E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 11:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTMIQ störs av lysrör  (läst 8571 gånger)
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« skrivet: 2014-01-21 08:46 »

Jag har precis samma problem med min högtemp modul
men jag tror att jag har kommit på problemet (för mig iallafall)
jag har monterat ett lysrör uppe på vinden (Typ Anslut från Jula  billigt skit)
och ca 1,5m från lysröret så går min givarkabel upp till min solfångare
varje gång som jag tänder lysröret så får högtemp modulen "spel" Va? Va?
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-22 14:27 »

Jag har precis samma problem med min högtemp modul
men jag tror att jag har kommit på problemet (för mig iallafall)
jag har monterat ett lysrör uppe på vinden (Typ Anslut från Jula  billigt skit)
och ca 1,5m från lysröret så går min givarkabel upp till min solfångare
varje gång som jag tänder lysröret så får högtemp modulen "spel" Va? Va?

Det var en intressant iaktagelse. Ja då är det helt enkelt så att ditt lysrör stör ordenligt. Hur är lysröret inkopplat, är det jordat? Är jordledaren (gul/grön) till lysröret ordentligt inkopplad? Det kan tänkas att lysröret stör mer med dålig jordning.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-01-22 15:19 »

ja det är jordat
men drivdonet till rören är av HF typ alltså inte av traditionell typ med trafo/glimtändare
tycker det är skumt att de ska störa för jag använder cat 6 kabel till alla mina givare
och då är parterna skärmade 2 och 2 med tjock folje+ all själva kabeln sedan är sjärmad med tjock folje.
men så fort jag slår på lysröret så får HTMIQ total spel
jag har inte testat att jorda skärmen i logger ändan Va? Va?
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-01-22 20:42 »

ja det är jordat
men drivdonet till rören är av HF typ alltså inte av traditionell typ med trafo/glimtändare
tycker det är skumt att de ska störa för jag använder cat 6 kabel till alla mina givare
och då är parterna skärmade 2 och 2 med tjock folje+ all själva kabeln sedan är sjärmad med tjock folje.
men så fort jag slår på lysröret så får HTMIQ total spel
jag har inte testat att jorda skärmen i logger ändan Va? Va?

Anslut den till gnd på loggersidan, en skärm som inte är ansluten gör ingen nytta!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-01-23 10:46 »

Ska man jorda kabeln så bör man nog ha en systemjord för just bara loggersystemet
annars så kan man ju få skit med som ligger i de vanliga nätet och då blir skärmen en ennu större störkälla (antenn)
jag har konsulterat en god vänn som är radioamatör och verkar ha sten koll på störningar
och som jag ser det så finns det ingen möjlighet att jorda direkt i loggern.
Rätta mig gärna om jag har fel Glad Glad
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-01-23 11:24 »

Och jag säger det igen, om du inte ansluter skärmen kan du lika gärna köra oskärmat. För var tror du att energin som skärmen tar upp tar vägen om den inte är ansluten?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-01-23 14:14 »

Å då säger jag det igen att man måste jorda  till loggern då och inte till nät jord
för då får du ju ändå potensialskilnader efter som loggern är ojordad Rullande ögon (ironi) Rullande ögon (ironi) Rullande ögon (ironi)
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-01-23 20:44 »

Å då säger jag det igen att man måste jorda  till loggern då och inte till nät jord
för då får du ju ändå potensialskilnader efter som loggern är ojordad Rullande ögon (ironi) Rullande ögon (ironi) Rullande ögon (ironi)

Håller med att du kan inte jorda givarna till 230V  nätet. Men varför jorda? du har ju spikar på nätet pga lysröret. Om givar kablarna inte ligger i närheten av lysröret så kommer spiken antingen som en radiovåg eller genom spänningenspikar till loggern, varför inte bara byta fas om dom ligger på samma. Om inte ligger på samma kan du väl lägga givarkabelns skärm till jord (-)på loggern?

Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-01-24 11:32 »

Flyttat denna diskussion till egen tråd!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-01-24 22:02 »

Ok så jag kan jorda givarkabelns skärm till minus på loggern
ja de kan man testa för logger och lysrör ligger inte på samma fas
jag ska även testa och byta HF-don till ett med lite bättre kvalitet alltå inget Kina skit som är monterat nu Gråtande
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!