E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-26 12:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: HTMIQ blinkar rött  (läst 28843 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« skrivet: 2014-01-19 20:46 »

Hej, har haft en Högtemp modul inkopplad till en SunLogger 2020. Jag hade kopplat in den på plint 1,2 &3 och började läsa lite mer eftersom jag fick en del rödblink på den och Logger 2020. Upptäckte då att den skall kopplas mot plint 4,5 & 6. När jag gör det, får jag grönt blink på HTMIQ men rött blink på Logger 2020. När jag startar om blir det grönt ljuspå båda tills den ska hämta signalen från HTMIQ då logger 2020 går i rödblink. Har kollat HTMIQ plint 1 till 2020 plint 5, 2 till 6 och 3 till 4
Vad är fel nu?

Tacksam för snabb hjälp, en söndagkväll som denna
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-19 21:19 »

Tja, läser man lite mer i manualen så behöver man faktiskt inte detta Forum, till denna typ av frågor.  Glad
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-01-20 12:24 »

Så vad var svaret på din fråga? Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-01-20 13:59 »

Hej, jag raderade minnet i loggern och läste in allt igen, sen var det lite fibbel att få  igång routern men till slut gick det. Jag missade att ni faktiskt hade en rubrik med just att koppla om givare och moduler.
Det blev dock ingen större skillnad på att HTMIQ går i stå och att logger indikerar givarfel. Jag ser också att jag får avbrott i loggningen så det verkar som Sunlogger inte har lika mycket minne eller lagrar annorlunda eller helt enkelt inte loggar något du HTMIQ gått i stå.  Obeslutsam
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-01-20 15:45 »

Det är ingen skillnad i hur solfångarloggern och vanliga loggern lagrar data, bägge lagrar normalt data flera dagar.

När du får avbrott i loggningen, gäller det då verkligen alla kanaler eller bara vissa? Om det är avbrott i alla kanaler samtidigt är det problem med överföringen, om det bara är avbrott i vissa kanaler är det glapp i givare. Har du ingen elmätare ansluten, brukar vara lättast se att elkanalerna inte glapar men att de andra gör det. Vad har du för typ av internetuppkoppling?

När högtempmodulen "går i stå" exakt hur blinkar statusdioden på den då? Har du dubbel- och trippekollat allt kablage och efterdragit skruvar och dubbelvikt de skalade ledarna mellan både logger och modul och mellan modul och givare?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-01-20 18:46 »

hej, det blir på alla kanaler, även elen och HT givaren. Vad jag tycker inte stämmer är när du säger att det är överföringen, menar du överföring på internet, men då borde väl minnet gå in och återställa med lagrad data.
Jag uppfattar det som att när HTMIQ går i stå, så stannar allt, ingen data läses och inget lagras.

Ja, jag har skruvat hårt, ryckt i kablar....

mvh Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-01-20 18:49 »

Jo, kör kablat till en T-link från Rickard sen trådlöst till en mobil 4G router från 3 (Huawei)
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-01-20 19:13 »

Högtempmodulen kan inte påverka de andra kanalerna, är det problem med högtempmodulen så påverkas bara högtempkanaler.

I ditt fall när alla kanaler försvinner samtidigt så är problemet med största sannolikhet relaterat till kommunikation mellan logger och internet. Blir nätet för risigt kan loggern tappa paket trots buffring. Prova köra lång kabel mellan logger och router istället för wlan. Kontrollera signalstyrkan på 4g-routern och om den är svag, flytta routern alternativt skaffa bättre antenn.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-01-20 19:27 »

hej, inte så lätt, Huawei'en har ingen kabelingång, skulle i och för sig kunna flytta den trådlösa accesspunkten närmare Huawei'en, men jag har bra fart på bredbandet, 15 Mbit/s med PC och över 30 med iPad (undrar varför). Om det nu är Huawei'en som tappar data så gör det ingen skillnad.
Nu kanske detta inte är nån big deal.

Intressant det du säger, Logger'n tror att den skickar men allt går förlorat, är det så jag skall uppfatta det (med andra ord, behöver inget lagras, redan skickat)
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-01-20 21:05 »

Jo precis data skickas iväg och loggern tror det är ok trots det inte är det, har konstaterat det problemet vid ett fleratal tillfällen vid risig radiosignal.

15-30 mbit är inte så imponerande för 4G. Kan du inte flytta din Huawei så du får bättre mobiltäckning då?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-01-20 21:54 »

hej, du tror inte jag provat?? får 2 prickar. Trådat 1 Mbit och Telia 0,02Mbit, så rätt nöjd ändå. Funderar dock på en riktantenn, ute på landet får man vara nöjd med det lilla. Men, då kanske vi ändå luskat ut problemet,,  Cool
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014-01-21 07:10 »

Om det bara vore överföringen som strular borde det väl inte larma för givarfel, har du fortfarande de problemen?
Loggat

Lars52
Medlem

Antal inlägg: 194



Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2014-01-21 17:08 »

Om det bara vore överföringen som strular borde det väl inte larma för givarfel, har du fortfarande de problemen?

Det är nog flera olika saker:
1) HTMIQ går i larmläge, efter omkopplingen till plint 4,5,6 har det inte inträffat ännu.
2) Tappar internet kontakten kortare perioder och som Andreas sa så missas data i överföringen utan att loggern upptäcker detta. Det blir då luckor i graferna.
3) Upptäckte precis att uppkopplingen till Internet var helt borta, men när den återkom så laddades alla lagrade kanalers data över, missade bara just minuterna vid återuppkopplingen.

Så enda kvarstående frågan är nu om HTMIQ får stabilare drift. Om den går i stå igen, nåt jag skall titta efter?

mvh Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2014-01-22 14:25 »

Jo som jag skrev i #4, om högtempmodulen "går i stå" titta efter exakt hur statusdioden på den blinkar då och berätta det här.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1753



Visa profil Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014-01-22 15:39 »

Kanske om du bytte par eller ledare i din kabel?
Loggat

Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!