E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 14:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fel på samtliga tempgivare?  (läst 6727 gånger)
ulfsun
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2014-04-13 11:28 »

För några dagar sedan upptäckte jag att utetempgivaren visade +/-0 grader hela dygnet. Vid närmare kontroll visade det sig att hetgasen visade - 32 grader! Några andra givare visade också fel. Jag startade då om loggern genom att bryta strömmen. Nu får jag inget värde från någon av mina dryga dussinet tempgivaregivare, vilka fungerat klockrent i ca 4 år. Endast elmätarna visar rätt. Vad göra?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-04-13 16:23 »

Har du läst avsnittet "Vid givarproblem" i Logger 2020-manualen?

http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Vid_givarproblem
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
ulfsun
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-04-13 17:37 »

Har du läst avsnittet "Vid givarproblem" i Logger 2020-manualen?

http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Vid_givarproblem

Nej, dit hittade jag inte, jag fastnade längre upp. Jag ska pröva att koppla om från tretråd till tvåtråd det är väl det som detta betyder i manualen:"Om givaren idag körs i tretrådsläge på givaringång ett, koppla ihop gnd och +5V från givaren och anslut till polskruv 5 gnd samt anslut data från givaren till polskruv 6 data.", så får vi se vad som händer.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-04-14 07:25 »

Troligen är det en av dina givare som har en delvis kortslutning som gör att spänningen lastas ned så pass att kommunikationen givare/logger inte fungerar som den ska.
Men ett inte ovanligt fel är också att nätdelen kan vara defekt.
Snabbaste och enklaste felsökningen är att prova byta till en annan nätdel, ofta har man någon annan 12 V nätdel liggande eller i drift (som man kan låna).
+12 V skall vara på mittpinnen i kontakten.
Loggat

ulfsun
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-04-14 14:31 »

Jag har börjat med lite felsökning. Jag har tagit bort min enda utomhusgivare. Sedan uppdaterade jag givarlistan och då dök tre av givarna upp. När jag gjorde en förnyad uppdatering försvann de tyvärr igen.

Ska kolla med att ansluta bara utomhusgivaren till loggern och se om den hittar den.

Vad gäller spänningen över plintarna så är den som den ska, men jag har förstått att strömmen kanske inte är tillräckligt ren. Ska leta på ett nätagg med 12 v och kolla om det går bättre.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!