E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 12:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga i en och samma mapp  (läst 21421 gånger)
doman
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2014-04-17 13:43 »

Hej!

Idag spottar loggersoft ur sig en ny mapp för varje dygn som går, efter några år blir detta minst sagt en väldans massa mappar att navigera runt i - inte så optimalt? En sån struktur känns rätt barock helt enkelt.

Jag skulle önska att loggern istället lägger en ny fil per dygn i en o samma mapp. Filnamnet skulle bli unikt exempelvis genom att innehålla sensornamn+datum. Ett alternativ är att endast en fil skapas där samtliga sensorser är med per dygn.

Trevlig påsk!
//Doman
« Senast ändrad: 2014-04-17 14:07 av doman » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-04-19 21:05 »

Det blir ju aldrig många klick ned i hierarkin för att få fram data.
En dator har inga problem med många mappar, vad är det du egentligen menar eller vill kunna göra?
Loggat

doman
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-04-23 07:16 »

Det blir ju aldrig många klick ned i hierarkin för att få fram data.
En dator har inga problem med många mappar, vad är det du egentligen menar eller vill kunna göra?

God morgon!
Framförallt vill jag kunna ta mig friheten att analysera loggerdata i olika analysverktyg. Idag föredrar jag pivottabeller i excel, men imorgon vill jag kanske använda nåt helt annat verktyg. För att enkelt kunna ackumulera all information in till min analys känns det helt enkelt enklare att utgå ifrån en mapp där allt finns. Visst kan jag göra script som snurrar omkring i alla mappar och samlar ihop datan. Men så ser mitt önskemål ut! Kanske kunna välja med en radioknapp mellan nuvarande datautspottning och detta förslag vore nåt!

Jag vill även passa på att som flera andra önska att programmet kan visa integralen eller summan av värden i kurvor. Vore riktigt behändligt att tex kunna se årsförbrukningen för sin anläggning.

Hoppas på en uppgradering av loggersoft där ni tagit in en hel del gottigheter som fiffiga användare önskat.
Keep up the good work!

« Senast ändrad: 2014-04-23 07:18 av doman » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-04-23 07:44 »

Hur krångligt det kan vara kan bara Andreas svara på, rent principiellt håller jag med om att två alternativa sätt att spara till hårddisken kunde vara bra, men rent generellt så prioriterar vi för närvarande inte några större utvecklingsprojekt i LoggerSoft då allt mer som har med datorer och teknisk apparatur blir webbaserat.
Med tanke på de resurser vi har så måste vi fokusera på de saker som efterfrågas allra mest, och som gör det möjligt för oss att hantera allt som vi faktiskt erbjuder och har i pipeline vad gäller utvecklingen.
Andreas får gärna kommentera huruvida det skulle vara komplicerat att ändra hur data sparas eller ej.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-04-24 11:36 »

Nej det är inte krångligt, fast fort tickar det ändå iväg ett par timmar. Men den här typen av detaljer är ju inte sånt som motiverar en uppdatering på egna grunder eftersom det inte är rationellt, utan det är då något som eventuellt kan ske i samband med annat.

Jag skulle önska att loggern istället lägger en ny fil per dygn i en o samma mapp. Filnamnet skulle bli unikt exempelvis genom att innehålla sensornamn+datum. Ett alternativ är att endast en fil skapas där samtliga sensorser är med per dygn.

Oavsett om datafilerna ligger i undermappar eller ej så måste du väl ändå skriva ett script för att importera data? Och måste man ändå skriva ett script så är det väl ändå ett förhållandevis litet besvär att läsa ut filerna från mappar? Och oavsett valmöjlighet, tusentals filer i en och samma mapp är inte vidare praktiskt, jobbigt scrolla igenom filllistan och tenderar även att göra Windows segt.

Det jag hade tyckt hade varit intressant är om det finns en struktur/ett format som innebär att man helt utan script/makron automatiskt enkelt kan importera data för valfri tidsperiod rakt in i Excel och andra tänkbara presentationsmjukvaror.

Jag vill även passa på att som flera andra önska att programmet kan visa integralen eller summan av värden i kurvor. Vore riktigt behändligt att tex kunna se årsförbrukningen för sin anläggning.

Starta gärna ett nytt ämne för varje separat önskemål. Men titta först efter om samma önskemål redan finns, i så fall fortsätt på befintligt ämne. Anledningen till att olika önskemål bör ligga i separata ämnen är att andra användare skall kunna diskutera och ha synpunkter på de önskemål som framförs. De flesta läser nämligen bara rubrikerna och om det då står "Logga i en och samma mapp" som rubrik så anar folk inte att tråden även innehåller förslag om "visa integralen eller summan av värden".

Hoppas på en uppgradering av loggersoft där ni tagit in en hel del gottigheter som fiffiga användare önskat.
Keep up the good work!

