E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 10:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tempgivare pool  (läst 14796 gånger)
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« skrivet: 2014-05-21 10:22 »

Jag har en ovanmarkpool och har funderat under nåt år hur man på smartaste sättet kan mäta vattentemperaturen i poolen.
Att borra hål i sidoplåten och stoppa in en givare verkar för mig lite av att "punktera" poolen. Idag kör jag med en nedsänkt givare i poolkanten men ser lite konstigt ut med en liten kabel som ringlar sig över poolkanten ner i vattnet.
Kanske nån lösning via skimmern eller slangen för inloppet av vattnet från pumpen?

Hur har nu gjort ni som har både pool och Logger2020?
Skulle vara intressant att få läsa hur ni har gjort.
Jag har inte ställt frågan i poolforumet då jag antar att där finns nog inte så många som är Logger2020 brukare.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-05-21 11:03 »

Själv har jag satt den utvändigt röret in i poolvärmeväxlaren.
Fördel, ingen givare i vatten och inga håltagningar som kan börja läcka.
Nackdel, visar fel temp när cirkpumpen står still.
Den visar även lite fel p.g.a. den utvändiga monteringen, och kanske lite för dålig isolering, men det har jag justera genom att offsetförskjuta visningen ett par grader.
Nu visar den "för mycket" när det är kallt vatten, typ vid uppstart på våren, men rätt när jag nått önskad temperatur.

Placering i skimmern skulle väl funka, men även då skulle man få felvisning om man kör cirkpumpen på timer, vattnet i skimmern kyls säkert ned snabbt av marken.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-05-21 14:39 »

Är det verkligen så svårt att få en givargenomföring helt tät?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-05-21 15:20 »

Nja, det vet jag väl inte, men var i poolen vill man ha en tempgivare instucken?
Skall den i så fall sitta bakom någon form av skyddsgaller så ingen unge petar ur sig ögonen på den?
Att sätta in en tempficka i en ledning är inga problem, det finns prylar för det. http://www.rinkabyror.se/artikel/anborrningsbygel-50x20r/?select=true
men då får man ju hur man än gör felvisning så snart cirkpumpen stoppas.
Och om man ändå skall ha den på en ledning så tycker jag att en manuell mätning och en offsetjustering om givaren visar för lite är alldeles tillräckligt noggrant.
Så har i alla fall jag resonerat.

I min pooltyp måste man annars borra genom en rosfri plåt, genom isolering, och genom PVC-linern för att kunna montera en givare inuti själva poolvattnet.
Alla genomföringar är potentiella läckagerisker, inte så att det är allvarligt, men rent principiellt är det ju så.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-05-21 16:08 »

Nja, det vet jag väl inte, men var i poolen vill man ha en tempgivare instucken?
Skall den i så fall sitta bakom någon form av skyddsgaller så ingen unge petar ur sig ögonen på den?

Sånt är förstås viktigt att tänka på. Det skulle kräva något slags mjukt rundat skyddsgaller man omöjligt kan göra illa sig på om man går emot det. Och gallret måste vara såpass tätt att en liten tå eller ett litet finger inte kan fastna. Och det får förstås inte rosta. Och så skall skyddsgallret kunna fästas på något bra sätt också.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-05-21 16:24 »

Mmm, det är inte helt enkelt, bäst vore en trådlös flytande givare som kunde loggas OCH läsas av när man var i poolen, men det finns itne så vitt jag vet någon sådan som kan loggas.
Det man annars kunde tänka sig vore väl en specialfunktion som låste temperaturen på senaste värde när cirkpumpen stängdes av, och att den började om att mäta när (eller någon minut efter att) cirkpumpen åter driftsatts.
Går det kanske göra med de där specialräknarna?
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-05-22 09:15 »

Tackar för ideerna och hur du Rickard har gjort.
Ska fundera vidare på detta.
Min sista idé var är en trådlös givare som flyter omkring på vattenytan men då är det strömförsörjningsproblematiken som dyker upp..... Tillbaka till ruta ett alltså.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-05-22 11:30 »

Skulle det inte gå att göra en flytande givare med kabel? Man skulle kunna dra givarkabeln längs med en väl förankrad stålwire (avlastning) och sen ha en gul trädgårdsslang (väl synlig och mjuk) som överdrag till det hela.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-05-22 11:31 »

Det man annars kunde tänka sig vore väl en specialfunktion som låste temperaturen på senaste värde när cirkpumpen stängdes av, och att den började om att mäta när (eller någon minut efter att) cirkpumpen åter driftsatts.
Går det kanske göra med de där specialräknarna?

Nej specialräknarna fungerar inte så att en kanal kan låsa en annan kanal. Men visst det skulle gå att göra den typen av specialfunktion, det tror jag vi också pratat om förut. I så fall skulle man också ha noterat status och senaste frånslag så man vet hur gammal temperaturen är.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-05-23 00:02 »

Skulle det inte gå att göra en flytande givare med kabel? Man skulle kunna dra givarkabeln längs med en väl förankrad stålwire (avlastning) och sen ha en gul trädgårdsslang (väl synlig och mjuk) som överdrag till det hela.

Jo det skulle nog funka men en trädgårdsslang som finns i vattnet är nog mer en irritationsfaktor men tack ändå för ideén-

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-05-23 11:00 »

Hur lång tänker du dig att en sån kabel skulle vara? Jag tänker mig att den är såpass kort att den inte borde irritera. Trädgårdsslang var kanske väl grovt, går göra betydligt klenare bara det hela är mjukt och hållbart.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-05-23 16:04 »

Jag har nog inte tänkt mig använda en sån kabel överhuvudtaget., I dag hänger en 2-pars kabel över kanten en bit ner i poolvattnet. I den änden sitter tempgivaren ingjuten med lite epoxy och krympslang. Det är den jag funderade på att flytta till ett mer "osynligt" ställe.
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2014-05-23 16:21 »

Vet inte hur din poolkant ser ut, men skulle det kunna vara ett alternativ med riktigt tunn kabel (som även går måla över) typ wireslim? http://www.wireslim.com
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfmod
Medlem

Antal inlägg: 138



Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2014-06-12 12:09 »

Jag har stoppat min tempgivare mellan duken och plåten en halvmeter nedanför vattenytan, har även en trådlös flytande termometer och dessa två tycks visa ganska lika, enda störningen är ett veck på linern där givare och kabel är.
Loggat

/Uffe
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2014-06-12 15:16 »

Jag har stoppat min tempgivare mellan duken och plåten en halvmeter nedanför vattenytan, har även en trådlös flytande termometer och dessa två tycks visa ganska lika, enda störningen är ett veck på linern där givare och kabel är.

Det var smart ! Faktiskt!
Detta har jag inte tänkt på förrut.
Själv har jag nu bakat in hela tempgivaren i en större avlång klump med Plastic Padding så får den lite vikt och hänger ner 50 cm ner i poolvattnet via en rund vit 2 pars telekabel.
Nu har jag "klätt" poolen med trallvirke runt om så det ligger en träram runt ovanpå den vita plåtkanten och där emellan har jag lagt givarkabeln. Har lite bilder på detta som jag kan lägga upp sen. Borde kanske också läggas in på poolforumet.
Tempen i poolen följer jag noga nu efter att ha köpt och kopplat in en poolvärmepump. Nu äntligen är det badbar temperatur  Cheesy
Se här: http://e-logger.se/e-logger.png?ayuqRyqubj
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!