E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 15:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: SunLogger och Laddomat  (läst 13324 gånger)
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« skrivet: 2014-01-01 14:53 »

Hej,

Jag loggar en pelletspanna med en SunLogger och ett antal givare, till detta en HTMIQ och en PT1000 för skorstens temperaturen. Nu planerar jag att sätta in en acctank med en Laddomat. Laddomaten skall ju inte gå hela tiden utan bör starta på tex skorstentemperatur (PT1000), är det någon som kopplat en sån lösning där tex Skydd S startar Laddomat pumpen och Skydd TN stoppar den. Skulle kunna fungera bra med start 95C och stopp 90C tex. Om styrningen i övrigt klara detta är min fråga.

Gott Nytt År  Leende (smiley)

Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-02 10:35 »

Du använder alltså inte solfångarloggern för att styra nån solfångarpump utan du tänker dig att enbart använda styrningen i solfångarloggern för att styra en laddomatpump?

God fortsättning!
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-01-02 13:19 »

Hej, ingen solfångare utan bara laddomaten. Mvh
Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-01-02 13:36 »

Har aldrig funderat på att använda skydden för styrning på det viset.

Ett problem är att om ett skydd är aktivt så larmar loggern. Så här står det i manualen "Om något skydd är aktivt blinkar dioden på Logger 2020 rött och displayen går över till konstant solfångarvisning. Vilka skydd som är aktiva indikeras i den första teckenpositionen på den nedre raden...". Men det kanske går att leva med?

Ett annat problem är att om skyddsfunktioner används för styrning så finns det inget skydd för skyddet om du förstår hur jag menar, vad händer om det blir kabelbrott/givarfel?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-01-02 18:33 »

Hej, det jag föreslår är ju lite Hack of the day, så jag ser nu en del problem som du beskriver.

Jag ser 4 alternativa möjligheter/frågor:

1) som mitt första förslag med de nackdelar som du beskrev.
2) skulle en A/DMIQ funka? kan den också ta in en PT1000 och behandla signalen?
3) separat "termostat" som läser samma PT1000 givare som är kopplad till HTMIQ?
4) en ytterligare PT 1000 och en separat temp relä som startar min Laddomat!

Vad skull ni se som bästa lösningen?

MVH Lars

PS Är detta ett utkast till en Pelletslogger 2020
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-01-03 09:05 »

1) som mitt första förslag med de nackdelar som du beskrev.

Beror som sagt på vad som händer om det blir kabelbrott/givarfel, vad får det för konsekvenser om laddomaten felaktigt går/inte går?

2) skulle en A/DMIQ funka? kan den också ta in en PT1000 och behandla signalen?

Nej io-modulen är inte anpassad för pt1000 och kan inte heller behandla signalen.

3) separat "termostat" som läser samma PT1000 givare som är kopplad till HTMIQ?

Det går inte att läsa av samma givare från två olika enheter.

4) en ytterligare PT 1000 och en separat temp relä som startar min Laddomat!

Ja det skulle fungera. Med glimten i ögat (blinkande)

PS Är detta ett utkast till en Pelletslogger 2020

Problemet är inte att hitta på saker som skulle gå att göra, problemet är att hitta tillräckligt många intresserade kunder för respektive sak. Om du ordnar en lista på 100 personer som vill köpa en PelletsLogger 2020 PRO XL med styrfunktion så visst kan vi ordna det. Leende (smiley)
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-01-03 18:39 »

Hej, för att slippa betala mej provision om jag raggar upp 100 kunder  Leende (smiley) så kanske du borde ställa frågan rakt ut i forumet. Fick många frågor från min installatör av Pellets anl om Loggern. Ser också att, nu när jag är brukare att varenda kotte med brädgård och till och med JULA säljer pellets, kan nog vara en bra marknad. Vad jag sett saknas det ett Pellets forum, kanske en bra början.


Tack för dina råd och synpunkter!

MVH Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-01-07 09:50 »

Ingen orsak!  Leende (smiley)

Att fråga i det här forumet ger tyvärr ingen vidare fingervisning eftersom folk mest är här när de har något problem. Skall man fråga något så är en enkät en bra metod, men vi skickade ut en sådan för ett drygt år sedan och någon ny är inte aktuell inom överkådlig framtid, det finns mycket kvar att ta tag i som kom fram i den enkäten och det är heller inte bra att ha enkäter för ofta.

I vilket fall, poängen är att om vi får in fler användare med samma behov som du så kan ni få bättre gehör för just era önskemål.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Anders.E
Medlem

Antal inlägg: 110



Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-01-07 16:42 »

hej
Köp en sådan här http://www.abelko.se/default.aspx?p=402
så kan du lösa alla dina problem
jag kör en sådan paralellt med min sun logger för styrning och loggen för just loggning Glad Glad
Loggat

Certifierad reglertekniker & Loggergalning
Lars52
Medlem

Antal inlägg: 188


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-01-07 20:57 »

hej, du tycks ju vara i branschen så kapital investeringarna är kanske på återförsäljarnivå.

Jag gör det nog enklare, ett tillslagsfördröjt relä som aktiveras pelletsskruven startar, rätt lätt att sätta den tid som skall gälla innan Laddomaten börjar pumpa. Förreglat med samma signal med ett frånslagsfördröjt relä, dock med längre tid än mellan imatningsfaserna. Borde kunna få: antag Laddomat start 10-12 min efter brännaren aktiverats och en eftergång på kanske 5-10 min. Gissningar med tider, men lite så borde funka.

Lars
Loggat

Värmer huset med pellets. Loggar för att ha koll och för att optimera energiförbrukning.
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!