E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 18:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fråga : Magnetkontakt - öppna dörrar  (läst 5544 gånger)
Anders Öberg
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2014-01-30 13:11 »

Finns det någon typ magnetkontakt som man kan koppla till logger2020 eller planer på nåt sådant ?

Jag undrar eftersom när jag ändå mäter temperaturer överallt kan jag ju lika gärna mäta om dörrar/fönster eller andra luckor om man så vill.

eller kan man bygga en själv som går att kopplas in och kan avläsas av loggern ? ( tex baserat på kretsen Dallas DS2406 )

Naturligtvis blir det ju endast 1/0 eller öppen/sluten som kan bli status.

/Mvh
Anders Öberg
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-30 13:30 »

Magnetkontakter går att ansluta till Logger 2020 via tillbehöret IO-modul. Både de analoga och digitala ingångarna kan användas vilket innebär att en IO-modul klarar totalt 8 st. Det behövs ingen särskild sorts magnetkontakter, det går att använda vilken som helst. Kjell & company har till exempel flera varianter för 49:-

Logger 2020 saknar tyvärr stöd DS2406, de enda dallaskretsar som stöds är temperaturgivare.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders66
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2020-01-03 21:08 »

Jag har precis köpt en magnetkontakt(nivåvakt) för 49:- (typ;D) på Kjell&Co. Nu undrar jag om/var IO-modulen kan tänkas finnas? Letade förgäves på Energibutiken. Eller kan det vara så bra att min "Logger 3030 version 181108" stöder magnetkontakten (öppen/sluten) direkt. Om så är fallet, vore jag superglad om någon kunde vägleda mig till var i manualen jag hittar svaren på min undran. Har läst, men är i början på min karriär som logger- användare och behöver definitivt nybörjarhjälp. Tack på förhand/ Anders J
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2020-01-07 08:48 »

Magnetkontakten kan anslutas på valfri digitalingång (pulse/digital) på Logger 3030. Koppla in den exempelvis mellan PD1 och 12V. Koppla också in bygeln som minskar känsligheten på den PD-ingång du använder. Sen behöver du gå in i givarinställningarna och välja ingångstyp "digital in" för den ingång du valt, förvald ingångstyp för PD-ingångarna är "Energi" och de slutar på 00C0 - PD1, 01C0 - PD2, 02C0 - PD3 osv.

Om det är långt mellan logger och magnetkontakt och det finns en onewire-givarslinga i närheten av där magnetkontakten skall monteras kan du istället för att använda en PD-ingång och dra separat kabel för magnetkontakten hela vägen till loggern, istället ansluta magnetkontakten via en IO-krets Dallas DS2406 som du då ansluter till givarbussen dvs till samma kabel som temperaturgivare osv.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders66
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2020-01-08 18:27 »

Tack Andreas, fungerade alldeles utmärkt. Glad
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2020-01-09 10:49 »

Toppen! Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!