E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-29 01:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Räknare på översiktssidan  (läst 7568 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2014-02-04 22:51 »

Räknarna är ju ganska användbara har jag kommit på. Just det att man kan nollställa dem för att t.ex. kunna mäta hur mycket el eller vatten man gör av med under en bestämd period är ganska intressant.
Det som är lite besvärligt är att de ligger lite dumt till nämligen under Inställningar - Kanaler. För att nollställa så måste man dessutom klicka på Ändra, skriva "0" i "Räknare korrigering" och klicka på knappen "Ändra". Sen måste man själv uppdatera sidan för att de ska synas i räknaren.
Mitt förslag är att placera räknarna på översiktssidan där Senaste mätvärden finns och med en nollställningsknapp bredvid så att man enkelt kan nollställa. Räknaren ska uppdateras automatiskt när översiktssidan uppdateras.  Leende (smiley)
Gör gärna flera räknare också!
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-02-11 15:52 »

Tack för förslaget. I en annan tråd diskuteras att visa systembilden på översiktssidan, och i systembilden kan räknarna visas. Så det vore väl ungefär samma sak?

Sen det här med att kunna nollställa räknare enkelt med knapp, förstår att det kan vara praktiskt om man använder räknarna som du gör. Men om man använder dem för löpande räkneverk är det inte bra om de går att nolla av misstag. Så frågan är hur man i så fall gör en säkerhetsmekanism mot ofrivillig nollställning?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-02-11 18:07 »

För att kunna se förbrukning under vald tidsperiod så skulle jag helst vilja att denna önskan gick i uppfyllelse:

http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1192.0

men om det är enklare med en räknare i systembilden på översiktssidan så köper jag det också, även om jag inte använder systembilden idag. Dock så skulle jag gärna vilja att man enkelt kan nolla dem.

Kanke det går att göra flera räknare, en för löpande räkneverk och en som man enkelt kan nolla?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-02-17 11:55 »

En speciell räknare som enkelt går att nolla är kanske inte en så dum idé.

För att kunna se förbrukning under vald tidsperiod så skulle jag helst vilja att denna önskan gick i uppfyllelse:

http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1192.0

Förstår inte riktigt kopplingen mellan den tråden och den här?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-02-17 12:16 »

Det jag är ute efter är att jag vill kunna se hur mycket jag har förbrukat (el, vatten etc.) under en bestämd tidsperiod. Det kan jag ju med en räknare eller om det skulle finnas med "Summa" under graferna.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-02-20 11:51 »

Då förstår jag. Vilken av varianterna skulle du föredra?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-02-20 12:29 »

Fördelen med en räknare är att jag välja tidsperiod helt själv. Vid summa under graferna så är man ju bunden vid olika tidsintervall.

Kan man få Summa även vid jämförelser bakåt i tiden så skulle jag nog ändå föredra Summa under grafer. Det borde väl gå att visa Medel och Summa även för jämförelsedata trots att ni medelvärdesbildar gammal data?
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!