E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-27 03:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Spik i loggern då vattenpumpen drag igång och stängs av.  (läst 11650 gånger)
doman
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« skrivet: 2014-04-04 13:06 »

Hej!

Har just köpt en elmätare och logger från er. Allt är ihopkopplat och loggern loggar som den ska. Dock har jag problem enligt inklistrat mail härunder denna text.
Loggern detekterar en spik på drygt 16 000w (enligt displayen) då vattenpumpen drar igång och även då den stannar.
Skulle jag sätta dit ett motstånd, kvarstår väl fortfarande problemet, men till en lägre amplitud? – Jag vill inte ha något fel alls i mina mätvärden – då är de i så fall ej tillförlitliga

Bifogat finner ni bilder på hur det ser ut i elskåpet där elmätaren sitter.

Lite observationer, se bifogade bilder
- Säkringar med grönt markerat är till bergvärmen. Röda markeringar har med vattenpumpen att göra.

- Ni ser den vita sladden som sticker upp ur elmätaren, och sedan ut ur skåpet i nedre vänstra hörnet, den går till loggern. Hur jag än flyttar den i elskåpet – samma problem, även när jag har sladden "mot mig", dvs ut ur skåpet framåt, så är problemet det samma.
- Med rött har jag markerat säkring och ström ut till vattenpumpen, det ser ut som att kablaget från säkringen går bakom själva din-skenan och även bakom elmätaren.  Har markerat den röd-streckad.

FRÅGA:
Hur lösa spikarna?


Vh
//D

Inklistrat från supportsvar per mail:


Hej!
Nu är min logger2020 och elmätare kopplad till bergvärmen igång. Dock har jag ett problem!
Elektrikern har kopplat in elmätaren mellan säkringen till bergvärmen och själva bergvärmen och på pulsutgången är logger 2020 kopplad, so far so god. Allt loggas som det ska.

Dock är det så att elmätaren får en spik på pulsutgången när vattenpumpen i vår borrade brunn drar igång. Detta ger i sin tur en helt felaktig spik i loggen från bergvärmen. Jag pratade med elektrikern om det fanns något han kunde göra rent "kopplingsmässigt". Han förstod problemet, men kom inte på hur att undvika det.

När jag tittar på displayen till elmätaren, verkar inte momentaneffekten påverkas, utan den ligger jämn trots spiken i pulsutgången.

Leder till följande frågor:
- Känner du till problemet sedan innan o har ett lösningsförslag?
- Är elmätaren som är för känslig? Den bör ju inte skicka spiken på pulsutgången. Skulle en annan sorts elmätare lösa problemet?
Vh

//Doman

 Den 21 februari 2014 08:44 skrev Energibutiken <rickard@webiq.se>:
-----------------------------------------------------------------------------
Rikard Marklund
31 mar (4 dagar sedan)
till mig

Det är förmodligen en störning som kabeln mellan elmätare och logger plockar upp (ur luften), kan du prova dra om kabeln så den inte går så nära kabeln ut till vattenpumpen?
 Annars kan man göra pulsingången mindre känslig genom att sätta ett motstånd mellan plint 8 (eller 9) och GND på loggern.
 Har för mig att det skall vara på runt 10 kohm, men det står nog skrivet om det där i supportforumet.
 Det är bäst för alla parter om du försöker ställa alla frågor i supportforumet, då kan både jag, Andreas och andra ägare svara, och många frågor har redan fått svar, om du säker i forumet på e-logger.se

 Om det nu är en spik som påverkar elmätaren så syns det nog knappast på momentaneffekten, den är filtrerad rätt kraftigt, det kanske du ser t.ex. efter kompressorstart, det tar en stund innan full effekt indikeras i displayen.

 Men som sagt, jag tror det är en "radiostörning" som genereras från vattenpumpens höga startström, och som loggerns pulsingång reagerar på.
MVH

Rickard Marklund
« Senast ändrad: 2014-04-04 15:08 av doman » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-04-04 15:09 »

Ett motstånd på pulsingången inte bara minskar felet (om det fungerar) utan kan eliminera det helt, antingen reagerar ingången på störningarna - eller så gör den det inte.
Andra lösningar kan vara att prova dra en skärmad kabel mellan elmätarens pulsutgång och loggern.
Skärmen skall lämnas öppen/ojordad vid elmätaren och skärmad i loggerns GND-plint.

I värsta fall är det något som händer i själva elmätaren, men i så fall borde du se det på blinkfrekvensen på den blinkande dioden på själva elmätaren, ser du någon reaktion där när pumpen startar/stannar?

Om störningen plockas upp av elmätaren skulle det kunna hjälpa att flytta ut den ur skåpet, eller byta placering av den inuti skåpet.

