E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-03-28 20:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min huvudelmätare stämmer inte med loggerns..  (läst 27195 gånger)
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #15 skrivet: 2014-01-21 15:55 »

Stoppade in ett elelement, tänkte att den kanske skärmar av, men det blev en spik på 27kw i alla fall..

Vet någon hur man skärmar av den störande klumpen?
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2014-01-22 08:50 »

Det kan funka med någon sort metall som du sätter mellan klumpen och databussen.
Att slå in klumpen i folie vore bäst, men det riskerar nog att den blir för varm.
Att byta ut kabeln till givarna till en skärmad kabel skulle troligen också fungera.
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #17 skrivet: 2014-01-22 14:43 »

Var sitter loggern i förhållande till elskåpet?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #18 skrivet: 2014-01-22 15:29 »

Loggern sitter ca 5-6 meter ifrån huvudmätaren men ca 60-70cm från den inre centralen som inte är liten, det sitter saker där som jag inte ens vet vad det är, men i sommar ska hela rasket bort och så ska vi in med separata elmätare till varje LLVP och även till VV, allt är redan inhandlat från pite...

Då ska jag också bygga ut loggern med mera givare som redan det finns Rullande ögon (ironi)


Tillbaka till problemet, eller kanske ska vi säga det förra problemet Glad
Jag snurrade in kabeln med aluminiumfolie mellan klumpen och huvudelmätaren som jag tror är en sändare för telge energi ska kunna läsa av huvudelmätaren på distans.. 
Satte 3lager folie på insidan av luckan bakom klumpen, satte även 4 lager folie över självaste sensorn som är för loggern, OCH nu verkar det fungera..  "Jag lät även elelementet vara kvar så någon från elverket får spader om dom tittar in där"
Testade 2 olika gånger med att slå på 2 hårfönar och köksspisen på maxström utan att få spikar..

Men jag är inte riktigt hundra på om det är över innan morgondagen, jag återkommer med en rapport..

Tack för hjälpen..
Loggat
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #19 skrivet: 2014-01-23 08:55 »

Nu har jag testat det jag var inne på tidigare, sätta på massor med el och samtidigt ha elskåpsluckan öppen, det blev inga spikar.. Stängde luckan och gjorde om testet och genast en spik på ca 32kw, det kan inte bara var en slump..

Nähädu, det blev några spikar i alla fall trots all inlindning av aluminium och plåtelement..

Ska kontrollera om det bara var en slump med att den inte gav spikar då jag körde med öppen elskåpslucka, kommer att ha öppen lucka i ett dygn, hänger över plast som skydd för huvudmätaren och säkringarna..

Efter det har jag två andra tester som jag vill göra:
1, lägga en helt ny sensorkabeln på golvet hela vägen in i garaget och ut genom garageporten och sen upp i till huvudmätarens-sensor..

2, Byta nätadaptern..

Vad är det för fabrikat och typbeteckning på huvudelmätaren du läser av? Tänker om det är nån mer udda mätare som har nåt hyss för sig.

Jag ska titta på det idag..


Återkommer Med glimten i ögat (blinkande)
Loggat
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #20 skrivet: 2014-01-24 14:59 »

Det kom spikar även om luckan var öppen då varmvattenberedaren drar igång.. Ledsen

Ska till Kjell&co idag och köpa en ny nätadapter idag, köper även 10-15 meter avskärmad kabel om dom har..

Vände även sensorn så kabeln går kortaste vägen ut ur skåpet, innan svängde den runt huvudmätaren..
Nu börjar det bli riktigt intressant att veta vad det är som stör..

Har även kommit på vad som är det tråkigaste med spikar på ända upp mot 63-72kw, det är att graferna blir så otydliga av den ordinarie elförbrukningen..

Huvudelmätaren heter Kamstrup, det är i alla fall vad som står under loggan..
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2014-01-24 15:01 »

Och det finns bara en diod som blinkar på den, tänkte bara så att det inte kan bero på att någon fler diod får fnatt och börjar blinka (och snappas upp av sensorn) vid effekttoppar?
Loggat

B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #22 skrivet: 2014-01-25 10:42 »

Ska titta på det idag Rickard. En annan sak, kan det vara så att det helt enkelt är fel på huvudelmätaren?

Igår handlade jag en ny nätadapter hos Kjell&co, jag frågade är det säkert att det är samma.. Jaaa, det som skiljer är att den jag hade var på 500ml ampere och den jag köpte var på 600ml ampere men det är 12volt och inga problem.. Kyss mig där bak som Hanna från Arlöv hade sagt, Loggern var stendöd vid bytet..
Jag testade alla möjliga olika adaptrar som medföljde för att se om det var därför, men den var stendöd i alla fall.. "jag monterade adaptrarna rätt för han visade att pil mot pil ska det vara annars fungerar den inte".. Satte tillbaka originalet och den lös upp så fint igen.. Leende (smiley)

Avskärmad kabel hade dom inte heller, inte heller Clas Ohlson.. "Jag frågade om hjälp"

Idag ska jag göra två saker:
1, Byta sensorkabeln, liggandes på golvet får det bli nu under tiden jag letar fram problemet..
2, Flytta loggerenheten 3-4 meter och låta den ligga löst mitt i rummet..

