E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 15:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Temperatur givare faller bort, Logger2020  (läst 7216 gånger)
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« skrivet: 2014-02-09 17:33 »

Hej Jag har en logger 2020 som jag haft i ett par år.
Allt har funkat fint fram till för ett tag sedan.
Jag har 2 elmätare anslutna, dessa funkar fortfarande.
Jag har 5 temp. givare anslutna, dessa kör jag med 2 trådar plint 5 och 6.
Jag kör två separata slingor och ingen funkar, försökte även koppla om och testa den ena slingan på 3 tråd utan framgång.

För en tid sedan försvann fick jag fel på temperaturvisningen.

Jag har felsökt, kopplat lös givarna, "ringt" kablarna, samt bytt dallas givare.
Det blir ingen bättring, jag har satt en givare direkt på loggern, då funkar det.

Kan det vara så att loggern med åren tappat i ut spänning eller liknande så att den inte orkar med längden på kablarna?

Vet inte, är det dax att köpa en ny loger? Kan man skicka in den gamla på översyn?
Efter att ha provat allt jag kom på så uppdaterade jag programvaran på loggern utan framgång.

Tacksam för tips!
Med vänlig hälsning, Per
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-02-10 06:59 »

Oftast är det en av givarna som orsakar en "kortslutning" av matningsspänningen.
Vad du gjort när du säger att du "ringt" givarna vet jag inte, kanske har du skadat ytterligare någon givare?

Effektivast och säkraste sättet att felsöka är att demontera alla givare och testa dem en och en, nollställ gärna minnet innan du ansluter varje ny givare, då slipper du få larm för givarfel som beror på att den inte hittar tidigare anslutna givare.

Vanligaste orsaken till fel är inträngande fukt på tempgivare som sitter på köldbärarledningar, där det hela tiden är fuktigt.

Man kan naturligvis inte utesluta fel på loggern, men i 98% av fallen så är det givarfel som orsakar denna typ av problem.

Andra fel som funnits, som kan ge olika typer av felindikationer är defekt nätdel.
Om du har tillgång till en 12V nätdel med + på mittstiftet skulle du kunna prova byta ut nätdelen först.

Om loggern fungerar med en givare ansluten direkt till loggern är det mycket som talar för att det är ett fel i givarnätverket som gör att 5V-matningen lastas ned till under 3V och då fungerar inte givarna.
Loggat

Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-02-10 15:22 »

Tack för tipset.
När jag ringde kablarna kopplade jag lös alla givare och hängde på en multimeter.
Sedan kortslöt jag där respektive givare skulle sitta för att se så att det inte var kabel brott.
Kan det vara så att nätdelen är dålig och att enbart givare med kort kablar funkar?
/Per
Loggat
Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-02-10 15:25 »

Är det någon nackdel att köra två tråd före tretråd?
Kan man köra tretråd på ingång 1 och 2 tråd på ingång 2 och altså ha två olika typer av slingor?
Kan givarna skadas om de polvänds?
/Per
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014-02-10 15:43 »

De gånger nätdelen spökat så har elektroniken i nätdelen gjort så att spänningen under korta stunder försvunnit (så kort tid att det itne syns om man mäter med multimeter) vilket har gjort att processorn har fått problem att fungera som tänkt.

Du kan köra givare på båda ingångarna samtidigt, kopplade tretråd på ingång 1 och tvåtråd på ingång 2, men du måste alltid nollställa minnet innan du flyttar givare mellan ingångar.

Givarna kan ta skada om de sitter polvända för länge (De blir varma, och till sist "brinner" de upp), men normalt håller de ett antal minuter utan att ta skada.

Det vanligaste felet är att det tränger in fukt i någon givare, som sedan gör att det ärgar/rostar i anslutningarna till givaren, till sist får man en elektrisk överledning som gör att spänningsnivån på nätverket blir för låg, och alla givare slutar fungera.

Att ett fel på nätdelen skulle bli mer framträdande med längre kablar har jag aldrig varit med om, men det är väl i något läge inte uteslutet att det skulle kunna vara så.
Loggat

Per
Medlem

Antal inlägg: 22


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-02-10 19:29 »

Hej igen!
Mitt problem är nu löst.
Det visade sig vara nätdelen som inte var helt ok, allt såg normalt ur och elmätarmätningen funkade normalt.
Det var mycket felsökning för ett enkelt fel, men så är det.
Tack för tipsen!
Med vänlig hälsning, Per
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!