E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-20 07:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Givarfel när PT-100 givaren placeras på mätstället  (läst 6149 gånger)
erhe
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« skrivet: 2014-01-26 16:39 »

Hej

Jag har i 5-6 år använt RTL-logg för mätning av temperaturer på flispanna, ackumelatortankar mm. För 3 år sedan köpte jag Logger 2020 men lyckades inte få igång den då. Häromdagen så hade datorn som RTL-loggern ligger på gjort sitt. Mao dags att få igång Logger 2020. Tycker det gått bra men när jag placerar PT-100 givaren på sitt mätställe så kommer direkt givarfel. Mätningen fungerar när givaren hänger fritt i luften. Men när givaren eller höljet på ledningen till givaren kommer i kontakt med något som jordar blir det givarfel.

Först trodde jag på fel i PT-100 givaren. Jag har bytt givare då jag från början köpte två givare men mätning fungerar på samma sätt. Problemet kvarstår.

Jag har inte kopplat in och testat RTL-loggerns givare än på den nya loggern. Tanken var att först få igång PT-100 givarna på logger 2020.

Jag tycker att loggern genom åren fungerat väldigt bra och varit till stor hjälp för mig.


Tacksam för svar


   
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-26 18:39 »

Roligt höra att du varit nöjd genom åren.

Det låter som om givare plockar upp någon form av störning. Du har ingen möjlighet att hålla givare och kabel till givare åtskild från metall (kanske med någon form av isolerande distans) för att på så sätt gå runt problemet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
erhe
Medlem

Antal inlägg: 2


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-01-26 19:44 »

Det låter troligt. Jag vet att häromdagen när jag trots att jag kopplat bort spänningsmatningen till enheten så fick jag en stöt. Jag får leta runt på pannan och se om jag hittar någon kortslutning eller liknande. Tyvärr så finns det mycket anslutet på pannan. Att isolera givare går men jag ska in med en mätsond i rökgaskanalen och då blir det lite svårt. Det bäst är att hitta källan till problemet. Jag ska leta.

Tack för tipset.
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-01-27 07:04 »

Om du har tillgång till en multimeter, mät gärna spänningen mellan pannan (metalldel) och jord på elnätet.
Får du spänning där så har du någon form av jordfel i anläggningen.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!