Ska bli spännande att hitta felet, om det nu går..
Återkommer med mer information...
Loggat
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #23 skrivet: 2014-01-26 10:15 »

Igår la jag en ny sensortråd och klippte ner den andra, medans den nya tråden låg på golvet som jag först kopplade in i loggern för att dra ut den mot utomhusskåpet där huvudmätaren finns, medans jag kopplade in den nya tråden i sensorn och var i princip klar, då blinkade den ett par ggr trots att den var minst 50cm ifrån huvudmätaren.. Va?

Jag satte även sensorn lodrätt istället för vågrätt..
Jag gjorde inte den andra ändringen då jag trodde att problemet kanske vara löst..

Men spikarna kvarstår!!!!

Idag monterar jag ner loggern och testar om den sitter för nära inomhuscentralen, ska också titta på huvudmätaren om det är flera saker som blinkar, med en kamera..

Återkommer...
 
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #24 skrivet: 2014-01-26 18:46 »

En annan sak, kan det vara så att det helt enkelt är fel på huvudelmätaren?

Det är mycket osannolikt, men fullständigt uteslutet är det väl inte att det skulle kunna vara mätaren som skickar ut "skräp" ibland. Vad är det för fabrikat och modellbeteckning på din elmätare?

Igår la jag en ny sensortråd och klippte ner den andra, medans den nya tråden låg på golvet som jag först kopplade in i loggern för att dra ut den mot utomhusskåpet där huvudmätaren finns, medans jag kopplade in den nya tråden i sensorn och var i princip klar, då blinkade den ett par ggr trots att den var minst 50cm ifrån huvudmätaren.. Va?

Vad var det som blinkade menar du? Sensorn reagerar på ljus så det är inte konstigt om den reagerar utan att vara monterad på mätaren.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #25 skrivet: 2014-01-27 15:16 »

När jag kopplade in sensorn var det mulet då blinkningarna kom, kanske var någonting som skickades från loggern för att söka efter den Läpparna förseglade
Elmätaren heter Kamstrup, jag har tittat genom kameran för att se om det kommer blinkningar från något annat hål men det gör det inte..

Nu har jag i alla fall gjort en rad åtgärder och det var inte:
När jag kopplade bort alla andra givare.
När jag drog en helt ny sensorkabel, liggandes på golvet och bara hade en enhet inkopplad.
När jag flyttade loggern 3meter från centralen.
När jag linda aluminiumfolie runt allt som gick.
När jag satte in ett stålelement som skydd.
Som fick bort spikarna, spikarna kommer absolut mest då varmvattenberedare drar igång Va?

Det enda jag har kvar att testa är att inhandla en nätadapter igen, sen är det idétorka Ledsen
Loggat
Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2014-01-27 15:52 »

Plus från nätadaptern skall ligga på mittstiftet i kontakten.
Har du en mulitmeter kan du väl kolla så det verkligen är det på den nätadapter du redan köpt.

Om du ansluter sensorn med spänning på till loggern kommer en puls att registreras varje gång kabeln tar i plinten och glappar till, eller om du det faller in ljus med varierande ljusstyrka, pulsingången har inga absoluta spänningsnivåer som triggar en puls utan den registrerar i princip förändringar upp/ned i spänningsnivå.
Man skall helst ha loggern spänningslös oavsett vilken typ av sensor man kopplar in för att undvika kortslutningar.

Jag loggar själv två stycken Kamstrup 382 elmätare, en på dioden och en på pulsutgången, och har aldrig noterat dessa problem.

Om dina spikar beror på en yttre störning så skulle en minskad känslighet på pulsingången kunna hjälpa, läs/se på bilderna i detta ämne hur det kan göras: http://e-logger.se/forum/index.php?topic=70.0
« Senast ändrad: 2014-01-27 15:57 av Rickard » Loggat

Rickard
Global Moderator
*****
Antal inlägg: 1752



Visa profil Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2014-01-27 16:00 »

Förresten.
Har du fortfarande din "elvis" kopplad ovanpå?
Kan ske är det den som stör, har du provat köra utan den?
Loggat

Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4044


Visa profil
« Svara #28 skrivet: 2014-01-27 16:09 »

Jag fick aldrig svar på frågan vad som blinkar. Trodde det här handlade om den enkla typen av elmätarsensor ansluten till elmätaringångarna på Logger 2020 (plintnummer 8,9 10), men de blinkar inte så vitt jag vet och är heller inget som loggern "söker efter". Så vad vi pratar om är alltså en pulsmodul p3iq ansluten till givarbussen?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #29 skrivet: 2014-01-27 20:45 »

Det är en p3iq som blinkade..

Elvis är urplockad sen nån månad eller 2, det var den jag trodde skulle vara boven men nu sätter jag inte dit den igen, har ju e-logger och iphone.. Leende (smiley)
Jag brukar inte bryta strömmen för starkström men kommer absolut göra det med loggern, tack för varningen!

Har ingen multimeter, men jag köper en i morgon..
Kanske får sätta på ett motstånd..

Skönt att det fanns fler idéer 




Loggat
Sidor: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!