E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 09:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logga en manuell kanal  (läst 6084 gånger)
Matthias
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« skrivet: 2014-02-05 22:25 »

Ja har inte lyckats med något bra sätt att logga min fjärrvärme mätare.
Den har en data utgång men den använder fjärrvärmebolaget för fjärravläsning och jag fick inte vara med och dela på den utgången.
Har även försökt läsa av displayen automatiskt utan resultat.

Så nu undrar jag om det finns någon möjlighet att ha en manuell kanal där jag manuellt kan fylla i värden varje gång jag läser av mätaren?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-02-11 15:45 »

Kan du utveckla det där en smula. Tänkte du dig då något slags fält där man fyller i datum, klockslag och mätarställning? Var skulle det fältet finnas? Och hur tänkte du att den manuella kanalen sen skulle presenteras?

Har även försökt läsa av displayen automatiskt utan resultat.

Hur gjorde du när du försökte läsa av displayen?

Det finns alltså ingen blinkande lysdiod som indikerar förbrukning på den?

En annan möjlighet är att räkna fram förbrukad effekt genom att montera egen flödesmätare och temperaturgivare på fram och retur. Och om flödet är konstant (av/på)-reglering skulle det gå med bara temperaturgivare. Borde inte vara alltför svårt att synka då det finns en fjärrvärmemätare som facit.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Matthias
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-02-14 09:42 »

Jo det var ungefär så jag tänkte mig, ett fält med datum/tid och mätarställning som man fyller i varje gång jag läser av mätaren manuellt. Sen tänkte jag att man skulle kunna använda den datan som en vanlig kanal, så man kan få upp den i graferna och rapporterna. Det kommer ju bli lite hackigt eftersom det blir rätt lång tid mellan mätpunkterna, men man skulle ju få bra medelvärden över tid iallafall. Var man skulle lägga det fältet vet jag inte riktigt...

Finns tyvärr ingen blinkande lysdiod på mätare, finns en puls/datautgång, men den använder fjärrvärmebolaget till en fjärrsändare för att läsa av mätaren. Har frågat dom men dom vill inte dela med sig av den signalen. Och allt är plomberat.
Mätaren har en LCD display som visar förbrukningen, försökte läsa av den med en Arduino och en fotodiod, tänkte jag skulle lyckas registrera varje gång displayen växlar siffra och sen skicka ut en puls signal med arduinon till Loggern, men lyckades inte få till det. Displayen sitter rätt långt in i själva mätaren. Skulle nog behövt ha fotodioden väldigt nära ett segment av displayen.

Har funderat på att sätta en flödesmätare med, men vet inte vad fjärrvärmebolaget säger om det, samt att det blir ju en lite dyrare lösning...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4053


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-02-17 11:52 »

Jo det var ungefär så jag tänkte mig, ett fält med datum/tid och mätarställning som man fyller i varje gång jag läser av mätaren manuellt. ... Var man skulle lägga det fältet vet jag inte riktigt...

När jag tänker efter så är det här i grund och botten ett slags importfunktion för mätdata. Och det är något som diskuterats förut. Dvs. att kunna importera gammal/befintlig mätdata in i systemet. Så det här är väl i så fall någonting som borde hållas i åtanke just i samband med en mer generell importfunktion. Och det vore ju praktiskt om man även i det fall du nämner kunde skriva in flera klockslag och mätvärden/avläsningar i ett enda fält och få in dem samtidigt.

När något sånt här eventuellt kan dyka upp kan jag tyvärr inte säga något om.

Mätaren har en LCD display som visar förbrukningen, försökte läsa av den med en Arduino och en fotodiod, tänkte jag skulle lyckas registrera varje gång displayen växlar siffra

Bästa sättet att läsa av en sån mätare vore med en ocr-kamera. Men det kostar förstås också en slant...

Har funderat på att sätta en flödesmätare med, men vet inte vad fjärrvärmebolaget säger om det, samt att det blir ju en lite dyrare lösning...

De borde inte kunna säga något om det så länge du lägger dig efter deras mätare, det som ligger därefter är inte deras egendom. Men som sagt, om flödet är konstant behöver du ingen flödesmätare, har du kollat upp det?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Matthias
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-03-18 11:47 »

Jo en slags importfunkon hade varit fint att ha.

Flödet på fjärrvärmen är tyvärr ej konstant.
Däremot är ju flödet på min sida om värmeväxlaren konstant om jag inte ändrar inställningen på cirukulationspumpen. Fast värmeregulatorn slår ju av och på cirukulationspumpen.
Hur skulle jag sätt upp det i loggern? Om jag mäter temperaturen in till huset och returen ut ur huset och vet flödet som cirkulationspumpen ger? Samt hur kan jag få in det i loggern om pumpen går eller inte?

På det sättet skulle jag ju få ut min energiförbrukning för uppvärmning av huset, men varmvattenförbrukningen missar jag (den har en egen slinga genom värmeväxlaren och är ju knappast konstant). Men det skulle vara bättre än inget som jag har nu...
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!