E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-05-02 10:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Köra loggersoft samtidigt som E-Logger vid intrimning?  (läst 9235 gånger)
Åled
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil Hemsida
« skrivet: 2010-01-18 10:12 »

Nu har jag kört Loggersoft sedan i höstas och kopplat på E-logger mot Loggersoft sedan början av Januari.
På sikt vill jag köra enbart E-logger eftersom jag inte vill ha datorn igång 24/7 i pannrummet.
Däremot tycker jag det är suveränt kolla aktuella värden i Loggersoft under tiden man gör en intrimning.

Jag undrar alltså om det finns framtida möjligheter att köra mot E-logger som standard, men att man ska kunna dra igång Loggersoft ibland och ändå få sina värden sparade i E-logger.

Mvh
Jerry
Loggat

Enplansvilla 108 kvm Halland. IVT Optima 500 -03, Romotop Sorbas Vattenmantlad kamin, Dalatank 750-4
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2010-01-18 20:38 »

Allt är väl egentligen möjligt men det är som alltid en fråga om prioriteringar, det finns en hel del intressant funktionalitet vi vill ha in i Logger 2020 på sikt.

Kan du utveckla det du skriver en smula så att jag bättre förstår vilka behov som finns: Vad är det för slags intrimning du menar, och hur går den till? På vilket sätt blir det enklare och hur mycket enklare blir det att använda LoggerSoft vid intrimning än att titta på mätvärdena från webbtjänsten i en webbläsare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Åled
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010-01-21 15:53 »

Det första jag tänker på är att när jag har Loggersoft igång på en skärm i pannrummet ser jag LCD-siffrorna bläddra direkt när jag ändrar t.ex. hastigheten på cirkpumpen för att ställa delta-T för värmepumpsslingan i tanken.
Om allt går vägen ska jag snart skaffa en vattenmantlad kamin och har då funderingar runt eventuellt kommande högtempmöjligheter för mätning av rökgastemp och sådant.
Dessutom kommer det ju då att bli fler tempgivare på framledning och retur till kamin och lite annat.
Två av Rickards värmemätare har jag på anläggningen nu med pulsutgångskort. Kommer man att kunna ha fler pulsmöjligheter med flera expansionmoduler?
I sådana fall blir det nog en på kaminslingan med. I dagsläget har jag bara elmätare kopplad till loggern eftersom jag väntar på den nya modulen.

Det jag är ute efter är alltså en snabb respons på mätvärden under tiden jag justerar en ventil, ett spjäll eller liknande.

För övrigt tycker jag att webbtjänsten är det man ska använda för loggning när man inte vill ha sekundsnabba svar.
Finns ju lite mer att pilla på och fler möjligheter att skapa grafer i Loggersoft men när man väl är nöjd och inte stirrar på graferna en gång i kvarten borde E-logger vara bäst.  Med glimten i ögat (blinkande)
« Senast ändrad: 2010-01-21 15:56 av Åled » Loggat

Enplansvilla 108 kvm Halland. IVT Optima 500 -03, Romotop Sorbas Vattenmantlad kamin, Dalatank 750-4
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-01-21 17:16 »

Tack, det var en bra beskrivning, då förstår jag hur du menar.

...när jag har Loggersoft igång på en skärm i pannrummet ser jag LCD-siffrorna bläddra direkt när jag ändrar t.ex. hastigheten på cirkpumpen för att ställa delta-T för värmepumpsslingan i tanken. ... Det jag är ute efter är alltså en snabb respons på mätvärden under tiden jag justerar en ventil, ett spjäll eller liknande.

Hur snabbt måste siffrorna slå om som långsammast för att det inte ska bli jobbigt?

Men det är alltså egentligen bara snabbt reagerande LCD-siffror du behöver från LoggerSoft, inget annat?

Finns ju lite mer att pilla på och fler möjligheter att skapa grafer i Loggersoft...

Det här är också intressant att höra mer om, vad är det du tycker är användbart som finns i LoggerSoft men inte i E-logger? (Ja andra än du får förstås jättegärna svara också.)

(Vad gäller modulerna du lite halvt om halvt frågar om är det dels OT och dels kommer jag inte att diskutera dem innan de är klara.)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Åled
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010-01-21 21:01 »

Ja det är LCD-siffrorna jag kollar när jag pillar på inställningar. Kan tänka mig att man vill se vad som händer inte mer sällan än 5 sekunder eller något sådant.

Det jag kan göra i nuvarande Loggersoft (Obs! Jag är nybörjare) är att skapa fler grafer med olika grupper i valfri storlek.
Har i dagsläget 11 tempgivare och 1 elmätare. Om ett tag kanske det är 15-16 tempgivare, 2 elmätare och kanske 3 värmemätare. En ny typ av givare till under huset när den eventuellt kommer.....
Då blir det lite snålt med bara 4 grafer. Det blir alltså mycket skilda mätvärden som kanske inte passar i samma skala.
Gillar även statistiken man kan få i E-logger när man bara har två givare i grafen, men skulle naturligtvis vilja kunna se ännu fler....(Kan vara statistik utan grafer med)
Vill inte ens börja fundera på att plocka värden ur textfilerna på hårddisken och samla in dem till Excel/Access eller något annat för att själv knåpa med det.

Jag har även sneglat lite på larmen. Funderade på att hänga en tempgivare i ett fristående förråd och få larm när tempen närmar sig nollan.

Känner mig lite långrandig nu
Brukar vara så när en konstruktör/produktionstekniker/maskinbyggare fördjupar sig för mycket ;-)

Expansionsmodulerna nämns i denna tråd: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=91.0
OT kan jag inte hitta i mina hjärnvindlingar......
Kommande högtempmöjligheter har jag sett i en annan tråd, tror det var PT1000 som nämndes.
Jag har en PLC över med analoga in och ut plus ett gäng digitala, men den vill jag inte blanda in om man får tillräckligt med Loggern.

Nä, nu får det bli lite TV med familjen
:-)
Jerry
Loggat

Enplansvilla 108 kvm Halland. IVT Optima 500 -03, Romotop Sorbas Vattenmantlad kamin, Dalatank 750-4
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2010-01-22 11:24 »

Ja det är LCD-siffrorna jag kollar när jag pillar på inställningar. Kan tänka mig att man vill se vad som händer inte mer sällan än 5 sekunder eller något sådant.

Tack för dina synpunkter. Har en del ideer på det, ska fundera så får vi se vad som händer framöver.

lite snålt med bara 4 grafer .... statistiken ... larmen

Larm i E-logger är på gång och det andra är en belastningsfråga och kommer på lite sikt förmodligen att bero på om man vill köra gratisversionen eller bidra med en slant till serverdrift och utveckling.

Inga andra fördelar du eller någon annan ser med LoggerSoft som kan motivera att man behöver kunna köra det samtidigt med E-logger?

Expansionsmodulerna nämns

Ja jag vet. Men det betyder inte att jag kommer att diskutera dem vidare innan de är klara. Med glimten i ögat (blinkande)

OT kan jag inte hitta i mina hjärnvindlingar

OT betyder på forumspråk off topic eller på ren svenska att det som skrivs är utanför rubriken på ämnet, det är det "Håll dig till ämnet" syftar på i forumreglerna. Anledningen till att man ska hålla sig till ett enda någorlunda avgränsat ämne är att folk utifrån rubrikerna lätt ska kunna hitta vad som är skrivet så att samma frågor inte tas upp gång på gång i onödan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!