Att keepa upp work handlar till syvende og sidst om ekonomi för att finansiera worket. Vi har ibland diskuterat en plusversion av LoggerSoft, skulle du glatt betala x antal hundralappar för ett LoggerSoft med fler funktioner?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
doman
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-05-16 08:01 »

Ok, min känsla är att er utgångspunkt ät att inte uppdatera mjukvara. Den känslan får jag rätt snabbt när jag läser igenom historiken i önske-forumet. Ska man vara realistisk så känns det som att er ambition att uppdatera mjukvaran är starkt begränsad. Ni spottar inte direkt ut er nya fräscha versioner av loggersoft med jämna mellanrum som konkurrerar med andra analys/presentationsprogram i både funktionalitet, användarvänlighet och grafiskt gränssnitt. Jag förstår mkt väl att detta är en produkt som ni inte prioriterar.

Utifrån detta, så vill jag från er inte ha något annat än ett program (eller ännu hellre process) som inte gör något annat än flyttar data från Logger2020 till antingen fil eller ännu hellre direkt in i en databas. Då kan ni lägga all kraft på att få till en grym felhantering osv av själva dataöverföringen  - optimera just för det ändamålet.

Med kraften i att ha all statistik samlat i en databas, sköter jag presentationen och sorteringen av data i något helt annat program, text powerpivot eller liknande vilket jag gör redan idag. Min kedja idag är Logger2020-Loggersoft-datafil-agentscript-sqldb-excel/powerpivot.

Det tristaste skulle vara om ni beslöt er för att lägga ner loggersoft och tvinga in alla användare i ett webgränssnitt. Sålänge ni inte gör det får man väl vara lycklig.

Har ni verkligen ha ambitionen att göra loggersoft till något bättre, men inte har musklerna till det.
Att göra loggersoft till opersource skulle då kanske vara ett alternativ?

Hejhopp
//D

« Senast ändrad: 2014-05-16 08:03 av doman » Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-05-16 10:48 »

...så vill jag från er inte ha något annat än ett program (eller ännu hellre process) som inte gör något annat än flyttar data från Logger2020 till antingen fil eller ännu hellre direkt in i en databas. ... Med kraften i att ha all statistik samlat i en databas, sköter jag presentationen och sorteringen av data i något helt annat program, text powerpivot eller liknande vilket jag gör redan idag.

Du skriver att du vill ha ett program som flyttar data till en databas, men samtidigt så gör du redan samma sak med LoggerSoft idag, kan du utveckla mer i detalj hur du tänker dig att ett annat program skulle göra samma sak väsentligt bättre för dig?

Jag förstår mkt väl att detta är en produkt som ni inte prioriterar. ...  Det tristaste skulle vara om ni beslöt er för att lägga ner loggersoft

Det är korrekt, LoggerSoft har inte varit prioriterat på länge, utifrån det går det dock inte att slutsatsen att det inte kommer att prioriteras i framtiden.

Det finns inga planer på att lägga ner LoggerSoft.

Jag ställde för övrigt precis frågan till dig om du var villig att betala ett par hundralappar för en plusversion. Tyvärr utan att få svar.

Att göra loggersoft till opersource skulle då kanske vara ett alternativ

Hur många timmar i veckan skulle du själv kunna lägga ner på att stödja ett sånt projekt?

Det krävs en stor arbetsinsats för att dra igång ett opensourceprojekt. Sen krävs löpande arbete med att koordinera utveckling, granska ändringar och ta ansvar för nya versioner, hålla dokumentationen ajour, samt tillhandahålla support på nya funktioner.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
AndreasPetersson
Medlem

Antal inlägg: 1


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-05-19 22:50 »

Hej, har några funderingar runt det Ni skriver om..
Har läst forumet under en tid. Har inget stort system än men övar lite inför framtida husköp.

Man kan ju alltid önska sig fler funktioner och man är ju lite bortskämd med alla gratis open source projekt av hög kvalitet som finns där ute.
Logger 2020 är ganska nischad (open source kan ju ibland vara knepigt då) och jag förstår att Ni vill få igen kostnaden på något sätt då Ni lever på detta.

Mitt förslag är att samla önskemål på funktioner och tillägg. De förslag som är populärast kan man sedan bidra en slant till, ungefär som http://www.bidforfix.com/
(eller kanske via bidforfix, har dock inte satt mig in i detaljer om kostnader och liknande)

Det blir kanske lite administrativt jobb, men ett tydligt sätt att se vad som önskas och vad det kostar.

/Andreas Petersson
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014-05-21 08:41 »

Vi har gjort en enkät bland kunderna som äger Logger 2020, så vi vet rätt bra vad som efterfrågas, men det står var och en fritt att starta ett ämne där detta diskuteras och sammanställs.
Just hur man skall kunna ta betalt för mjukvaruutveckling är ett knepigt kapitel, för det finns inga som helst gränser för vad som efterfrågas.

