E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-17 00:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Loggersoft får inte kontakt med givarna  (läst 11896 gånger)
Anders Öberg
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« skrivet: 2014-01-24 01:33 »

Hej,

Jag tänkte jag skulle ansluta min logger2020 mot Internet efter att ha kört den i flera år mot en PC via seriekabel.
Jag ställde om den till Internet och startade om , och fick fel ...#6 hela tiden. ( Krånglade 3 timmar och sedan startade jag om Loggern igen för att köra i RS-232 läge igen. )
Då funkar inte det ( Loggersoft säger att den inte hittar loggerhårdvaran. , Jag har resetat, rensat minnet mm. på loggern men inget verkar fungera.
Men det verkar som något händer för trots att jag har rensat minnet så när jag startar loggersoft så kommer texterna på givarna tillbaka men ingen mätning fungerar ).

Det är samma PC med Windows XP och Loggersoft 1.0.0.7 som används igen. Inget konstigt förutom att klockan verkar vara 1970-01-01 på loggern.
Lampan blinkar grönt etc.

Logger2020 programversion  110119

Vad göra ?

/Tacksam för hjälp.
Anders Öberg
Loggat
Anders Öberg
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-24 01:49 »

Glömde skriva att loggern verkade koppla sig mot e-logger, men sen hände inget mer. Jag provade Loggersoft 1.0.0.9 på en annan dator för att försöka få kontakt på LAN men lyckades inte med det heller.
i min "orginal-PC" så ställde jag in Internet Aktiverat men där hittade jag den inte heller.

Alla grejor sitter i samma D-Link switch 16-portars 100 mb ehternetswitch som sedan är trådlöst till routern ( en Netgear WNR2200 ).

Jag kör en massa andra saker på mitt LAN ( iphones, streaming, etc och det funkar utan problem. ).

Tack igen.
/Mvh
Anders Öberg
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-01-24 07:27 »

Om givarnamn visas i displayen så torde du inte ha lyckats med nollställningen av minnet. http://e-logger.se/wiki/index.php/Manual_Logger_2020#Nollst.C3.A4ll_logger_.E2.80.93_radera_alla_inst.C3.A4llningar

Gamla loggerversionen som du kör med kräver en äldre version av LoggrSoft (den som medföljde vid köpet)
1.0.0.9 fungerar bara med nyare Loggermjukvaror.

För att koppling till webbtjänsten skall fungera idag måste du alltså ha en nyare mjukvara, 111109 eller nyare.

Jag tar 136 kr för uppdatering inkl frakt och moms, du får med en faktura i returpaketet.
Skicka den till:
WebIQ AB
Skidvägen 13
94493 Hemmingsmark
Loggat

Anders Öberg
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-01-24 08:35 »

Hej Rikard,

Jodå nollställningen fungerar, efter "Rensa minne" och omstart så så kommer givarnumrena upp med gällande värde typ 1 -9.0, 2 34.33 etc.
när jag sedan starta loggersoft så kommer "texterna tillbaka" och logger hoppar runt som mellan dom 3-4 värden som jag ställt in förut.
sen verkar det som något hakat upp sig och kommunikationen inte kommer vidare.

Denna text kommer i loggersoft (1.0.0.7)

ex. 2014-01-24 8.23:49 Kunde inte får kontakt med loggerhårdvaran Logger 2020. Kontrollera att strömkabeln är ansluten till loggerna och att grön lampa blinkar. Kontrollera att serie kabeln från loggern är ansluten till en serieport på denna dator. Kontrollera att rätt serieportsnummer är valt i inställningsmenyn. Kontrollera att logger 2020 visar rätt mjukvaruversion vid uppstart, skall vara högre än 100127 Prova sedan starta om LoggerSoft (detta program).

Finns det något mer jag kan göra förutom att skicka den till dig för uppgradering för att få igång det igen ?

Tacksam för hjälp (jag har ju liksom vant mig med att var 10:e sekund loggas alla mina temp och ström värden  Med glimten i ögat (blinkande) )

/Mvh
Anders
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-01-24 11:38 »

Har det fungerar förut ska det givetvis fungera nu också.

När du skriver "texterna tillbaka" när du startar LoggerSoft, menar du då alltså att du får texter av typen "Kunde inte får kontakt med loggerhårdvaran Logger 2020.", eller visas nåt annat? Och du ser alltså inga mätvärden alls i LoggerSoft, bara i Loggerns teckenfönster?

Använder du usb-adapter? Är den ansluten till samma usb-port som förut? Har du bootat om XP?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders Öberg
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-01-24 11:58 »

Ja, det borde fungera som förut. jag skall försöka förklara lite tydligare. ( tyvärr vet jag inte hur man bifogar en bild i forumet så det blir text. ).

