E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-19 17:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min huvudelmätare stämmer inte med loggerns..  (läst 28055 gånger)
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« skrivet: 2014-01-01 13:02 »

Trodde felet skulle vara enkelt att fixa genom att bara ställa in något, men rör ingenting innan jag fått lite råd här Med glimten i ögat (blinkande)

Dec 6.55% för mycket på loggern
Nov 7.72% för mycket på loggern
Okt 5.67% för mycket på loggern
Sep 2.62% för mycket på loggern
Jämfört med huvudelmätaren

Jag trodde felet skulle öka procentuellt men det gör det inte, för min elförbrukning i dec är högre än nov..

Jag har bara 3 saker inkopplade, huvudelmätaren, inomhustemp och utomhustemp..
Men jag har en extern elmätare "Elvis"vars sensor är klistrad ovanpå loggersensorn ute i elskåpet, kan det vara den som ställer till det?
Eller ska jag ringa elbolaget och säga att deras elmätare visar för lite Glad

Vart ska jag börja?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-02 10:17 »

I tråden Vad är normalt att det skiljer sig i elförbrukning mellan Logger och elbolaget? har jag skrivit några orsaker till att det kan misstämma.

Om loggern visar för mycket så har du mest sannolikt störningar på kabeln mellan elmätarsensor och logger.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-01-02 13:32 »

Den länken har jag redan läst..
Har svårt att förstå vad som kan vara störningen bara, det enda som verkar vara en logisk störning är när kabeln går in i huvudelmätarskåpet, men hur skulle det annars vara..

Kabeln ligger själv i eget rör mitt på taket utan närhet till andra starkströmskablar, förutom ledningarna som är ingjutna i valvet till strömbrytaren som korsas av min svagströmskabel, ca 15cm betong, men är det så känsligt borde alla ha problem..
Risigt elnät kan vi garanterat utesluta, men att någonting stör verkar troligt..

Jag börjar i alla fall med att koppla bort Elvis elmätaren, jag gör långsamma förändringar för att se om jag hittar felet.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-01-02 13:38 »

Som det står i den andra tråden "Förekommer någon typ av störningar är det dock lätt att se eftersom det blir kraftiga spikar i kurvan då man skapar en graf över momentanförbrukningen." Så den första frågan är väl om du kan se några spikar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-01-02 13:49 »

Nu är jag inte speciellt teknikintresserad, men som jag ser det så finns det spikar som drar iväg upp till himmeln..
Dom verkar komma i samband med att förbrukningen ökar..

Jag har lovat mig själv att jag ska sätta mig in i loggern 2014, det var så häftigt att följa hur huset mådde 10000 meter uppe i luften då vi flög hem från Thailand.

Jag ska göra små förändringar tills jag hittar felet.. Leende (smiley)
Loggat
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-01-02 14:11 »

Inuti Huvudelmätarskåpet..
Jag läste någonstans om att en ev mobiltelefon kunde störa, jag plockade bort Elvis och dess trådlösa sändare som satt i skåpet. Jag skärmade av loggersensorkabeln med vanligt ungs folie samtidigt som jag flyttade den kabeln så långt ifrån alla starkströmskablar som möjligt..

Gjorde flera saker än jag tänkt från början Generad
« Senast ändrad: 2014-01-02 14:14 av B.krantzen » Loggat
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-01-02 15:24 »

Men spiken kom nu i alla fall, den rusar upp till 19-20kw i ca 1 minut..
Tror att det sker i samband med varmvattenberedaren sätter igång elpatronen..

Får fundera på nästa steg..
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-01-02 15:52 »

Finns ingen mer trolig förklaring med kablar/störkällor som ligger nära kabel från elmätare till logger så är det väl kanske inte helt uteslutet att tillslaget av en elpatron skulle kunna lasta ner elnätet så att det blir en spänningsdip som loggern felaktigt registrerar som puls. Det skulle väl i så fall vara mer sannolikt om loggern strömförsörjs från samma fas som patronen.