Det du skriver om hökvalitativa Open Source-projekt vet jag inte riktigt om jag håller med om, i vart fall inte i nischen dataloggrar, och min slutsats är helt enkelt att de som börjat med nåt sånt snabbt inser att det blir för mycket jobb att sortera, samordna, göra installationsfiler, instruktioner o.s.v. utan att kunna få betalt för jobbet.

Tittar man på Open Source inom väderstationer t.ex. så är det inte ovanligt att Open Source-projekt utvecklar sig att bli mjukvaror som skaparen säljer istället för att ge bort, helt enkelt för att det är för mycket jobb, och ett för stort ansvarstagande, för att någon skall vilja hålla dessa mjukvaror uppdaterade i takt med nya operativsystem, HTML-standarder, krav på appar, kompabilitet med iPads, mobiltelefoner o.s.v.
De mjukvaror som inte säljs blir ofta föråldrade och fungerar inte efter några år.
Jag som driver tre diskussionsforum som bygger på Open Source ser detta väldigt ofta när mina besökare efterfrågar nya funktioner, oftast (alltid?) finns det tillägg att ladda ned, men väldigt ofta är de föråldrade och fungerar itne på den senaste versionen av forummjukvaran, om jag t.ex. söker på "Face-book-like-funktioner" för mina forum som finns det säkert tiotals tillägg, men troligen bara ett eller två som är uppdaterat för senaste grundmjukvaran... Och detta är problemet med Open Source.

Dock, i just vårt fall tror jag att vi i Värmepumpsforum, och bland de befintliga kunderna har en rätt stor grupp individer som tillsammans skulle kunna utveckla ett världsunikt bra Open Source-program till Logger 2020.

Frågan är bara vem som bör/skall/vill/kan hålla i det projektet utan krav på betalning.

Kan man ha ett Open Source-program med en licens som bara ger en person eller ett företag rätten att distribuera/sälja programmet?
Många kan bidra med utveckling, men bara en kan sammanställa och distribuera/sälja filerna?
I så fall skulle det kunna vara en lösning?
« Senast ändrad: 2014-05-21 08:49 av Rickard » Loggat

Andreas Ekbom
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-06-25 10:20 »

Jag tycker fortfarande att er kryptering av loggerns kommunikation är det svagaste idag. Jag är fullständigt övertygad om att det är något ni bara förlorar på. Jag hade börjat skriva mjukvara för loggern direkt om det inte vore för detta, säkert ett flertal andra också, ur detta hade det på sikt säkert mynnat i något som är bättre än loggersoft, kanske även ett open-source projekt, vem vet?

Ni tar ju inte betalt för loggersoft och att någon skulle starta en konkurrerande tjänst till e-logger tror jag inte på, vad finns det att förlora på att öppna upp protokollet?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014-06-25 13:42 »

Jag förstår dig, och respekterar absolut din uppfattning i denna fråga.
Men, hur man än vänder och vrider på detta så är det faktiskt så att ett öppet protokoll kräver mer arbete, någon skall koordinera utveckling, granska ändringar och ta ansvar för nya versioner, hålla dokumentationen ajour, samt tillhandahålla support på nya funktioner.

På tidigare fråga om detta var det inte direkt någon anstormning av frivilliga som vill ta på sig detta, och vi har för tillfället inte med ett projekt som detta i våra omedelbara planer.

Det skulle dessutom göra det svårare för oss att på eget initiativ ändra framtida hårdvara eller mjukvara då det kommer att finnas ett antal loggrar som snurrar på med tredjepartsprogram i sig (eller vid sidan av) som vi inte kan ta ansvar för eller till fullo känner till.

Sammanfattningsvis:

Vi ser naturligtvis att det finns ett önskemål om detta, vi ser att det finns fördelar, men vi ser även att det finns nackdelar, och för tillfället är det inte prioriterat för oss att erbjuda ett öppet protokoll.
Om det kommer så är det för att vi anser att fördelarna överväger nackdelarna, att det finns tid för det, och för att det passar i vår affärs och utvecklings-plan.
Loggat

Andreas Ekbom
Medlem

Antal inlägg: 14


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-07-01 16:40 »

Det finns ju faktiskt ett light-alternativ också. Det är att bara sluta kryptera trafiken (punkt). Ni behöver ju inte släppa dokumentation eller någont sådant. Allt kan fungera precis som idag förutom att det inte är krypterad trafik mellan logger och loggersoft.

Att reverse-engineera ett nätverksprotokoll som (jag tror) är relativt enkelt, är relativt lätt och har gjorts åtskilliga gånger förr.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014-07-02 08:31 »

Ja, men det ger ju samma typ av problem, där skydd mot intrång är ett av de mer uppenbara problemen.
Den dag vi gör något som underlättar för andra att kommunicera med Loggern vill vi även ta ansvar för att det fungerar över tid, och är någorlunda säkert.
Det här är en kritik/ett önskemål som funnits sedan vi lanserade loggern, och det finns med i våra tankar för framtiden, men alltså inte i omedelbar närtid.
« Senast ändrad: 2014-07-02 08:33 av Rickard » Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!