E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-19 06:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Logger 2020 - Kabeldragning för tvåtrådsnät  (läst 21682 gånger)
Labold
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« skrivet: 2010-01-08 11:57 »

Hej,

ska snart beställa en Logger 2020 och ett antal temperatursensorer. Eftersom jag måste räkna ut vilka längder jag ska ha på sensorkablarna så skulle jag vilja veta hur man drar kablarna. Har inte lyckats hitta någon beskrivning över detta. Efter lite luskande inbillar jag mig dock att jag fått koll på det hela. Är dessa påståenden korrekta?:

1.Elmätar"sensorn" ansluts till Logger 2020 med 1 styck 2-ledarkabel.
2.Logger 2020 ansluts till kopplingslådan med 1 styck 4-ledarkabel.
3.Från kopplingslådan dras alla temperatursensorers kablar ut som ett stjärnnät.
4.Logger 2020 ansluts till routern med 1 styck nätverkskabel.
5.Logger 2020s nätdel sätts i vanligt 220V vägguttag.
6.För att kunna beställa temperatursensorer behöver jag bestämma vart kopplingslådan ska sitta och därefter mäta kabeldragningsavståndet från mätpunkt till lådan.
7. Behörig elektriker behövs bara om jag ska logga elmätaren via pulsutgång.
8. Kablarna till flera temperatursensorer kan ligga tillsammans i en sk kabellist utan att störa varandra.

Tacksam för bekräftelse av mina idéer.
Loggat
Åled
Medlem

Antal inlägg: 10


Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-01-08 12:50 »

Jag har dragit allt precis som du beskrivit det.
Enda skillnaden är att jag har slopat den medlevererade kopplingslådan till förmån för en lite mer påkostad kopplingslist med byglar som jag fick av min elektriker.
Detta beror på att jag i dagsläget har 11 givare och det var lite knöligt att försöka få in alla kablar i sockerbitar.
Om du ska ha givare på mer än en plats kan du ju även ha ett stjärnnät på varje plats om du så önskar, förutsatt att jag uppfattat allt rätt och du inte har alltför långa kabellängder.
Lycka till
:-)
Jerry
Loggat

Enplansvilla 108 kvm Halland. IVT Optima 500 -03, Romotop Sorbas Vattenmantlad kamin, Dalatank 750-4
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2010-01-08 13:19 »

Du har uppfattat det väldigt bra Labold. Men vad gäller (3) så kan jag kanske utveckla det Jerry skriver: det behöver det inte nödvändigtvis vara ett stjärnnät, du kan ansluta flera givare i serie om du vill och nätet kan också vara trädformat dvs. ha fler förgreningar. Det går alltså att dra kabel och haka på givare lite hur som helst.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Labold
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2010-01-08 15:34 »

OK. Träd låter bra. Med andra ord så kan jag alltså från den första kopplingslådan dra en fyrledare till en ytterligare kopplingslåda och sen dra stjärnnät från bägge två lådorna? Det skulle bli perfekt för mig.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2010-01-08 17:15 »

Ja, det skall gå bara fint.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010-02-27 19:23 »

Faktum är att det kan vara bättre att dra ett trädformat nät om man har många givare, och speciellt om de har samma längd på kablarna.
Bättre alltså med 2-3 mindre stjärnnät än ett stort stjärnnät med många givare som har samma kabellängd på alla givare.
Loggat

Labold
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2010-03-15 22:28 »

Hej,

Har nu börjat montera givare. Skulle dock montera upp kopplingsdosan och förstår nu inte riktigt hur jag ska använda den. Jag hade trott att den skulle innehålla kopplingslister (det står så på websidan), så att jag kunde koppla in fyrledarens data och jord på varsin list, och därefter ha ett antal skruvar på respektive list för att fästa givarnas kablar. Nu ser jag att det bara är 5 vanliga sockerbitar, isolerade från varandra. Har ni tänkt att jag ska dra in fyrledaren från ett håll i två sockerbitar, och därefter knö in alla givarnas kablar från andra hållet. Känns som det blir trångt när jag ska ha 10 givare på ett ställe? Men jag kanske är helt ute och cyklar. Hur har ni tänkt?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010-03-16 06:16 »

Det är inte lätt att hitta en kopplingsdosa som ser ut för nåt och innehåller det du efterfrågar.
Min tanke med den låda som levereras är att göra som du beskriver, man drar in fyrledaren från ett håll och kopplar in givarna från det andra.
Plintarna är rätt stora och bör räcka till för rätt många givare, även om det naturligvis finns en gräns.
I värsta fall får man nog skarva vidare till ytterligare en kopplingslåda eller en sockerbit (om man kan gömma den).
Loggat

Labold
Medlem

Antal inlägg: 8


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2010-03-16 08:21 »

OK, då vet jag i alla fall att det är så det är tänkt. Tack för svaret, här ska knöas!!!
Loggat
Andreas M
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2011-12-28 19:14 »

Hej,

Lånar den här tråden lite eftersom jag har liknande frågeställningar.  Har precis skaffat mig en logger 2020 och tänkte börja dra kabel. Har försökt läsa mig till hur jag ska göra, men jag är fortfarande lite förvirrad.

Först:
2.Logger 2020 ansluts till kopplingslådan med 1 styck 4-ledarkabel.

Varför ska man dra en 4-ledare? Räcker det inte med GND och Data för ett tvåtrådsnät? Vilka signaler ska gå i 4-ledaren?

Hur ska man rent allmänt tänka när det gäller två eller tretrådsnät? När ska man använda vad?

I mitt nät så kommer jag att logga två elmätare, sen har jag en utetempgivare och en innetempgivare. Har sedan tänkt bygga ut med diverse givare på pannan, bl.a. vill jag logga rökgastemp m.m. Senare vill jag även ha givare för fukt och temp i krypgrund och kallvind.

Funkar det att använda vanlig 4-ledad telefontrådskabel för att dra nätet? Har en hel rulle sådan liggandes.

Mvh
Andreas
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-12-28 22:21 »

Hej.

Två-ledarnät bör man aldrig dra till givarna om man framöver skulle vilja ansluta en modul någonstans i nätverket. (Som i ditt fall då du kommer att behöva en högtempmodul för att kunna mäta rökgastemp)
Två-ledare skall dock användas till elmätarsensorerna, och dessa kan inte kopplas in båda två i en och samma fyrledare eller annan mångledare utan måste dras i separata tvåledare eftersom dessa ingångar annars lätt kan störas av tätt intilliggande ledare i en mångledarekabel.

Texten du kopierat in vet jag inte varifrån den kommer, men den bör uppdateras, man behöver normalt bara dra en treledare om man inte av någon anledning vill dra med både 5V och 12V, t.ex. till någon annan förbrukare som man kan tänkas ha i nätverket. (extremt ovanligt)

Jag rekommenderar därför treledare för givare och moduler, men vanlig telefonkabel går i normalfallet också bra.
Du kan använda telefonkabel även till elmätargivarna, dock kan du bara använda två av ledarna i varje kabel, för att de inte skall störas av annan datatrafik.
Loggat

wrang
Medlem

Antal inlägg: 7


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2012-06-01 12:09 »

Lånar tråden lite. Om man har 2tråds innegivare liggandes kan man använda dessa eller är det bättre att köra enbart 3tråds givare eller kan man köra olika
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4040


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2012-06-01 16:37 »

Det går bra att använda olika. Har du givare liggandes finns ingen anledning att inte använda dem.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!