E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-29 06:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: P3IQ [går den sönder av felaktig inkoppling?]  (läst 6165 gånger)
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« skrivet: 2014-03-19 12:35 »

Jag har precis fått solceller och en ny 2-vägs elmätare installerad. Installatören var hygglig nog att dra ut 2 trådar för inkommande elförbrukning samt 2 för elproduktion ut. Tyvärr missade han att ange vilken som var postiv och negativ i dessa par. Kan P3IQ hantera det utan att bli förstörd, dvs att jag ändrar så fort jag ser att det inte ger pulsutslag?
//Hans
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-03-19 14:01 »

Även om både P3IQ och elmätare i teorin skall klara omkastade poler till elmätaren hade jag inte chansat. Kan du inte helt enkelt bryta inkommande ström med huvudbrytaren och lossa på kåpan på elmätarna och titta efter var respektive tåt går? Det är lätt att se, det står ett plustecken på det som är plus. Är du osäker posta gärna en bild på inkopplingen här i forumet.

När du säger par förresten, betyder det att pulsutgångarna från elmätarna ligger i samma kabel? Det kan eventuellt orsaka störningar, separata kablar som löper en bit ifrån varandra är att föredra.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-03-22 08:44 »

Hej Andreas,
Du har rätt, det bör gå att lossa den undre kåpan på elmätaren. Tänkte först bara på de övre skruvarna där det sitter öppningsskydd.
På bilden kan du se den dosa installatören fixade. Han har dragit ut vanlig 4-ledad ELLXB från mätaren men du menar alltså att detta kan ge mig problem med störningar?
Avsikten var att dra egna kablar från dosan till logger och en av dom blir väl den som sitter på den gamla pulsmätaren som du ser i bild. Den dioden blinkar på både förbrukning och produktion om jag förstått det rätt.
//Hans
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-03-24 06:23 »

Med kablarna så tight inpå varann i 4-ledaren är det rätt stor risk att du får störningar på exportingången när importingången får en puls.
Vad är den blå saken över den nedre högra skruven, är inte det en plombering också?
Jag har väldigt svårt att tro att pulsutgången skall ta skada av en felvändning av polariteten, men som du säkert förstår är det inget vi kan garantera.
Om jag får gissa är det nog fler än en av våra kunder som kopplat fel, och jag har i alla fall andrlig hört att det har gått sönder någon pulsutgång p.g.a. detta, men som sagt, vi kan inte garantera att du inte skadar elmätaren om du ansluter fel.
« Senast ändrad: 2014-03-24 06:25 av Rickard » Loggat

Hans
Medlem

Antal inlägg: 53


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-03-25 11:33 »

Jodå, vid närmare kontroll var det en plomb också  Arg
Nej, jag förstår att det inte är några garantier i samanhanget. Det var ett långskott från min sida.
Jag får jaga Vattenfall i ärendet men tyvärr får jag inget svar på mejl som jag skickat, tråkigt. Nästa steg blir att ringa vilket förmodligen tar åtskilliga dagar innan jag fått tag på rätt installatör......
Tack för infon.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!