E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 22:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: 12 volt [nätadapter trasig]  (läst 6369 gånger)
hala
Medlem

Antal inlägg: 9


Visa profil
« skrivet: 2014-03-14 20:59 »

Har haft loggen sedan slutet 2011. Tiden går tick tack.... Har sedan starten märkt att el-mätningen varit trasslig. I mellanår har kraftiga spikar upp mot 60 kW dykt upp. Intervallen ökade mer o mer tills hösten 2013. Nu inträffar det roliga.... Av anledning drog jag ur nätdelen till loggen. ( skulle fixa till sladdar mm.) Adaptern satt i utan belastning. När allt var klart ca 30 min senare startade inte loggen?? Adaptern hade brunnit upp. Kändes på lukten då jag nyfiket öppnade plast höljet. Anslöt en 12v adapter jag hade liggande. Inte en spik sedan den stunden!
Slutledning.
Har du konstiga felfunktioner på din logger. Skaffade ny 12v-adapter.
Har haft loggen mer än 1 år (garantien ute).

Med vänlig hälsning, Håkan i Halmstad
Loggat
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-03-15 23:00 »

Jo du, jag har börjat uppleva samma sak.
Massa spikar på graferna på elogger´n
Loggern är nog också från 2011. Däremot har jag inte testat att dra ur den och slå på den igen.
Det är just graferna som ser halvt förskräckliga ut.
Se här som ett levande exempel:
http://www.e-logger.se/e-logger.png?iepajvd4Se
Har bl.a. en tempgivare på solcellerna på taket som dippade ner till minus 40 grader  Glad
Mig veterligen har det varit max -2 grader där uppe.

Kanske dags att fundera på en lösning, ett besök på Claes Olsson eller Biltema för en dito eliminator .......

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-03-17 06:45 »

Annars är det inte ovanligt att man har någon 12V nätdel liggande i gömmor från gammal elektronik, Loggern kräver inte speciellt mycket ström, så de flesta 12 V nätadaptrar med + på mittstiftet fungerar att driva den med.
Loggat

Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-03-18 15:48 »

Jo jag vet, men en ny eliminator kostar inte så mycket men ska gå igenom gömmorna hemma och se vad jag finner.

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Morby
Medlem

Antal inlägg: 238



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-03-23 11:11 »

Efter bytet av 12v nätadaptern försvann alla spikar och nu ser allt helt ok ut!
Se här: http://www.e-logger.se/e-logger.png?iepajvd4Se

/Lars
Loggat

Harry Callahan: I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?"
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!