E-logger | Manualer | Forum
Loggerforum - supportforum
2024-04-18 05:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Forum   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad är normalt att det skiljer sig i elförbrukning mellan Logger och elbolaget?  (läst 8073 gånger)
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« skrivet: 2013-12-12 21:29 »

Jag loggar min elförbrukning genom en begagnad Kamstrup (kopplad till S0) och en P3IQ.
Nedan så ser ni mina månadsvärden från elbolaget och loggern. Är det normala avvikelser tycker ni? Om inte, vad kan vara galet?
Nu så kan det ju varit avbrott på loggern några gånger, men i snitt så verkar det vara avvikelser på +/- 2%.

Månad   EON   Logger      Skillnad
1212   1729   1747      1,0%
1301   1446   1460      1,0%
1302   1163   1186      2,0%
1303   1202   1210      0,6%
1304   796   792      -0,5%
1305   551   539      -2,2%
1306   386   375      -2,9%
1307   328   319      -2,7%
1308   459   446      -2,9%
1309   543   524      -3,5%
1310   668   657      -1,6%
1311   976   972      -0,4%
Loggat
larsbern
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #1 skrivet: 2013-12-13 10:08 »

Har liknande diff mellan pulsdetektor (annan teknisk lösning) och Göteborg Energi. Från installation i augusti fram till övergång till vintertid rullade på med max en hundradels kWh diff per dag. Efter det har det fluktuerat mer, man jag blir lite konfunderad för elbolagen kör normaltid (vintertid) och då borde diffen (förskjutning en timme) ligga sommartid. Måste vara att jag har fel tidzon i påhängsapparaturen.  Obeslutsam
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #2 skrivet: 2013-12-13 12:15 »

Vad som är normalt är svårt att säga. Jag vet att många ligger inom delar av kWh fel per månad. Men det beror lite på förutsättningarna.

Några anledningar till att det kan misstämma:

All mätutrustning har mätfel. Två olika elmätare visar sällan alldeles exakt lika. Det finns olika  mätnoggrannhetsklasser på elmätare, den sämsta är +-2% fel och den bästa +-0,2%. För energibolagets mätare gäller enligt lag den bästa klassen. Men lag och verklighet är inte samma sak, det finns såklart installerade mätare som mäter mer fel än så. Men jag tror nog att de allra flesta moderna mätare visar väldigt rätt, betydligt bättre än +-0,2. Sen sker en viss förändring med tiden, när en elmätare är ny är den testad och kalibrerad på fabrik, i takt med att komponenterna i den åldras ökar felet. Så en ny elmätare borde i regel visa bättre än en gammal. Plus förstås att tekniken i en ny mätare troligare är bättre på grund av den allmänna teknikutvecklingen.

Om loggern står still eller startas om (reset, strömavbrott) missar loggern pulser och då visar den för låg förbrukning.

Om det förekommer störningar på kabeln mellan elmätare och logger registrerar loggern för många pulser, då blir förbrukningen för hög. Ju lägre pulstal/kWh elmätaren ger på utgång/diod, desto störkänsligare blir det. En mer sällsynt typ av störningar som kan ge högre förbrukning är risigt elnät som fortplantar sig in via loggerns nätaggregat. Eller för all del också att nätaggregatet håller på att ge upp och ger risig spänning. Förekommer någon typ av störningar är det dock lätt att se eftersom det blir kraftiga spikar i kurvan då man skapar en graf över momentanförbrukningen.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Thomas72
Medlem

Antal inlägg: 225


Visa profil
« Svara #3 skrivet: 2013-12-13 13:57 »

Förekommer någon typ av störningar är det dock lätt att se eftersom det blir kraftiga spikar i kurvan då man skapar en graf över momentanförbrukningen.

Ibland (kanske 2-3 gånger per månad) så kan jag få en kraftig spik på uppåt 20-30 kWh på kurvan över EL TOTALT, men det är inget jag störts nämvärt över.

Jag tolkar svaren i alla fall som det inte är helt galet att ligga 2-3% fel per månad.

Jag är även en Eliq hemma som är kopplad till min ordinarie huvudelmätare i elskåpet och den mäter nästan exakt på Kwh samma som elbolaget varje månad. Den mäter ju dock med en annan teknik genom att den har ett öga som läser av blinkningarna.
Loggat
larsbern
Medlem

Antal inlägg: 5


Visa profil
« Svara #4 skrivet: 2013-12-13 15:28 »

Min mäter också LED-pulser och låg som sagt före 27 oktober på max 0,01 kWh i avvikelse mot dygnsvärden från Göteborg Energi. Har inte kollat på timnivå även att GE tillhandahåller det också. Jag antar att sommartid låg de i synk tidsmässigt, men vintertid blir det en timmes diff varje dygn som genererar större differenser. Inga gigantiska dock.
Loggat
Andreas
Administrator
*****
Antal inlägg: 4051


Visa profil
« Svara #5 skrivet: 2013-12-16 13:41 »

Ibland (kanske 2-3 gånger per månad) så kan jag få en kraftig spik på uppåt 20-30 kWh på kurvan över EL TOTALT, men det är inget jag störts nämvärt över.

Ja då har du något slags störnining där ibland.

Jag tolkar svaren i alla fall som det inte är helt galet att ligga 2-3% fel per månad.

Nej det är det inte, men det borde kunna vara bättre än så.

Jag är även en Eliq hemma som är kopplad till min ordinarie huvudelmätare i elskåpet och den mäter nästan exakt på Kwh samma som elbolaget varje månad. Den mäter ju dock med en annan teknik genom att den har ett öga som läser av blinkningarna.

Om pulserna läses av med öga eller via kabel kopplad till S0-utgång skall inte göra nån som helst skillnad. Men vad som kan vara skillnad är om du mäter med två olika elmätare som inte mäter exakt likadant.
Loggat

Läs igenom manualen och sök efter svar i forumet innan du frågar. Ställ dina frågor i forumet, vi ger ej personlig support. Obs! Regel 2: dålig stämning = avstängning, i detta forum är vi hjälpsamma och trevliga!
Sidor: [1]
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!