"Texterna tillbaka" = Loggersoft ställer om Logger2020 så att texterna dyker upp i den lilla LCD-skärmen. ( och för mig betyder det att loggersoft har kontaktat+instruerat loggern och att det fungerar , för det är mina inställningar från loggersoft som dyker upp på LCD-skärmen.

I själva loggersoft så får jag inga mätvärden alls.
* Först startar Loggersoft ( och kommer ihåg mina 20 givare och dom är gröna vid uppstart ) + att alla mina fönster + (några fönster som verkar höra till loggersoft men dom försvinner sedan).
* Sen händer inget mer.

PC är en Compaq NC6000 laptop och den har en riktig serieport och XP.

Blir det någon skillnad om jag "Tar bort och Rensar alla givare..." eller finns det något annat bra sätt att få kontakt med den igen via serieporten. ( Jag kan ju alltid koppla upp mig via Hyperterminal i windows och skicka några tecken och se om det kommer tillbaka nåt om du hjälper mig med vilka tecken och vad som skall komma tillbaka. )

Tack på förhand.
Anders

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-01-24 12:49 »

OK med "Texterna tillbaka" så menar du att de givarnamn du angett i LoggerSoft visas i teckenfönstret på Logger 2020 efter minnesradering, då förstår jag, jo det betyder att LoggerSoft lyckats kontakta loggern.

"Rensa alla givare" tar bort givarna ur registret, visst kan du prova det men då får du skriva in alla givarinställningar på nytt.

Möjligtvis kan det vara så att när du provade LoggerSoft 1.0.0.9 så skrev den versionen in något i registret som version 1.0.0.7 inte gillar, så du skulle kunna prova radera alla inställningar, starta registereditorn och högerklicka HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\TSa och välj "Delete". Ja och då får du förstås också göra om alla inställningar igen. (Det här är samma sak som "rensa alla givare" + att alla andra inställningar också försvinner.)

Annars finns det inget speciellt knep för att få igång det hela, det skall bara fungera helt enkelt. Hyperterminal är ingen hjälp, du ser inget begripligt.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders Öberg
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-01-24 14:17 »

Jag provade 1.0.0.9  på en helt annan dator, så den orginaldatorn för loggersoft 1.0.0.7 är orörd, seriekabeln är densamma, Det enda jag gjort på orginaldatorn ( med loggersoft 1.0.0.7) är att försökt koppla mig mot givaren med att kryssa i i loggersoft Internet Aktiverat och skrev in portnumret som stod på loggern ( Fältet ID gick EJ att fylla i). Men Internet aktiverat är bortkryssat igen.

Jag provar med att rensa registret ( sparar naturligtvis en backup ifall det inte hjälper ).

"Det skall bara fungera" är kanon och har så varit i flera år, men nu så är det debugging och då behöver jag din hjälp med detaljer ( typ. ett litet program som verifierar att kommunikationen mellan dator och logger är ok eller vad som skall skickas och vad som förväntas komma tillbaka, comportsinställningar så kan jag göra programmet ( CheckLoggerSoftandLogger2020_SerialCommunication.exe ) själv så kan du få det med källkod ifall du har någon nytta av det. ).

Annars går nog loggern iväg på posten på måndag till er för uppgradering  Leende (smiley)

/Anders

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-01-24 14:39 »

Ja prova med registret.

Ledsen, men vi har ingen möjlighet att hjälpa dig med nån ytterligare felsökning av rs-232, LoggerSoft stöder inte ens rs-232 längre. För den delen sitter problemet inte i kommunikationen, du har ju själv konstateterat att kommunikation mot loggern sker men sen lägger LoggerSoft lägger av på grund av något problem på din dator.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders Öberg
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-01-24 14:59 »

OK,

Tack för hjälpen, Loggern kommer med posten.

Det är bara att inse att man börjar bli gammal när man kör RS-232 år 2014  Leende (smiley)
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014-01-24 15:02 »

Ja, så är det nog.

Men även jag misstänker att det hänt nåt i registret.
Loggat

Anders Öberg
Medlem

Antal inlägg: 16


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-01-27 08:43 »

Rensade registret och startade om logger och vips så fungerade det igen.  Leende (smiley)

Det verkar som registret blivit korrupt under TSa-nyckeln någonstans.
Det var vara att låta loggern hitta givarna igen och lägga tillbaka mina gamla "ID-strängar" på rätt givare så är allt som förut.

( Skickar in loggern för uppgradering iaf så att jag slipper ha en extra dator).

/Tack igen för hjälpen och för bra produkter. ( Loggern har gjort 208 000 000+ mätningar med c:a 5 givarfel ).
Anders Öberg
Borlänge
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2014-01-27 11:21 »

Vad bra det ordnade sig! Tack för att du berättade vad problemet var så går det snabbare lösa om det dyker upp hos någon annan.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!