E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-16 22:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
Författare Ämne: Slå samman data från flera Logger2020  (läst 15210 gånger)
Per-Anders
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« skrivet: 2013-12-30 21:03 »

Hej Andreas och Richard,

sökte lite på forumet och såg att detta diskuterats förut men ännu (?) inte möjligt.

Efter mycket funderande så beslutade jag mig till sist att skaffa ytterligare en Logger2020,
för att förenkla kabeldragningen, roade mig nu i Julhelgen att koppla in nr. 2.

En ena loggar bl.a. BV-pumpen,dess el-förbrukning och inne-temp. etc.
En andra loggar ute-temp och total elförbrukning samt vattenförbrukning (om jag får snurrskiveloggningen att fungera).

Båda finns på ett konto och jag skulle vilja kunna slå ihop deras mätvärden "sömlöst"
så att de kan hanteras som om de kom från en enda logger.
Framför allt gäller detta för rapporten med elförbrukningar och yttertemperatur.

Förstår att det har med produktens "packetering" att göra, men skulle även vilja använda summan av tillåtna mängden
kanaler och beräknade kanaler, nu har jag brist på ena loggern och överflöd på andra.

Möjligt eller på gång?

Jag har sett att man kan skapa kanalgrupp från flera loggrar men lyckats inte nå hela vägen fram till gemensam rapport...
Loggat

Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2014-01-02 10:55 »

Ja det är en bra tanke att ha full flexiblitet mellan flera loggrars data, men tyvärr ganska arbetskrävande och inget som är på gång eller ens inplanerat i dagsläget. Det är knepigt med den här typen av önskemål som helt uppenbart kan vara mycket värdefulla för några enstaka användare, för hur värdefulla önskemålen än är så går det inte att på rationella grunder motivera utvecklingstid på smala önskemål framför breda som många har nytta av.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2014-05-03 20:27 »

Hej!

Vi har nyligen shoppat en till logger för att hantera antalet kanaler och elmätare vi har på vårt lantställe.

Dock så verkar jag ha läst på lite dåligt, för det verkar inte som om det går att använda mätvärden från flera loggrar i samma systembild/grafer etc? Det enda jag hittar är Kanalgrupper flera loggrar, men det är ju bara en bråkdel av funktionaliteten... Eller är jag bara dålig på att lista ut hur man ska göra?

Rent spontant så hade jag förväntat mig att flera loggrar på samma konto skulle vara lite mer integrerat, att sedan man definerat upp givare skulle man kunna skapa kanaler utan att bry sig om den fysiska layouten med loggers och hur saker var kopplade.

Rent specifikt så skulle vi vilja:
- Visa mätvärden från båda loggrarna i samma systembild.
- Visa beräknad kanal med elmätare från två loggrar (Total-hus2-hus3 == hus1)

Är detta möjligt? Kommer det att bli möjligt? Det _borde_ inte vara så mycket jobb för att kunna visa i systembilden iallafall...
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2014-05-06 11:51 »

Det är tyvärr inte möjligt i dagsläget. Det är knappt någon som har frågat efter det. Det kan vara en eller kanske två innan dig som frågat om data från flera loggrar i samma systembild. Och beräknad kanal från olika loggrar undrar jag om du inte är först med. De allra flesta som har flera loggrar har dem på helt geografiskt skilda platser, då upplever man förmodligen inget behov av att koppla ihop data från dem eftersom det inte finns nåt logiskt samband mellan mätvärdena. Men visst är det klart nyttiga funktioner för den som har har det behovet. Kruxet är att tiden sällan räcker till för att implementera sådant som inte många har behov av, prioriteringen blir det många behöver. Det är svårt sia om framtiden, närmaste tiden är dock helt fulltecknad.

