E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 22:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad är skillnaden mellan loggersoft och E-logger?  (läst 6956 gånger)
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2014-01-22 15:41 »

Är det någon skillnad, finns det fördelar med loggersoft som inte finns på E-logger..

Varför jag frågar är för att jag orkar inte sätta mig in i nya tekniska saker om det inte behövs..

Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-01-22 15:50 »

Loggersoft är en väldigt enkel mjukvara som visar det du mäter i grafer och tabeller, data sparas i textfiler på hårddisken, du kan även spara bilder på tabellerna och graferna och exportera bilderna till en webbsida med det medföljande FTP-programmet.

E-logger har en massa funktioner, beräkningar, statistik, rapporter och annat som du kan ha nytta av, du kan läsa allt om konceptet i manualen: http://e-logger.se/wiki/index.php/Manualer

LoggerSoft kräver att du kör en dator hela tiden, det behövs inte om du loggar mot e-logger.
Data sparas säkert på servern i e-logger.
Du kan ha en systembild med utplottade mätvärden och statistik, t.ex. energi förbrukad hittills idag, kostnad i kr, o.s.v. - den bilden kan du komma åt var du än befinner dig i Världen.
Det gäller för övrigt alla data via e-logger.

Men som sagt, det är sååå mycket som skiljer att det skulle ta alldeles för lång tid att förklara det, allt finns i manualen.
Du kan även kika på lite exempel på www.logger2020.se
Och på min publika hemsida:  http://e-logger.se/pub?rmarklund
« Senast ändrad: 2014-01-22 15:54 av Rickard » Loggat

B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-01-22 16:19 »

Tack, jag hittade en bra beskrivning i en av länkarna som förklarade skillnaden..

Om jag nu bestämmer mig för att använda loggersoft som ändå verkar lite kul, vad händer om datorn låser sig eller om jag råkar stänga av den, förloras ALLA uppmätta värden då? eller är det bara den tiden som datorn varit avstängd?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014-01-22 16:22 »

Det är bara den tid datorn varit avstängd som du tappar data.
Om man köper loggern för att optimera en värmepump eller liknande är det ibland inte så viktigt att ha all data, så då kan man ju leva med dessa förluster, annars är webbtjänsten ett bra alternativ om man vill ha en så bra historik som möjligt.
Loggat

B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-01-22 16:34 »

Tack, då ska jag försöka ge mig in i loggersoft också.
Jag andvänder redan E-logger, kanon att vara i Thailand och ändå få se hur det är hemma, tjyvkikar på jobbet också via iphone.


Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-01-22 17:18 »

Du kan köra LoggerSoft och e-logger samtidigt.
Loggat

Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!