemet så kan du e-posta mig för reklamationshantering.
rickard@webiq.se
Loggat

Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-06-04 10:01 »

Vilken mail adress kan jag skicka blinkningarna till? Jag skickade de till Rickard för en tid sedan...

//Greger
Loggat
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-06-04 10:08 »

Skickade en länk till filmen med blinkningar till support@e-logger.se var det rätt?

//Greger
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-06-04 10:53 »

Kunde tyvärr inte se någon film då det krävdes en google-inloggning. Kan du inte beskriva blinkningen med egna ord här istället?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2014-06-04 17:32 »

Tack för den nya länken, nu kunde jag se filmen. Men tyvärr är bildfrekvensen för låg, vissa blinkningar försvinner. Men på ett par ställen tycker jag mig se tre snabba röda blink?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Greger Nilsson
Medlem

Antal inlägg: 43


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2014-06-04 19:46 »

Hej,

Jag tycker mig se 1st 2st 3st blinkningar
Jag kan prova att filma nästa gång det strular....
//Greger
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2014-06-05 09:09 »

1st 2st 3st blinkningar är något som inte borde kunna inträffa. Det borde vara 1 blink hela tiden, eller 2 blinkningar hela tiden eller 3 blinkningar hela tiden. Jag vet inte om film är en så bra idé, som jag precis sa så kan man inte säkert se alla blinkningar om bildfrekvensen (antal bilder per sekund) hos den enhet man filmar med är för låg. Så det bästa är nog om du helt enkelt beskriver vad du ser med egna ord.

Har du tillgång till en multimeter, i så fall vad mäter du för spänning mellan polskruv 1 och 3 på modulen?

Du svarade inte på mina frågor tidigare, tar om dem:

Du har efterdragit alla skruvar på alla plintar, både på logger och modul samt ryckt hårt i det som är anslutet på plintarna för att säkerställa att det verkligen sitter? Finns några skarvar på kablarna, och har du ryckt i dem med?

Om du tittar på grafen över pt-1000-givarna, går det att se något samband mellan kurvan och då det blir fel?

Det är ett måste att jag får svar på alla frågor jag ställer om vi ska kunna reda ut det här problemet.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!