E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-25 00:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Pulsutgång fjärrvärmemätare  (läst 13665 gånger)
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« skrivet: 2014-02-02 18:14 »

Jag tänkte göra ett försök att logga fjärrvärmeförbrukningen med Logger 2020.

Jag har nu hittat ett datablad över fjärrvärmemätaren (Metrima SVM F27) och den har en pulsutgång av "open collector" typ. Visst borde jag kunna använda denna utgång och koppla till loggern?

Eftersom jag tycket att det borde fungera så har jag redan testat, dock så verkar det inte fungera. Vid "elmätar-ingångstestet" så börjar loggern pipa konstant direkt (även om bara en av kablarna ansluts i fjärrvärmemätaren). Jag har förstås anslutit mig på output 1 för att logga energi och inte flöde.


Enligt manualen så ska utgången ha följande egenskaper:

Pulse output (either pulse output or pulse input on F27)

F22 is equipped with two pulse outputs as standard of the type ”Open collector” for energy (Pulse output 1) and volume (Pulse output 2).
Pulse output 1 (energy) Energy, one (1) pulse per display update in the energy register (seq. “10”).

Pulsutgång 2 (volym) Volume, one (1) pulse per display update in the flow register (seq. “11”).

The last digit and the unit decide the pulse value, see chapter 2.4.4.

Pulse duration [ms] 250
Voltage [V] 3 – 30
Max current [mA] 20
« Senast ändrad: 2014-02-02 20:06 av DanielNyman » Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-02-03 06:27 »

Ja, jag tycker att det borde fungera.
Finns det någon polaritet på utgångsplintarna?
Om så är fallet skall du ansluta enheten som följer:
Från plint 10 på loggern till + på pulsutgången.
Från - på pulsutgången till plint 8 (eller 9) på loggern.

Om det inte fungerar är det svårt för oss att hjälpa dig då vi har svårt att ge support på produkter som vi inte säljer eller har erfarenhet av.
Men har du mer info att delge oss så gör vi naturligtvis vårt bästa för att hjälpa till.
Loggat

DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-02-03 08:16 »

Tack för ditt svar. Jag förstår att ni inte kan supporta produkter som ni inte säljer, var mest ute efter att få bekräftat att jag inte var på helt fel spår.

Jag har hittat två fel:

1. Dålig kontakt, när endast kabel till plint 9 på loggern har kontakt så räknar loggern pulser i ett väldigt högt tempo. När båda kablarna ansluts så slutar den (åtgärdades igår efter att jag skrivit här på forumet).

2. Jag hade vänt på polariteten och kopplat pulsutgångens polariteter precis som på loggerns. Alltså, tvärt om mot för vad du skrev. Jag har växlat polerna nu och hoppas att det ska fungera nu.

Återkommer med när jag testat om och hur det fungerar.
Loggat
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-02-18 20:26 »

Jag får fortfarande inte detta till att fungera. Föregående inlägg var något förhastat.

Läget nu ser ut som följande:

- Om jag ansluter fjärrvärmemätaren till Logger, beroende på hur jag vänder polariteten så antingen räknar den pulser oavbrutet i högt tempo, eller så räknar den inte alls.

- Om jag mäter på utgången som finns på fjärrvärmemätaren så är det avbrott och således så borde inte Loggern känna av någon slutning och räkna pulser.

Något tips på hur jag ska gå vidare i felsökningen?

En fundering: Är en puls på 250ms tillräckligt, eller är det möjligen så att Loggern inte hinner registrera den?

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014-02-19 05:20 »

Vad mäter du med?

En vanlig pulsutgång har väl ofta 30 ms som pulslängd, så 250 ms skall inte vara ett problem.
Om den räknar oavbrutet (vid nollflöde) så borde ju den inkopplingen inte vara rätt väg polaritetsmässigt.
Pulsutgångarna på en värmemätare brukar ge en puls/kWh, så du kan i vissa fall få vänta rätt länge innan det  kommer några pulser, har du väntat tillräckligt länge?
Loggat

DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-02-22 19:49 »

Djupt inne i manualen hittade jag lösningen på mitt problem...

Ett motstånd mellan Jord och - på pulsingången löste problemet.

Enligt manualen så skulle det vara ett 520 ohm, jag hade bara ett på 5,6k och det fungerade också.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-02-23 12:08 »

Vad bra det ordnade sig! Om jag förstår dig rätt så hade du alltså nån störning via kablaget som försvann när du minskade känsligheten på ingången. Var det alltså polaritet "räknar pulser oavbrutet i högt tempo" som var den rätta?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
DanielNyman
Medlem

Antal inlägg: 23


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-02-23 20:59 »

Ja, det var med polariteten i det läget som räknade en massa pulser innan (tusentals/dygn).

Jag tycker att kablaget borde vara störningsfritt, mätaren och Loggern sitter nära varandra och kabeln är ca: 1m. Men uppenbarligen så var det något överflödigt som följde med trots allt.

Men trevligt att det fungerar nu i alla fall... Ska bli spännande att logga och jämföra  Glad
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!