Vad som gör denna fråga mer komplicerad är att det finns en till möjlig väg att gå. Istället för att länka loggrar i webbtjänsten skulle man kunna tänka sig att loggrarna länkades ihop lokalt och att bara en logger skickade data till webbtjänsten. Det skulle förenkla handhavandet i webbtjänsten rejält eftersom allt då verkligen skulle bli integrerat och se ut som det kom från en enda logger. Nackdelen är förstås att det inte är lika skalbart. Men förmodligen skulle det täcka in de allra flesta fall.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2014-05-07 14:06 »

Vilket som skulle ju lösa problemet för oss, så välj den variant som är enklast att implementera.

Rent spontant så tror jag dock att följande variant borde kunna vara hyffsat rättfram:
- Plocka bort den hårda kopplingen till logger, låt istället givare/kanaler vara kopplade till kontot. Det krävs lite tabellroddande och att alla givare har loggerid:t med men borde vara hyffsat enkelt att automatkonvertera med lite scriptande sen man väl har designen klar för sig.
- Låt varje logger berättiga skapandet av en systembild, dvs. om du har 2 loggrar får du skapa upp till 2 systembilder.

Ett problem här är iofs att kanaler måste ha unika namn inom kontot, vet inte hur stort det problemet är.

Att länka loggrar "lokalt" så att bara en rapporterar flyttar väl mest bara utvecklingsbehovet. Det känns som att det är enklare att rodda runt och utveckla på serversidan än att rodda i mjukvaran i loggern, men det vet ni ju mycket bättre än mig hur ni implementerat det.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2014-05-08 14:39 »

Jag är inte så säker på att det är enklare att lösa det här på serversidan än på loggersidan. Det är något som i så fall behöver utredas ordentligt.

Men förutsatt att det inte är alltför stor skillnad så väger förstås resultatet tyngst. Så det du och andra användare kan tillföra är tankar om vilka för- och nackdelar ni tror att de olika alternativen kan tänkas ha från ert perspektiv. Det bästa är förstås om ni försöker se saker från andra användares perpektiv också!

Loggersidan: Enklare att konfiguration, skulle bara kräva en enda uppkoppling mot webbtjänsten. Men nackdel att länkade loggrar skulle dela på begräsningen 50 givare.

Serversidan: Ingen begränsning i antal givare. Men ditt förslag med alla givare/kanaler/beräknade kanaler/kanalgrupper/grafer/larm från alla loggrar i en enda lång gemensam lista är inte bra för de användare (de flesta!) som har loggrar på olika platser och vill hålla isär dem och jobba med en i taget. Det blir också opraktiskt så fort det börjar bli många loggrar och många givare, långa svåröverskådliga listor (som dessutom innebär uppdelning och bläddring på flera sidor), svårt hitta det man vill.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per-Anders
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #6 skrivet: 2014-05-12 22:46 »

Då är vi i alla fall två  Leende (smiley)

Vad som är enklast och/eller bäst överlåter jag till andra.
Men jag skulle inte vilja förlora antalet givare men gärna kunna hantera flera loggers som en.

Jag är nöjd idag, men man kan ju alltid önska.
Loggat

Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #7 skrivet: 2014-05-14 12:16 »

Per-Anders, mer specifikt vad är det du skulle vilja göra om det gick att hantera flera loggrar som en, Nikke nämnde värden från olika loggrar i systembild och beräknade kanaler, tänker du på samma saker eller har du ytterligare funderingar?
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Per-Anders
Medlem

Antal inlägg: 25


Visa profil
« Svara #8 skrivet: 2014-05-15 20:02 »

Jag hade önskningar om detta i denna tråd för ett tag sedan.

http://e-logger.se/forum/index.php?topic=1224.0

Framför allt skulla jag vilja att flera loggers kunde, om man så önskade, hanteras som en enda.
Då skulle man kunna göra systembilder, beräknade kanaler, energiförbrukningsstaplar etc. som om det var en enda.

Det borde kanske vara "valbart" då andra kanske har det motsatta önskemålet på separerad data.
Loggat

Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #9 skrivet: 2014-05-16 10:55 »

Tack för synpunkterna, sammanfogat de bägge trådarna nu!