Men jag tror fortfarande att det är en elektromagnetisk störning som triggar ingången på loggern via signalkabeln som går mellan logger och elmätare.

Köpte du ett startkit så har du fått med en ESIQ, som kan läsa av den blinkande dioden istället för pulsutgången, det skulle du också kunna prova.

http://e-logger.se/forum/index.php?topic=70.0

« Senast ändrad: 2014-04-04 15:17 av Rickard » Loggat

doman
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-04-04 15:17 »

Ska testa båda dina tips och återkomma! Att byta till skärmad kabel mellan elmätare och logger2020 klarar jag av själv, men får jag själv?

Hoppas att dessa åtgärder räcker så jag slipper att ta hit en elektriker som optimerar komponentlayouten inne i skåpet.

Dock, vad ska det vara för motstånd och vart? Utifall att det inte räcker att byta sladd.

//D
« Senast ändrad: 2014-04-04 15:20 av doman » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-04-04 15:31 »

Kolla länken i mitt tidigare inlägg.

Om du vet vad du sysslar med så kan du byta kabel, det är ju bara lågspänning i loggern och elmätarens pulsutgång, men det finns ju naturligtvis risker om du gör det med elskåpet spänningssatt.
Kan du bryta spänningen till hela skåpet, och säkerställa att det är spänningslöst innan du byter kabel så skall du kunna göra jobbet utan elbehörighet.
Svårt att säga för mig exakt vad du kan/bör kunna göra själv.
Loggat

doman
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-04-04 20:02 »

Med risk att idiotförklaras...
Kan inte en coaxkabel användas som signalbärare? Jag tanker helt enkelt att de är duktiga på att ej ta upp störningar?

Jag tanker nu iaf beställa en bit kabel på Elfa och kan väl passa på att fråga innan köpet. Finns någon skärmad 2-ledare bland dessa som lämpa sig bättre för ändamålet än någon annan? Kanske spelar kvitta..?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20212&filterClause=COL_2%253D2&pageSize=100

Tips, ha en skärmad tvåledare i ert sortiment o berätta om dessa i er manual! Jag kan tänka mig att det inte är helt ovanligt att folk råkar ut för störningar i sina kablar...
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-04-05 11:23 »

En skärmad tvåledare är det du skall titta efter.

Faktum är att det är extremt ovanligt att det är problem med störningar som inte går åtgärda på ett enkelt sätt.
Vet inte ens om det är någon annan som behövt sätta in skärmad kabel.
Om du inte provar med ett motstånd, eller drar om kabeln (som testen i länken jag postade tidigare) trots att det är min rekommendation så kan jag dock inte göra mer.
Vill du köpa skärmad kabel och prova med det istället så står det dig givetvis fritt, även om det är det sista jag tycker man skall prova, och dessutom är det långt ifrån säkert att det hjälper.
Att sätta in ett motstånd eller dra om kabeln har större chans att lyckas.
Att dra om kablarna till/från vattenpumpen inuti elcentralen kan också ha effekt, men jag förstår om du inte vill betala för en elektriker igen.
Loggat

doman
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-04-07 07:07 »

Mig spelar det ingen roll jag testar de olika åtgärderna...
Har som redan skrivits testat att dra om kabeln tillfälligt, utan resultat.
Har nu som andra åtgärd tänkt att dra om pulskabeln på nåt tredje sätt samtidigt som jag byter till en skärmad variant. Hjälper inte det, tänkte jag få dit ett motstånd.

Du länkar till en tråd där en av er ägaren sista kommentar är: "Och egentligen borde inte något extra motstånd alls behövas, det vore intressant att få utvärderat en skärmad tvåledare till elmätaren med skärmen ansluten till jord på loggersidan. (Själv hinner jag tyvärr inte labba med sånt, jag lägger min tid på systemutveckling.)"

Det blir inte helt enkelt för mig som kund att då veta vilken den optimala ordningen på åtgärder är...

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014-04-07 07:17 »

Du kan väl e-posta mig din adress så kan jag skicka ett par 500 ohms motstånd (gör att du kan prova både 250 ohm, 500 ohm och 1000 ohms motstånd på ingången) och en elmätarsensor.
Då kan du prova både motstånd och avläsning via blinkande dioden för att se om det löser problemen.
Loggat

doman
Medlem

Antal inlägg: 13


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-04-14 06:48 »

Hej!

Satte dit ett av motstånden och fick direkt bort spikarna helt och hållet, så motstånd gjorde susen.

Tackar för hjälpen!
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014-04-14 07:18 »

Bra att det löste sig, och tack för att du meddelade oss att det fungerade.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!