Temperaturgivarna du anslutit förresten, passerar de något annat kablage? Utifall det mot förmodan är något som kommer den vägen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-01-02 16:37 »

Jag ska ta och släppa ner sensorkabeln från taket, byta vägguttag till loggern och släppa kabeln som går till utomhusgivaren innan det passerat 7 timmar från den förra spiken.. Inomhusgivaren sitter bara 15cm från loggern fast på andra sida väggen.. 
Jag har ett mönster, en spik ca var 7:e timme..

Tack för tipsen......

Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-01-03 08:53 »

Har man hittat ett mönster brukar man vara något på spåren. Stämmer det med patronen, eller ser du något samband med någon annan händelse i elkurvan?

Skulle i och för sig kunna vara vid de tillfällen din elmätare kommunicerar med ditt elbolag, hur tätt det då görs.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-01-03 11:13 »

Det är vid varmvattentillverkningen, jag trodde att problemet var löst då jag slet ner kabeln till sensorgivarkabeln från taket, men sen kom en spik i alla fall.. Ska testa att sätta igång en byggfläkt och en hårfön samtidigt och se om det kommer en spik även då.. Annars får jag flytta loggern och dra en ny kabel hängandes i luften direkt till sensorn som en test..

Jag har testat att ställa om pulstalen till 100 för att sen återgå till 1000, något jag läste i en annan tråd men utan resultat..
Jag undrar om ev min logger sitter för nära elcentralen inne ca 70cm och på andra sidan väggen..

Det här är inte ett världsligt problem för mig, snarare av nyfikenhet om vad det är som stör Leende (smiley)
« Senast ändrad: 2014-01-03 11:20 av B.krantzen » Loggat
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-01-03 11:45 »

Nu får den här tråden handla om jakten på spikarna.. Leende (smiley)
Nu startade jag 2 hårfönar alá 2000W och då kom spiken så det är inte bara med elpatronen till varmvattenberedaren..

Ska se om jag har tid i helgen att släppa på loggern, dra en helt ny sensorkabel samtidigt som allt annat är urkopplat, bara ha sensorkabeln från elmätaren inkopplad.. Men innan jag gör det ska jag testa att ha luckan till elskåpet på vid gavel och testa med hårfönarna för det sitter en klump där, kanske är den som stör.. Foto kommer..


Loggat
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2014-01-20 19:36 »

Har suttit å funderat vid loggern vad som kan vara fel..
Kan det vara så att min logger är placerad för nära elcentralen, kan det vara en möjlig orsak till spikarna?
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4052


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2014-01-20 21:05 »

Den skall vara väldigt nära monterad elcentralen i så fall, svårt tänka mig att längre avstånd än 2 dm skall kunna ge störningar.

En rimlig förklaring till att du får störningar när du slår till hårfönar skulle kunna vara att det går bakvägen via strömförsörjningen till loggern. Om du har nån passande nätadapter liggande skulle du kanske kunna prova med den istället för den som följde med loggern.

Vad är det för fabrikat och typbeteckning på huvudelmätaren du läser av? Tänker om det är nån mer udda mätare som har nåt hyss för sig.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
B.krantzen
Medlem

Antal inlägg: 35


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2014-01-21 15:22 »

Tack Andreas..

Nu har jag testat det jag var inne på tidigare, sätta på massor med el och samtidigt ha elskåpsluckan öppen, det blev inga spikar.. Stängde luckan och gjorde om testet och genast en spik på ca 32kw, det kan inte bara var en slump..

Läste på nätet och där fick jag veta att både aluminium och koppar är dåliga på att hindra magnetisk skärmning, givetvis har jag en kopparlucka, plåt skärmar.. Om sen pulser eller magnetism är samma sak, har jag inte den blekaste om..

Testar att sätta in en bild på klumpen..

Nu tror jag i alla fall att jag är på rätt spår..
Loggat
Sidor: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!