Ja valbart mellan sammankopplade/icke sammankopplade är en variant. Det bästa vore om man på något sätt helt fritt kunde välja vilka vilka som ska kopplas och inte. Kom gärna med förslag på hur det i så fall skulle kunna ske i praktiken.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #10 skrivet: 2014-05-19 19:41 »

Tack för synpunkterna, sammanfogat de bägge trådarna nu!

Ja valbart mellan sammankopplade/icke sammankopplade är en variant. Det bästa vore om man på något sätt helt fritt kunde välja vilka vilka som ska kopplas och inte. Kom gärna med förslag på hur det i så fall skulle kunna ske i praktiken.

Öhm, det beror ju lite på vad du menar med frågan :-)

Svaret kan ju vara allt ifrån bocka för kryssrutan för hantera-flera-loggers-som-ett-system till mer detaljerat hur man ska implementera det...

Rent spontant så känns det inte som att det är så mycket man behöver för att en sammankopplad variant ska funka med nuvarande elogger-webgränssnitt. En till kolumn där man definerar givare som visar vilken logger givaren finns på, och sen om det blir nått special med larmen (de ligger väl i loggern och triggas därifrån?). Resten borde bara fungera om det ligger i samma hink så att säga.

Ska man fixa nått så att loggrarna är hopkopplade lokalt så att bara en rapporterar tlll elogger måste man fixa den konfigurationen på något sätt, inte helt trivialt att få det enkelt för den som inte har pejl på nätverk/IP. Givet DHCP och att loggrarna får olika IP:s hela tiden måste man nog ha nån slags hitta-min-kompis-funktion.
Loggat
nikke
Medlem

Antal inlägg: 37


Visa profil
« Svara #11 skrivet: 2014-07-02 08:48 »

Några framsteg med att åtminstone kunna visa värden från flera loggrar i systembilden?

En variant skulle ju kunna vara att kludge:a lite så att man för det man vill visa i systembilden från en annan logger skapar en kanalgrupp för flera loggrar med bara en kanal i och sedan använder man den i systembildsdefinitionen.

Idealt skulle jag ju vilja ha något som vi diskuterat tidigare i tråden, men för att få iallafall något på en samlad systembild skulle ovanstående funka om det innebär mindre arbete för er att implementera.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #12 skrivet: 2014-07-03 09:29 »

Nej tyvärr. Det är fullt upp med utveckling av annat och dessutom snart semester. Kanske kan det ske något på den här fronten i september, men det går inte att lova något då det är helt avhängigt hur det går med andra saker.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Tommy
Medlem

Antal inlägg: 12


Visa profil
« Svara #13 skrivet: 2022-11-14 14:21 »

Hej

Hittar inget nytt i denna fråga...

Jag har precis skaffat mig ytterligare en logger, har en 2020 samt en 3030.
3030 sitter vid pannrummet ute i ladugården och mäter elmätaren där bl.a.

2020 sitter inne, nere i källaren och läser av elförbrukningen från VP.

Har tidigare haft kabel draget från hus till ladugård via kulvert men fick mycket störningar på elavläsningen från VP (ca 40-50m emellan)
då kabeln gick förbi många strömsatta ledningar på vägen.

Finns det en lösning för att få dessa i samma rapport eller är det bara gemensamma kanalgrupper som funkar med flera loggers?


Mvh
Tommy
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #14 skrivet: 2022-11-14 14:43 »

Hej!

Finns tyvärr ingen lösning vad gäller Logger 2020. Själva loggern går det inte att knöka in fler större funktioner i (som Modbus TCP nedan). Och att åstadkomma detta på serversidan kräver stora arbetsinsatser, kanske inte omöjligt att det kan komma något i samband med större omstrukturering av rapportfunktionen, dock är det i så fall långt borta.

Däremot kan Logger 3030 och Logger 1010 prata Modbus TCP med varandra via nätverket, så man kan få in en eller flera givare från en 1010 i en 3030 eller vice versa. För webbtjänsten ser det ut som om givarna sitter i samma logger och då hamnar de också i samma rapport osv.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!