E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2018-12-17 10:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Problem med anslutning av Logger  (läst 2585 gånger)
ClaesB
Medlem

Antal inlägg: 4


Visa profil
« skrivet: 2014-02-26 09:37 »

Hej!
Jag har problem med att ansluta loggern mot mitt nätverk. Jag får felmedellande Fel #2 Kontr. WANkabel / DNS rtr / Brandv. Har därför anslutit loggern via en 3G Router. Då får jag fel #1 några ggr vid uppstart sedan går den vidare och ansluter. Då fungerar den typ en vecka och sen får jag starta om den, och då är det samma fel att den håller på några ggr innan den ansluter. Har haft loggern i ganska många år och det har fungerat bra tidigare när den varit ansluten mot nätverket.
Jag har senaste tiden haft problem med att mitt nätverk tappar internetanslutning mot vissa enheter. Dom blir tilldelade interna IP, men inte stabil internetanslutning. Bl.a så har mitt wifi varit mest ostabilt,både routerns och min acesspunkts wifi.(Men även trådbundna enheter har svajat).  Dom tappar ibland nätåtkomst. Har provat att brygga telias router och nu skaffat en egen (Asus RT-AC66U). Har även bytt acesspunkt och switch. Kan det vara fel i loggern eftersom den har problem även vid anslutning mot min 3G Router? Har diskuterat detta med min granne som är dataingenjör men han förstår inte heller varför det är så här. Har ev. en idé att det kan vara när stationära datorn går ner i viloläge men det är bara min gissning.
Jag kan använda loggern som jag gör nu men det är lite dumt att behöva starta om den varje vecka.
Är det någon som har tips på vad felet kan vara?
Vore tacksam för det.

Mvh Claes Bergsten
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 2886


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-02-26 13:13 »

3G-uppkopplingar är sällan alldeles stabila, 4G brukar vara bättre. Sen beror det mycket på vad man har för 3G/4G-modem, vissa modeller har buggigare programvara än andra. Och i vilket fall är en fast internetförbindelse alltid att föredra.

Körs alltså din Logger 2020 trådlöst via accesspunkt? I så fall skulle jag rekommendera att du provar köra den via kabel direkt till routern en tid och ser om problemet försvinner. Kabel är alltid att föredra framför trådlöst. Radio är störkänsligt och varje enhet du har mellan loggern och internetoperatören innehåller programvara som i sin tur kan innehålla buggar. Så försök koppla in loggern så direkt som möjligt direkt till inkommande nätverk för att minimera antalet möjliga felkällor.

Men så länge du rent allmänt har problem med att ditt nätverk tappar anslutning mot vissa enheter måste du förstås komma tillrätta med det först. Vad säger din internetoperatör?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1451



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-05-27 10:28 »

Jag kör min Logger hemma via trådlöst bredband och har fått byta ut den 2 gånger, en gång p.g.a. att jag täckt över den med kläder... så den gick för varm, och den andra gången för liknande problem som du har nu.
Jag håller alltså med Andreas, prova köra utan trådlös accesspunkt, och om du inte redan gjort det, starta om Routern, och kolla om det finns ny mjukvara att ladda ned till routern.
Om problemen finns i hela nätverket så känns det lite som att roten till problemen kan ligga i routern, du har inte en ny/lånad router att prova med?

Den typen av fel på Loggern, att den inte kan ansluta p.g.a. Loggerfel har jag ännu ej stött på.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!